
e-Doręczenia – dla kogo, korzyści i jak zacząć używać
e-Doręczenia to usługa zastępująca tradycyjne listy polecone w komunikacji z instytucjami publicznymi, firmami i osobami prywatnymi. Zapewnia bezpieczną, szybką i wygodną wymianę dokumentów w formie elektronicznej.
Wprowadzenie e-Doręczeń stanowi kolejny krok w procesie cyfryzacji administracji państwowej. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy oraz zawody zaufania publicznego będą zobowiązani do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych oraz prowadzenia korespondencji za pośrednictwem systemu.
Korzyści systemu e-Doręczeń
-
Oszczędność czasu
Korespondencję odbiera się bezpośrednio na indywidualnej skrzynce elektronicznej, bez konieczności udawania się na pocztę po odbiór pisma. Odpowiedzi na listy można udzielać o dogodnej porze i z dowolnego miejsca, za pomocą urządzenia z dostępem do internetu. -
Wygodna komunikacja z urzędami
Każde pismo oraz wniosek można bezpłatnie przesłać przez skrzynkę e-Doręczeń - bez konieczności wizyty w urzędzie. -
Oszczędność pieniędzy
Korespondencja z urzędami korzystającymi z e-Doręczeń jest bezpłatna. -
Bieżące powiadomienia
Natychmiastowe informacje o nowych wiadomościach oraz możliwość śledzenia statusu korespondencji.
Kogo dotyczy obowiązek korzystania z systemu
Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie dotyczył wszystkich podmiotów publicznych oraz firm rejestrowanych w KRS i CEIDG.
Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń
Aby korzystać z systemu e-Doręczeń, konieczne jest założenie specjalnej skrzynki elektronicznej. Proces rejestracji odbywa się online. Należy:
- Wejść na stronę mObywatel.gov.pl lub gov.pl.
- Wypełnić wniosek o założenie skrzynki.
Szczegółowe instrukcje znajdują się na stronie gov.pl.
Jak korzystać z e-Doręczeń
System e-Doręczeń będzie dostępny poprzez:
- skrzynkę e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl,
- skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl,
- system kancelaryjny EZD zintegrowane z e-Doręczeniami,
- aplikacje firm dostarczających usługę e-Doręczeń.
e-Doręczenia zostaną uruchomione 1 stycznia 2025 roku i będą dostępne dla obywateli, przedsiębiorców oraz instytucji publicznych.
Zobacz także
Błędy w księgach rachunkowym mogą prowadzić do zniekształcenia zapisów oraz niewiarygodnego obrazu przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym. Dlatego istotne jest ustalenie poziomu istotności, który pozwoli na właściwe ujęcie korekt w księgach rachunkowych. Jak zakwalifikować błędy z uwzględnieniem poziomu istotności?
1 stycznia 2025 roku zmieniły się przepisy dotyczące składki zdrowotnej, które obniżają wartość minimalnej składki dla części przedsiębiorców. Dodatkowo mogą oni teraz wyłączyć z dochodu, od którego nalicza się tę składkę, przychody i koszty związane ze sprzedażą środków trwałych.
Z końcem roku kalendarzowego większość podmiotów gospodarczych kończy również rok obrotowy, co wiąże się z obowiązkiem sporządzenia i złożenia rocznego sprawozdania finansowego. Przedstawiamy kluczowe informacje na temat wymagań oraz zasad sporządzania e-Sprawozdania Finansowego.
Jeszcze tylko do 20 lutego przedsiębiorcy mają czas na podjęcie decyzji o formie opodatkowania na 2025 rok. Odpowiedni wybór może przełożyć się na znaczące oszczędności. Sprawdź, które rozwiązanie jest najbardziej opłacalne w przypadku Twojej działalności.
Optymalizacja zobowiązań podatkowych to temat bliski przedsiębiorcom. Jednym ze skutecznych, choć mniej popularnych rozwiązań, jest możliwość ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy. Kiedy warto rozważyć tę możliwość i jak z niej skorzystać?
Rząd planuje utworzenie specjalistycznego zespołu, którego celem będzie walka z szarą strefą oraz przeciwdziałanie unikaniu płacenia podatków. Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie – bo taka ma być jego nazwa – będzie korzystać z zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą precyzyjnie typować podatników do kontroli.
Złożenie wniosku o wakacje składkowe przez płatnika odbywa się pod rygorem odpowiedzialności karnej. W związku z tym pojawiają się wątpliwości, czy wnioski mogą być składane przez pełnomocników, w tym biura rachunkowe. Przedstawiamy stanowisko ZUS w tej sprawie.