
Elektroniczne sprawozdanie finansowe – wymagania, terminy, zasady
Z końcem roku kalendarzowego większość podmiotów gospodarczych kończy również rok obrotowy, co wiąże się z obowiązkiem sporządzenia i złożenia rocznego sprawozdania finansowego. Przedstawiamy kluczowe informacje na temat wymagań oraz zasad sporządzania e-Sprawozdania Finansowego.
Termin sporządzenia e-Sprawozdania
Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości, sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy, przy czym księgi rachunkowe powinny być zamykane najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od końca roku obrotowego.
Dla jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin na sporządzenie sprawozdania finansowego za poprzedni rok upływa 31 marca.
Format sprawozdania finansowego
Zgodnie z art. 45 ust, 1f ustawy o rachunkowości:
- sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej,
- sprawozdanie opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym,
- nie ma możliwości sporządzania sprawozdań w formie papierowej.
Jednostki wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego muszą przygotować sprawozdanie w formie pliku XML, zgodnie z opublikowanymi w Biuletynie Informacji Publicznej strukturami logicznymi.
Plik powinien zawierać wszystkie elementy sprawozdania, czyli:
- bilans,
- rachunek zysków i strat,
- informację dodatkową.
Zobacz także
Przedsiębiorcy niebędący osobami prawnymi mają w tym miesiącu więcej czasu na uregulowanie składek ZUS za marzec. Ustawowy termin płatności przypada w późniejszym terminie niż zwykle, ze względu na układ kalendarza.
Ministerstwo Finansów udostępniło aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która umożliwia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług podatkowych bezpośrednio z poziomu smartfona. Sprawdź, jakie możliwości oferuje aplikacja.
Czym są koszty uzyskania przychodów? Jak ustalić, czy dany wydatek można zakwalifikować do kosztów podatkowych? Jak określić datę poniesienia kosztu podatkowego? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule. Zachęcamy do lektury!
Błędy w księgach rachunkowym mogą prowadzić do zniekształcenia zapisów oraz niewiarygodnego obrazu przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym. Dlatego istotne jest ustalenie poziomu istotności, który pozwoli na właściwe ujęcie korekt w księgach rachunkowych. Jak zakwalifikować błędy z uwzględnieniem poziomu istotności?
1 stycznia 2025 roku zmieniły się przepisy dotyczące składki zdrowotnej, które obniżają wartość minimalnej składki dla części przedsiębiorców. Dodatkowo mogą oni teraz wyłączyć z dochodu, od którego nalicza się tę składkę, przychody i koszty związane ze sprzedażą środków trwałych.
Jeszcze tylko do 20 lutego przedsiębiorcy mają czas na podjęcie decyzji o formie opodatkowania na 2025 rok. Odpowiedni wybór może przełożyć się na znaczące oszczędności. Sprawdź, które rozwiązanie jest najbardziej opłacalne w przypadku Twojej działalności.