
Koszty uzyskania przychodów w CIT - co trzeba wiedzieć
Czym są koszty uzyskania przychodów? Jak ustalić, czy dany wydatek można zakwalifikować do kosztów podatkowych? Jak określić datę poniesienia kosztu podatkowego? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule. Zachęcamy do lektury!
CIT – przedmiot opodatkowania
Podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, czyli różnica między osiągniętym przychodem podatkowym a kosztami jego uzyskania.
Jak ustalić koszty uzyskania przychodów
To, czy dany wydatek można zakwalifikować jako koszt podatkowy, zależy głównie od prowadzonej działalności. Oznacza to, że o ile w jednej firmie poniesiony wydatek będzie bezsprzecznie stanowił koszt, o tyle w innej zostanie uznany za całkowicie bezzasadny.
Wydatek może zostać zaliczony do kosztów podatkowych, jeśli spełnia jednocześnie poniższe warunki:
- został poniesiony – istotne jest samo wystąpienie kosztu, czyli np. zawarcie transakcji, wystawienie faktury czy ujęcie w księgach, a nie dokonanie zapłaty;
- został poniesiony przez danego przedsiębiorcę;
- jego celem było uzyskanie przychodów, ich zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów;
- nie znajduje się w wykazie wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych, określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
CIT – czego nie można zaliczyć do kosztów podatkowych
Wydatki, które nie kwalifikują się do kosztów podatkowych, to np.:
- koszty zakupu gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów (z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie);
-
odpisy z tytułu zużycia samochodu osobowego w części
ustalonej od wartości samochodu przekraczającej kwotę:
- 225 000 zł – dla pojazdów elektrycznych,
- 150 000 zł – dla pozostałych samochodów osobowych;
- naliczone, ale niezapłacone lub umorzone odsetki od zobowiązań, w tym pożyczek i kredytów;
- koszty egzekucyjne wynikające z niewykonania zobowiązań;
- grzywny i kary pieniężne nałożone w postępowaniu karnym, karnym skarbowym, administracyjnym oraz w sprawach o wykroczenia, a także odsetki od tych kar.
- wierzytelności uznane za przedawnione.
Jak ustalić dzień poniesienia kosztu podatkowego
Za dzień poniesienia kosztu uznaje się dzień, w którym zaksięgowano wydatek. Wyjątkiem są rezerwy lub bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów.
Aby ująć koszt w księgach rachunkowych, należy posiadać fakturę, rachunek lub inny dowód sięgowy. Jeśli wydatek jest bezpośrednio związany z uzyskanymi przychodami, koszt można zaliczyć do roku podatkowego, w którym te przychody zostały osiągnięte.
Przykład: przedsiębiorstwo kupiło w grudniu 2024 roku partię towaru, ale jej sprzedaż nastąpiła dopiero w styczniu 2025 roku. Ponieważ przychód z zakupionych towarów został uzyskany dopiero w 2025 roku, poniesiony na ich zakup wydatek zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w 2025 roku, a nie w 2024.
Dzięki temu firma prawidłowo dopasowuje koszty do przychodów i unika sztucznego zawyżania kosztów w roku, w którym jeszcze nie osiągnęła związanych z nimi przychodów.
Koszty uzyskania przychodów, które nie są bezpośrednio związane z konkretnymi przychodami, można zaliczyć w koszty w momencie ich poniesienia. Jeśli jednak wydatek dotyczy okresu dłuższego niż jeden rok podatkowy i nie da się określić, która jego część należy do danego roku, koszty te są rozliczane proporcjonalnie do długości tego okresu.
Zobacz także
Błędy w księgach rachunkowym mogą prowadzić do zniekształcenia zapisów oraz niewiarygodnego obrazu przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym. Dlatego istotne jest ustalenie poziomu istotności, który pozwoli na właściwe ujęcie korekt w księgach rachunkowych. Jak zakwalifikować błędy z uwzględnieniem poziomu istotności?
1 stycznia 2025 roku zmieniły się przepisy dotyczące składki zdrowotnej, które obniżają wartość minimalnej składki dla części przedsiębiorców. Dodatkowo mogą oni teraz wyłączyć z dochodu, od którego nalicza się tę składkę, przychody i koszty związane ze sprzedażą środków trwałych.
Z końcem roku kalendarzowego większość podmiotów gospodarczych kończy również rok obrotowy, co wiąże się z obowiązkiem sporządzenia i złożenia rocznego sprawozdania finansowego. Przedstawiamy kluczowe informacje na temat wymagań oraz zasad sporządzania e-Sprawozdania Finansowego.
Jeszcze tylko do 20 lutego przedsiębiorcy mają czas na podjęcie decyzji o formie opodatkowania na 2025 rok. Odpowiedni wybór może przełożyć się na znaczące oszczędności. Sprawdź, które rozwiązanie jest najbardziej opłacalne w przypadku Twojej działalności.
Optymalizacja zobowiązań podatkowych to temat bliski przedsiębiorcom. Jednym ze skutecznych, choć mniej popularnych rozwiązań, jest możliwość ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy. Kiedy warto rozważyć tę możliwość i jak z niej skorzystać?
Rząd planuje utworzenie specjalistycznego zespołu, którego celem będzie walka z szarą strefą oraz przeciwdziałanie unikaniu płacenia podatków. Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie – bo taka ma być jego nazwa – będzie korzystać z zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą precyzyjnie typować podatników do kontroli.