Aktualności biznesowe
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt zmian prawnych w Krajowym Systemie e-Faktur. Zaproponowane modernizacje w dużej części stanowią efekt spotkań konsultacyjnych z podatnikami, które zakończyły się na początku marca.
Od 10 do nawet 300 tys. zł dla firm na BHP
Już 26 lutego 2024 rozpocznie się nabór wniosków do ogłoszonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Konkursu dla płatników składek na dofinansowanie ich działań związanych z poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy. Łączna kwota, jaką ZUS przeznaczy na ten cel, to 120 mln zł. Nabór potrwa do 27 marca 2024.
W 2024 limit transakcji gotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami wynosi 15 tys. zł brutto.
KSeF odroczony!
Obowiązkowe przesyłanie ustrukturyzowanych faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur zostanie przesunięte. W projekcie ustawy procedowanym na następnych etapach pojawi się data 1 lipca 2024, a dla podatników zwolnionych z VAT 1 stycznia 2025. Faktury dla konsumentów zostaną z kolei całkowicie wyłączone z systemu.
Nowa tarcza finansowa dla mikrofirm
Rząd przedstawił założenia tarczy finansowej 2.0, która ma wesprzeć 38 branż dotkniętych pandemią. Przyznanie środków będzie uzależnione od spadku obrotów, utrzymania firmy i zatrudnienia oraz wykazania faktycznych strat. Program pomocy czeka teraz na zgodę Komisji Europejskiej.
MSP mogą wziąć 7 mld z tarczy finansowej 2.0
Gotowa jest tarcza finansowa 2.0 dla branż, które ucierpiały z powodu pandemii jesienią tego roku. Program wsparcia musi być teraz zatwierdzony przez Komisję Europejską. Przyjmowanie wniosków przewidziane jest na styczeń 2021.
Mikro-, mali i średni przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie na wprowadzenie na rynek innowacyjnych produktów i procesów, powstałych w wyniku wykonanych przez nich prac badawczo-rozwojowych. Program koordynowany jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Europejski Kongres MŚP już w tym miesiącu
Najważniejsze tegoroczne wydarzenie dla małych i średnich firm – 9. Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw – odbędzie się w dniach 16-18 października 2019 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Hasło przewodnie tegorocznej edycji to SMART – SAFE – SOLUTIONS.
Od 2020 roku każdy przedsiębiorca będzie posiadał indywidualny mikrorachunek podatkowy dedykowany do wpłat odpowiednich danin. Rozwiązanie ma pozwolić na szybsze rozliczenia wypłat.
Mali odliczą więcej
Mali przedsiębiorcy odliczą wydatki poniesione na mieszkanie, miejsce postojowe, kurs językowy czy studia. Fiskus postanowił pokazać małym firmom łagodniejsze oblicze, dzięki czemu zapłacą one niższy podatek.
Nowe ułatwienia dla biznesu
Przyjęty przez rząd Pakiet Przyjazne Prawo (PPP) zakłada m.in. wydłużenie terminu rozliczenia VAT w imporcie, prawo do błędu dla mikro, małych i średnich firm w pierwszym roku działalności, ochronę konsumencką, a także ułatwienia dla rzemiosła. Przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2020 roku.
Rekordowy wzrost składek ZUS
Osoby prowadzące działalność gospodarczą zapłacą w przyszłym roku o 9,7% wyższe składki ZUS niż w 2019. Comiesięczna danina wyniesie prawie 1500 zł.
Firmy MŚP szybciej odzyskają zaległości
Firmy, które najdłużej zwlekają z zapłatą swoim kontrahentom będą karane przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów karami pieniężnymi. Dodatkowo skrócony zostanie termin zapłaty w transakcjach, w których wierzycielami są firmy MŚP, a dłużnikami – duże przedsiębiorstwa.
Podzielona płatność się rozkręca
Od momentu, gdy split payment wszedł w życie do marca 2019 skorzystało z niego 400 tys. firm, czyli jedna czwarta wszystkich podatników VAT. Firmy te dokonały 12 mln transakcji z uwzględnieniem podzielonej płatności, a wartość zapłaconego VAT wyniosła 46 mld zł – podaje dziennik Puls Biznesu.
Za niewłaściwe wypełnienie sprawozdania finansowego przedsiębiorcy grozi odpowiedzialność karna. Tymczasem ustawodawca nie przewidział możliwości wprowadzenia poprawek.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zorganizują w maju i czerwcu 20 spotkań z przedsiębiorcami w większych miastach Polski. Uczestnicy będą mogli dowiedzieć się jak skorzystać z rozwiązań wprowadzonych przez Konstytucję Biznesu, Pakiet MŚP, Mały ZUS, poznać ustawę o zarządzie sukcesyjnym i wiele innych zmian dla firm, które weszły w życie w ostatnim czasie.
200 mln zł dla małych i średnich firm
Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) przeznaczy do końca roku 200 mln zł na finansowanie przedsiębiorstw z sektora MŚP. Pożyczki będą przeznaczone m.in. na realizację innowacyjnych projektów i inwestycji, wsparcie płynności finansowej czy finansowanie zamówień.
Coraz więcej mikrofirm
Aż 96 proc. przedsiębiorstw działających w Polsce to mikrofirmy i ich liczba regularnie rośnie. Według najnowszych danych GUS, w 2017 r. było ich 2,1 mln. Najwięcej na Mazowszu i w Wielkopolsce, najmniej w województwie warmińsko-mazurskim. Mikroprzedsiębiorcy najczęściej działają w handlu, budownictwie i usługach specjalistycznych.
Zgłoś swój pomysł przez aplikację dla firm
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii uruchomiło Głos Przedsiębiorcy – aplikację, przez którą firmy mogą zgłaszać problemy prawne, pomysły ustawodawcze i praktyczne rozwiązania biznesowe. Przedsiębiorcy zgłosili już blisko 250 propozycji zmian, z czego wdrożono ponad 20.
MŚP narażone na cyberataki
Małe i średnie przedsiębiorstwa coraz częściej padają ofiarą cyberprzestępców. W Polsce w ciągu ostatnich kilku miesięcy odnotowano liczne próby podszywania się pod organizacje zaufania publicznego, wykorzystujące w korespondencji domenę GOV.PL.
Go to Brand: Promuj swój produkt za granicą
25 lutego wystartuje nabór wniosków do piątej edycji konkursu Go to Brand, w ramach której przedsiębiorcy będą mogli uzyskać ponad 430 tys. zł dofinansowania do kosztów promocji swojej marki na nowych rynkach.
Zdobądź grant na transfer technologii
Mikro-, małe i średnie firmy mogą sięgać po granty na zakup gotowych innowacyjnych technologii. Agencja Rozwoju Przemysłu, która prowadzi projekt Sieć Otwartych Innowacji, ma do rozdysponowania 70 mln zł. Dzięki temu firmy nie będą musiały prowadzić własnych badań i szybciej wdrożą innowacyjne rozwiązania.
Ruszają nowe dotacje unijne dla firm
Początek roku to wysyp konkursów dla firm na dofinansowanie z funduszy europejskich. Małe, średnie i duże przedsiębiorstwa mogą starać się o wsparcie m.in. projektów badawczo-rozwojowych, edukacyjnych, innowacyjnych i poprawiających efektywność energetyczną.
ARP z ofertą pożyczkową dla MŚP
Agencja Rozwoju Przemysłu będzie udzielać pożyczki małym i średnim firmom, które nie są zdolne do uzyskania jej w banku. Jak zapowiada Paweł Kolczyński, wiceprezes ARP agencja chce wypełnić lukę na rynku w zakresie finansowania podmiotów, które nie są zdolne do otrzymania pożyczki od banków.
1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostanie preferencyjne rozwiązanie w podatkach dochodowych, tzw. IP box. Nowelizacja ustawy o PIT, ustawy o CIT (i niektórych innych ustaw), która to umożliwia, została już podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Dotacje dla firm w 2019 r.
Chcesz rozwinąć swoją działalność, ale nie wiesz, skąd wziąć na to środki? Przedstawiamy kilka programów, do których możesz się zgłosić w 2019 roku.
Paragon będzie wystawiany przed zapłatą
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sprzedaż na rzecz konsumentów i rolników ryczałtowych, muszą przygotować się na zmiany w zasadach ewidencjonowania. Od 1 stycznia 2019 r. paragon będzie musiał trafić do klienta przed przyjęciem zapłaty za dokonaną transakcję.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła dwa konkursy dla małych i średnich przedsiębiorstw, w ramach których mogą one uzyskać dofinansowanie na wdrażanie wyników prac badawczo-rozwojowych. Jeden z konkursów przeznaczony jest wyłącznie dla firm działających na terenie średnich miast.
Pozyskaj pieniądze na rozwój firmy
W lutym uruchomionych zostanie 15 nowych konkursów, w ramach których przedsiębiorcy będą mogli uzyskać dofinansowanie na rozwój swojej działalności – informuje Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Wnioski można składać także w 51 innych, trwających już konkursach.
Firmy szybciej odzyskają VAT
Ministerstwo Finansów planuje przyspieszyć zwroty VAT-u w grudniu. Do firm ma wrócić łącznie 5 mld zł, które normalnie byłyby wypłacone w styczniu i lutym.
MSP walczą z zatorami płatniczymi
Małe i średnie firmy zmagają się z zatorami płatniczymi. Aż 81 proc. przedsiębiorców z tego segmentu przyznaje, że nie otrzymuje płatności na czas. Połowa z nich ma przygotowane plany działania do ściągania należności, a jednym z narzędzi są programy księgowe, dzięki którym kontrolują rozrachunki z kontrahentami.
Wtorki z JPK dla mikrofirm
W każdy wtorek listopada urzędy skarbowe będą prowadziły szkolenia dla mikroprzedsiębiorców. Na spotkaniach urzędnicy pokażą, jak tworzyć, generować i przesyłać ewidencję VAT w postaci JPK. Od stycznia 2018 pliki JPK_VAT będą musiały wysyłać fiskusowi także mikrofirmy.
Milion profili zaufanych
Liczba aktywnych profili zaufanych, czyli eGO, sięgnęła w Polsce miliona. Duży wpływ na to miały banki, które umożliwiły weryfikację użytkowników poprzez bankowość elektroniczną. Wydłużyła się też lista usług w sferze administracji, które można załatwić online i przez całą dobę.
Gwarancje kredytowe dla MSP
Innowacyjne małe i średnie firmy otrzymają poręczenie Funduszu Gwarancyjnego na sfinansowanie swojej działalności. Pula dostępnych środków wynosi 525 mln zł, co pozwoli na objęcie kredytów gwarancjami o wartości 1,4 mld zł.
Wyciągi z kont pod lupą fiskusa
Skarbówka będzie codziennie otrzymywała wyciągi z firmowych kont bankowych. Proponowane przepisy mają obowiązywać od 1 września 2017 r. Uszczelnianie systemu podatkowego trwa.
Podzielona płatność od przyszłego roku
Już za kilka miesięcy firmy będą mogły korzystać ze split paymentu. Chętni będą mogli zapłacić kwotę netto dostawcy, a podatek trafi bezpośrednio na specjalne konto VAT. To sposób rządu na walkę z oszustwami podatkowymi.
mObywatel coraz bliżej
Od 11 maja mieszkańcy Łodzi i Ełku będą sprawdzać, jak w praktyce działają mDokumenty. Jeśli pilotaż wypadnie pomyślnie, od lipca reszta kraju będzie mogła korzystać z mobilnego dowodu osobistego w urzędach miast i gmin.
Koniec z geoblokowaniem w e-commerce
Komisja Europejska chce lepiej zadbać o prawa konsumentów w e-handlu. Pod lupę weźmie m.in. geoblokowanie, które będzie traktowane jako naruszenie prawa ochrony konkurencji i może się wiązać z karami finansowymi.
Pół roku bez składek ZUS dla nowych firm
Ministerstwa Finansów i Rozwoju przedstawiły projekt tzw. ulgi na start. Przewiduje on, że osoby fizyczne, które zdecydują się otworzyć działalność gospodarczą, przez 6 miesięcy będą mogły nie płacić składek ZUS. A następnie przez kolejne 2 lata płacić „mały ZUS”.
Nadchodzą kasy fiskalne online
Ministerstwo Rozwoju zapowiada wprowadzenie kas fiskalnych, które będą działały online. Trzeba będzie wymienić około 1,5 mln z nich. Dzięki temu fiskus będzie mógł na bieżąco analizować, kto i ile odprowadza podatku od sprzedaży.
Załóż firmę przez telefon
Od 1 stycznia 2017 r. działalność gospodarczą można zarejestrować przez telefon. Wystarczy zadzwonić do CEIDG. Usługa realizowana jest przez Centrum Pomocy Przedsiębiorcy, które nadzoruje Ministerstwo Rozwoju.
Finansowanie firm pod jednym adresem
Polski Fundusz Rozwoju uruchomił portal skupiający instytucje finansowe i doradcze wspierające przedsiębiorców i samorządy. Obecnie dysponuje m.in. 2,8 mld zł na inwestycje w młode innowacyjne firmy i 60 mld zł na finansowanie eksportu.
MSP chcą więcej wolności biznesowej
Tylko 13 proc. mikro-, małych i średnich firm ma poczucie wolności w prowadzeniu działalności gospodarczej. Pomogłoby im uproszczenie procedur podczas pozyskiwania finansowania, stabilny rynek i pewne otoczenie legislacyjne.
Wystartowała wyszukiwarka szkoleń dla MSP
Ruszyła Baza Usług Rozwojowych. Przedsiębiorcy mogą tam wyszukać szkolenia i usługi rozwojowe dofinansowane z funduszy Regionalnych Programów Operacyjnych. Obecnie w bazie znajduje się blisko 5 tys. ofert na terenie całej Polski.
Cyfrowy paragon trafi do państwowej bazy
Fiskus będzie wiedział o każdej transakcji zarejestrowanej w kasie fiskalnej. Od 2018 r. wszystkie kasy mają być połączone online z bazą skarbówki. Ma to zapewnić lepszą ściągalność podatków.
Nie masz kapitału? Sięgnij po leasing
Leasing jest jednym z głównych źródeł zewnętrznego finansowania firmowych inwestycji. Związek Polskiego Leasingu podaje, że w pierwszej połowie 2016 r. wartość aktywnych umów wyniosła 97,2 mld zł.
Szybsza windykacja jest bardziej skuteczna
Aż 71 proc. małych i średnich firm nie otrzymuje zapłaty w terminie. Ociągają się zarówno starzy, jak i nowi klienci. Badania pokazują, że im szybciej firma zacznie odzyskiwać dług, tym większe szanse na sukces.
Oswoić JPK
Gotowość do wysyłania fiskusowi Jednolitego Pliku Kontrolnego to obecnie temat numer jeden w firmach. Przedsiębiorcy powinni pilnie zadbać o posiadanie odpowiedniego programu komputerowego.
POS, czyli jak sprawnie obsłużyć klienta
Sprawniejsza sprzedaż, lepszy przepływ informacji w firmie, większa kontrola, krótszy czas szkolenia pracowników – lista zalet POS-ów jest znacznie dłuższa. A co ważniejsze to system, który spełnia oczekiwania wielu branż.
Jest jeszcze miejsce dla nowych e-sklepów
Polacy coraz bardziej ufają e-sklepom i coraz chętniej kupują w internecie. W tym roku rynek e-commerce w Polsce będzie wart 35,8 mld zł, a w 2020 r. – ponad 63 mld zł. Gros firm w tym sektorze to małe i średnie przedsiębiorstwa.
MSP same finansują swój rozwój
Małe i średnie firmy w Polsce działają głównie dzięki własnym środkom. Czasem decydują się na kredyt. Tylko garstka korzysta z funduszy unijnych.
Dane osobowe krążą w sieci
Od dzisiaj informacje o przedsiębiorcach, szczególnie tych najmniejszych, można łatwiej znaleźć i przetwarzać. Skorzystają na tym firmy tworzące raporty o podmiotach gospodarczych.
Dobry CRM jest dla firmy tym, czym nurt wody dla rzeki: sprawia, że podąża w konkretnym kierunku. Uregulowane brzegi to z kolei gwarancja, że zarządzający wiedzą, w jakich ramach się poruszają, są w stanie monitorować odstępstwa od bezpiecznego stanu i reagować na zmiany.
Co druga firma na świecie spotkała się lub spotka z całkowitą lub tymczasową utratą danych. Firmy, chociaż świadome ryzyka i kosztów, które musiałyby ponieść z tego tytułu, wciąż nie radzą sobie z ochroną swoich zasobów. Według ekspertów najczęstszym powodem utraty plików
W jaki sposób właściwie zadbać o bezpieczeństwo danych w firmie?8 sposobów na zwiększenie sprzedaży
Zajmując się działalnością handlową lub usługową, trudno poradzić sobie bez oprogramowania wspomagającego sprzedaż. Każdy z nas wykorzystuje aplikacje do wystawiania faktur, paragonów i wszelkiego rodzaju dokumentów. Często sami prowadzimy prostą księgowość lub pilnujemy, aby nasi klienci płacili nam w terminie. Ale czy na pewno wykorzystujemy wszystkie możliwości oprogramowania, które posiadamy? Czy znamy szereg opcji, które pomogłyby nam
sprzedaż?Otwórz sklep internetowy
Jak podaje CBOS,
Zarówno rynek e-commerce, jak i zaufanie do zakupów przez Internet rośnie z roku na rok. Spowodowane jest to wieloma czynnikami, między innymi łatwiejszym dostępem do nowych technologii, lepiej działającymi sklepami, niższymi kosztami transportu, a także przepisami regulującymi zakupy w sieci. Bez wątpienia posiadanie sklepu internetowego otwiera możliwość sprzedaży towarów do szerszego grona klientów.Czy warto zaistnieć w sieci?
Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że blisko 78% gospodarstw domowych w Polsce posiada przynajmniej jeden komputer, a 76% dostęp do Internetu, sprawa wydaje się oczywista. Firmowa strona internetowa czy fanpage na portalach społecznościowych to wymóg naszych czasów. Ponad 60% Polaków przyznaje się do komunikacji poprzez Internet (portale społecznościowe, komunikatory, e-mail). Około 63% użytkowników porównuje w Internecie ceny produktów lub usług. Ponad 55% polskich internautów korzysta z dobrodziejstw, jakie daje e-commerce.
Zalety mobilnej obsługi klienta
Według danych GUS smartfon posiada jedna czwarta Polaków, a połowa użytkowników tych urządzeń korzysta z aplikacji mobilnych. Aplikacje stanowią wygodne źródło informacji o firmie, stają się też kolejnym kanałem komunikacji klienta z przedsiębiorstwem. Jak można wykorzystać je w firmach handlowych? Jakie dają korzyści?
Według badań średnio aż w 66% przypadków klienci sklepów internetowych po dodaniu towaru do koszyka nie finalizują transakcji. Jak się okazuje, przyczyn jest wiele. Oto kilka z nich.
Gdy kontrahent zalega z płatnością
Co zrobić, gdy kontrahent nie zapłacił w terminie? Jak można go nakłonić do szybkiego uregulowania należności i co robić, by taka sytuacja nie miała miejsca w przyszłości?
Dlaczego warto korzystać z certyfikatu SSL?
SSL to nic innego jak narzędzie szyfrujące dane przesyłane drogą elektroniczną. Certyfikat SSL stał się standardowym rozwiązaniem ochrony danych przesyłanych przez Internet. Może być używany do szyfrowania połączeń ze stronami WWW, serwerami FTP itd. Poniżej jego najważniejsze zalety.
Narzędzia ułatwiające prowadzenie biznesu
Nowe technologie mogą być niezwykle przydatne dla przedsiębiorcy. Różne gadżety i aplikacje pozwalają zaoszczędzić cenny czas i sprawiają, że prowadzenie firmy staje się łatwiejsze. Poniżej kilka przykładów.
Smartfon niebezpieczny dla biznesu?
Wiadomo, że o zainfekowanie komputera podczas korzystania z Internetu bardzo łatwo. A jak to wygląda w przypadku smartfonów? Jak pokazują badania, istnieje około 1,3 miliona złośliwych kodów, które ułatwiają hakerom dostęp do telefonu.
Nieuczciwa reklama - jakich praktyk unikać
Reklamując swoje produkty i usługi, łatwo popełnić błędy, a te mogą być kosztowne. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć karę w wysokości nawet 10% przychodów firmy za stosowanie nieuczciwych praktyk. Oto kilka przykładów takich działań.
Jak prowadzić negocjacje?
Negocjacje są nieodłączną częścią biznesu. Przedsiębiorcy z jednej strony muszą się przygotować na rozmowy z klientami, z drugiej próbują wynegocjować najlepsze warunki ze swoimi kontrahentami. Na co należy zwracać uwagę podczas negocjacji i jakie stosować metody?
Skutki likwidacji środków trwałych
Środki trwałe są z reguły użytkowanie przez dłuższy czas, dlatego ich zakup rozliczany jest w odpisach amortyzacyjnych. Ale co w sytuacji, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na likwidację środka trwałego jeszcze przed jego całkowitą amortyzacją?
Przed zawarciem umowy sprzedawca ma obowiązek udzielić klientowi szeregu informacji dotyczących sprzedawanego towaru. Ustawa o prawach konsumenta określa osobne warunki dla umów zawieranych na odległość (np. internetowej) oraz dla sprzedaży tradycyjnej.
Zaczyna brakować rąk do pracy?
Coraz więcej Polaków planuje wyjazd z kraju. Na emigrację zdecydowanych jest o 250 tys. więcej obywateli w porównaniu z rokiem ubiegłym. Problem dodatkowo pogłębia niż demograficzny. który sprawia, że na rynku pracy zaczyna brakować młodych ludzi. Jednak powodów trudności ze znalezieniem odpowiedniego pracownika jest więcej.
Jak wybrać dysk dla stanowiska serwerowego?
Gdy pracujemy w sieci i jeden komputer pełni rolę serwera, powinniśmy szczególnie zadbać o to, aby nasz serwer miał wydajny dysk twardy. Na co zwrócić uwagę przy zakupie takiego dysku?
Czy można zwrócić towar bez paragonu?
Zdarza się, że klient chce zwrócić produkt, ale nie ma paragonu. Czy sprzedający może w takiej sytuacji odmówić przyjęcia towaru?
Jak zarządzać gotówką w firmie?
Zarządzanie gotówką, inaczej utrzymywanie płynności finansowej, polega na niedopuszczeniu do sytuacji, w której przedsiębiorstwo nie będzie mogło uregulować zobowiązań finansowych z powodu chwilowego braku środków pieniężnych.
Jak uszczęśliwić pracownika?
Nie od dziś wiadomo, że zadowolony pracownik to dobry pracownik. Przykłada się do swoich obowiązków i nie traktuje pracy jako formy kary. Co zatem zrobić, by pracownik był zadowolony i wydajnie pracował?
Konkurencja wśród internetowych sprzedawców jest bardzo duża, dlatego warto przyłożyć większą wagę do prezentacji produktu. Nawet jeśli klient jest wstępnie zainteresowany, to zbyt mała ilość informacji może spowodować, że zrezygnuje z zakupów. Jak więc stworzyć opis produktu, który przekona odbiorcę i wyróżni nasze ogłoszenie? Oto pięć elementów, które należy uwzględnić przy tworzeniu opisu produktu.
Koniec łatwego rozwoju w handlu
W ciągu ostatnich 3 lat w polskich miastach pojawiło prawie 1,5 tys. sklepów dyskontowych i supermarketów. Natomiast mniejszych sklepów, ale połączonych w sieci powstało około 6,7 tys. Nowoczesne kanały handlowe mają ponad 75% rynku, którego wartość to około 192 mld zł. Na rynku jest coraz ciaśniej i mniej miejsca do rozwoju. Jakie więc są pomysły na to, by ciągle się rozwijać?
Do wakacji coraz bliżej, więc to ostatni moment, żeby wybrać miejsce wypoczynku. Jednak z badań przeprowadzonych przez Grupę Idea Bank wynika, że w zeszłym roku prawie co drugi przedsiębiorca nie wyjechał na urlop.
Czy firma potrzebuje chmury?
Dziś przedsiębiorstwo może realizować prawie wszystkie procesy z wykorzystaniem chmury. Szczególnie w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw można zaobserwować znaczny wzrost rozwoju usług do przetwarzania danych w chmurze. Jakie są najważniejsze zalety korzystania z tej usługi?
W polskim prawie nie istnieje Karta Ochrony Praw Konsumenta – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i przestrzega przed firmami, które ją oferują.
Jak będziemy płacić w przyszłości?
Coraz częściej za drobne zakupy (nawet na kilka złotych) płacimy kartą. Wprawdzie gotówka jest jedyną „anonimową” metodą płatności (wie o niej tylko klient i sprzedawca), jednak obecnie stawiamy przede wszystkim na wygodę, dlatego coraz mniej osób ma w portfelu papierowe pieniądze. Czy to znaczy, że gotówka zostanie całkiem wyeliminowana? Szwecja jest pierwszym krajem, który rozważa taką możliwość, ponieważ około 90% obywateli płaci elektronicznie.
Jak ułatwić pracę używając gadżetów?
Na rynku pojawiają coraz nowsze technologie, których głównym celem jest ułatwienie nam życia oraz pracy. Jedną z nich jest smartwatch, czyli inteligentny zegarek. Zastosowane rozwiązania pozwalają zmieścić szereg funkcji w niewielkim urządzeniu.
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie przedsiębiorcę, który do wykonywania prac związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie używa samochodu. Jakie są zasady i odstępstwa w prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu?
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji planuje uruchomić kolejne usługi w ramach platformy e-administracji ePUAP. Głównie nacisk został położony na rozwiązania dla firm i indywidualnych odbiorców. Nowe narzędzia mają na celu ułatwić proces rejestracji oraz prowadzenie działalności.
Unijny fiskus będzie wszechwiedzący
Polska będzie przekazywała więcej informacji o dochodach obcokrajowców organom podatkowym innych państw Unii Europejskiej. Działa to w dwie strony - nasz kraj już otrzymuje takie dane o Polakach.
Jak zmiany w Google wpływają na nasz biznes
Google to najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Nic więc dziwnego, że każdy stara się, aby jego strona WWW znalazła się jak najwyżej w jej wynikach wyszukiwania. Amerykański potentat co jakiś czas zmienia jednak algorytm wyszukiwania, co może mocno wpłynąć na pozycję naszej strony.
Dlaczego warto korzystać z e-faktur?
Faktura elektroniczna pod względem prawnym niczym nie różni się od faktury papierowej. Ponadto na otrzymanie e-faktury wystarczy zgoda ustna lub domniemana, czyli opłacenie pierwszej faktury elektronicznej przez klienta. Oznacza to, że nie ma obecnie żadnych utrudnień w stosowaniu e-faktur. Korzyści jest natomiast sporo. Oto najważniejsze z nich.
Zgodnie z nowymi przepisami, obowiązującymi od końca ubiegłego roku, klient ma prawo do reklamacji z tytułu rękojmi przez okres 2 lat od daty zakupu. Rękojmia to podstawa prawna do dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy za niezgodność towaru z umową.
Według Kodeksu pracy (art. 2376 § 1 i 3) pracodawca jest zobowiązany bezpłatnie zapewnić pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które będą służyły zabezpieczeniu przed czynnikami szkodliwymi dla zdrowia. Przepisy jednak nie definiują sumy zwrotu kosztów ani formy zapewnienia zaleconych przez lekarza okularów.
Projekt zmian dotyczący akcyzy
Trwają prace nad nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym. Projekt zakłada m.in. zmiany dotyczące danych na fakturze.
Sprzedaż ratalna i umowy pod lupą UOKiK
Trwają prace nad wzmocnieniem ochrony konsumentów na rynku finansowym poprzez większą kontrolę zapisów w umowach, w tym eliminację nieuczciwych klauzul. W przygotowaniu jest obecnie projekt zmian w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Te zapisy mogą wpłynąć w przyszłości na realizację sprzedaży ratalnej.
Jednym z podstawowych obowiązków pracownika jest stosowanie się do wcześniej ustalonego czasu pracy. Oczywiście każdy może utknąć w porannym korku lub po prostu zaspać. Nie ma w tym nic dziwnego, jeśli taka sytuacja zdarza się wyjątkowo. Ale co w sytuacji, gdy spóźniający się pracownik przekroczy granicę? Jakie mogą go spotkać konsekwencje ze strony pracodawcy?
Wzajemne zaufanie pracodawcy i pracownika to cenna rzecz, ale przede wszystkim trzeba zadbać o swój interes, żeby zapobiec ewentualnym nieprzyjemnościom. Dlatego zawierając umowę o pracę, należy dokładnie sprawdzić, czy jest ona zgodna z wcześniejszymi ustaleniami. Oto pięć kluczowych elementów, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę.
E-handel w Polsce rośnie
Od kilku lat regularnie wzrasta liczba klientów sklepów internetowych – wynika z analiz przeprowadzonych przez PricewaterhouseCoopers dla IAB Polska. Obecnie w Polsce istnieje kilkanaście tysięcy e-sklepów, natomiast wartość e-zakupów w 2013 roku wynosiła ok. 22 miliardów zł.
Potęga Internetu
Internet jest już czymś oczywistym. Mało kto dziś wyobraża sobie życie bez dostępu do poczty e-mail lub portali społecznościowych. A jak to przekłada się na biznes? Jak Internet wypływa na rozwój firmy?
Sam pomysł na działalność, nawet najbardziej oryginalny, nie wystarczy, aby odnieść sukces. O wielu aspektach przedsiębiorcy zapominają lub są ich zupełnie nieświadomi. O czym zatem warto pamiętać i czego unikać? Oto lista najczęściej popełnianych błędów przez początkujących biznesmenów.
W celu ułatwienia i usprawnienia składania deklaracji drogą elektroniczną 1 stycznia 2015 r. został uruchomiony nowy kanał komunikacji dla płatników - Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD). Narzędzie to pozwoli na złożenie w ramach jednej transmisji danych do 20 000 PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40 oraz pobranie jednego Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla całej wysyłki.
Nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) i niektórych innych ustaw zakłada znaczne skrócenie czasu oczekiwania na rozpoczęcie działalności gospodarczej i uproszczenie reguł działania „jednego okienka”. Podmiot podlegający wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego będzie mógł rozpocząć działalność niezwłocznie po dokonaniu wpisu w KRS.