Rozliczysz 100% kosztów auta, nawet bez ewidencji
.
Najmniejsi przedsiębiorcy mogą rozliczać w kosztach PIT/CIT
, nawet bez prowadzenia szczegółowej ewidencji swoich pojazdów. Wystarczy, że są zwolnieni z VAT. Tak wynika z interpretacji obowiązujących od 1 stycznia przepisów.Wszystko wskazuje na to, że jest to błąd ustawodawcy, bowiem wedle zapowiedzi wszystkie wydatki na auto mieli rozliczać wyłącznie ci przedsiębiorcy, którzy
.W nowych regulacjach nie ma odesłania do przepisu ustawy o VAT odnoszącego się do podmiotów zwolnionych z tego podatku. Dzięki temu część przedsiębiorców może rozliczać w kosztach wszystkie wydatki na eksploatację samochodu osobowego bez konieczności prowadzenia kłopotliwej ewidencji przebiegu.
Zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia przepisami kosztem w PIT/CIT może być
, będącego firmowym środkiem trwałym. Podobnie jest z autami leasingowanymi, wynajętymi czy użyczonymi. Wszystkie wydatki może rozliczyć przedsiębiorca, który wykorzystuje samochód tylko służbowo, ale pod warunkiem prowadzenia ewidencji jego przebiegu.Nowe przepisy PIT/CIT zostały jednak powiązane z
, wskutek czego przedsiębiorca, który nie prowadzi ewidencji na potrzeby VAT, bo jest z tego podatku zwolniony, nie musi też zakładać jej na potrzeby rozliczania kosztów w PIT/CIT. Mimo to ma prawo do rozliczania 100% wydatków w kosztach. Wszystko przez to, że w jednym z przepisów PIT/CIT odwołano się do lit. a) w przepisie ustawy o VAT, pomijając lit. b).W praktyce nowe przepisy PIT/CIT traktują przedsiębiorców nierówno. Zwolnieni z VAT są w korzystniejszej sytuacji niż opodatkowani, którzy muszą prowadzić ewidencję, aby móc rozliczyć wszystkie koszty eksploatacji samochodu.
Zobacz także
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.
Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.
Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.