Rada Fiskalna - zasady funkcjonowania, skład, przewodniczący
Do najważniejszych zadań Rady należeć będzie:
- wykorzystywanych na potrzeby opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektu średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego;
- z krajowymi i unijnymi regułami fiskalnymi;
- ram budżetowych;
- w zakresie ich oddziaływania na stabilność finansów publicznych i sytuację makroekonomiczną kraju (na wniosek Ministra Finansów).
Wejście w życie ustawy o Radzie Fiskalnej wprowadzi zmiany w procesie budżetowym, który będzie wówczas wyglądał następująco:
- przyjęcie Średniookresowego Planu Budżetowo-Strukturalnego/Rocznego Raportu z Realizacji Planu Średniookresowego, wraz z założeniami makroekonomicznymi dla potrzeb planowania budżetowego w średnim okresie.
- przekazanie przez Radę Fiskalną opinii na temat rocznych i wieloletnich prognoz makroekonomicznych.
- przekazanie przez Radę Dialogu Społecznego propozycji dotyczącej poziomu wynagrodzeń, płacy minimalnej oraz emerytur i rent.
- przekazanie projektu ustawy budżetowej do opiniowania przez Radę Fiskalną i Dialogu Społecznego.
- Rada Fiskalna przekazuje opinie dotyczące projektu ustawy budżetowej.
- przekazanie przez Radę Dialogu Społecznego opinii dotyczącej projektu ustawy budżetowej.
Rada Fiskalna
. Minister Finansów będzie zobowiązany zastosować się do nich lub w ciągu 2 miesięcy uzasadnić przyczyny, dla których postanowił ich nie uwzględniać. Rada będzie mogła ponadto zażądać od jednostek sektora instytucji rządowych i samorządowych informacji niezbędnych do realizacji swoich działań.Opracowane przez Radę Fiskalną dokumenty będą publikowane, a ona sama będzie zabierała głos w debacie publicznej.
Rada Fiskalna będzie składała się z
, którzy będą wybierani przez:- Prezydenta RP,
- Prezesa NIK,
- Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
- Ministra Finansów,
- Stronę pracowników Rady Dialogu Społecznego,
- Stronę pracodawców Rady Dialogu Społecznego,
- Stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Członkowie Rady będą musiały posiadać
w dziedzinie finansów publicznych, makroekonomii lub zarządzania finansami jednostek sektora finansów publicznych oraz co najmniej tytuł zawodowy magistra. Będą musieli spełniać wysokie wymogi dotyczące niezależności. Pięć lat przed powołaniem :- sprawować mandatu posła, senatora lub posła do Parlamentu Europejskiego,
- być członkiem Komisji Europejskiej,
- zajmować kierowniczych stanowisk państwowych,
- być członkiem partii politycznej,
- prowadzić zawodowej działalności lobbingowej.
Instytucje odpowiedzialne za wskazywanie kandydatów do Rady Fiskalnej będą zobowiązane
. Minister Finansów będzie mógł z kolei zażądać uzupełnienia uzasadnienia lub zestawu dokumentów. Następnie trafią one do Sejmu celem weryfikacji przez komisję sejmową. W przypadku negatywnej opinii komisji, instytucja wskazująca przedstawi nowego kandydata.
Przewodniczący nowej instytucji będzie wybierany w czteroetapowej, otwartej procedurze. Jej proces będzie przebiegał następująco:
- Minister Finansów rozpisuje otwarty i konkurencyjny nabór na Przewodniczącego Rady Fiskalnej. Powołany do jego realizacji zespół, składający się z osób, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów, ocenia spełnienie przez osoby biorące udział w naborze wymogów ustawowych.
- Ze sporządzonej przez zespół listy kandydatów spełniających wymogi ustawowe Minister Finansów wybiera kandydata na Przewodniczącego Rady Fiskalnej.
- Minister Finansów przekazuje dokumenty kandydata na Przewodniczącego Rady Fiskalnej potwierdzające spełnienie przez niego wymogów ustawowych wraz z uzasadnieniem ich spełnienia Marszałkowi Sejmu celem zasięgnięcia opinii komisji sejmowej.
- Komisja sejmowa weryfikuje spełnienie przez kandydata wymogów ustawowych. W przypadku opinii pozytywnej kandydat zostaje powołany na stanowisko Przewodniczącego Rady Fiskalnej przez Ministra Finansów. W przypadku opinii negatywnej Minister Finansów wskazuje nowego kandydata z listy wyłonionej w trakcie naboru, a w przypadku wyczerpania jej rozpisze nowy nabór.
Realizację swoich zadań Rada rozpocznie w 2026 r., ale już w 2025 zostaną wyłonieni jej członkowie. Zapleczem analitycznym i administracyjnym Rady Fiskalnej będzie Biuro Rady, które zostanie utworzone w 2025 r. Szacowana ilość jego pracowników to 15 osób.
Zobacz także
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.
Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.