Programy dla firm - InsERT
Jak skorygować JPK_VAT

Jak skorygować JPK_VAT

29 
października
 2024

Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.

Kiedy należy poprawić plik JPK_VAT

 Jeśli podatnik zauważy, że przesłana ewidencja VAT zawiera błędy, to należy ją poprawić w ciągu 14 dni od momentu:

  • zauważenia błędów lub niezgodności danych,
  • zmiany danych w przesłanej ewidencji.

Jeśli to naczelnik urzędu skarbowego stwierdzi błędy, które uniemożliwiają sprawdzenie poprawności transakcji, to wezwie podatnika do ich poprawienia, wskazując miejsca do korekty. Podatnik ma 14 dni na dokonanie poprawek lub złożenie wyjaśnień.

 

Co się stanie w przypadku braku korekty

Jeśli podatnik:

  • nie prześle skorygowanej ewidencji ani wyjaśnień w terminie wskazanym w wezwaniu,
  • w złożonych wyjaśnieniach nie udowodni, że ewidencja nie zawiera błędów, wskazanych w wezwaniu,

to urząd skarbowy może nałożyć karę w wysokości 500 zł za każdy błąd. Kary nie dotyczą osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które ponoszą za ten sam czyn odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe.

 

Jakie korekty nie wpływają na rozliczenie VAT

Poprawki w części ewidencyjnej, które nie wpływają na deklarację VAT, nie zmieniają rozliczenia podatkowego. Na przykład poprawa NIP kontrahenta nie wpłynie na dane w części deklaracyjnej. Z kolei dokonanie korekty wyłącznie w części deklaracyjnej JPK_VAT, np. zmiana wysokości kwoty nadwyżki VAT z poprzedniej deklaracji, nie ma wpływu na dane zawarte w części ewidencyjnej pliku.

 

Jakie składać korektę JPK_VAT

Ministerstwo Finansów podaje, że przy korekcie należy wypełnić wyłącznie części, które podlegają korekcie. Na przykład:

  •  jeśli korygowana jest zarówno część ewidencyjna, jak i deklaracyjna to należy uzupełnić wszystkie sekcje (“Nagłówek”, “Podmiot1”, “Deklaracja”, “Ewidencja”),
  • jeśli zmiany dotyczą tylko części deklaracyjnej, to należy wypełnić “Nagłówek”, “Podmiot1” i “Deklaracja”,
  • gdy korekta dotyczy jedynie ewidencji, wystarczą sekcje “Nagłówek”, “Podmiot1” i “Ewidencja”.

 

Korekta pliku JPK_VAT z uwagi na nieodliczenie VAT

Podatnik może odliczyć VAT w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, ale dopiero wtedy, gdy otrzyma fakturę. Jeśli nie odliczył VAT w tym czasie, może to zrobić w ciągu trzech kolejnych miesięcy (przy rozliczeniach miesięcznych) lub dwóch (przy rozliczeniach kwartalnych).

W przypadku nieodliczenia VAT w tych terminach, podatnik może skorygować deklarację VAT:

  1. za okres, w którym powstało prawo do odliczenia VAT lub
  2. za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych po okresie, w którym powstało prawo do odliczenia.

 

Zwrot VAT po skorygowaniu pliku JPK_VAT

W sytuacji, gdy w okresie rozliczeniowym u podatnika wystąpiła nadwyżka VAT, to ma on prawo do obniżenia o nią kwoty podatku należnego za następne okresy lub do jej zwrotu na rachunek bankowy. W niektórych przypadkach podatnikowi przysługuje zwrot w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji albo w terminie skróconym, tj. 15, 25 lub 40 dni od daty złożenia deklaracji, zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 87 ustawy o VAT. Jeśli korekta pliku JPK_VAT zostanie złożona przed otrzymaniem zwrotu, termin będzie liczony od nowa, czyli od dnia złożenia korekty JPK_VAT.

Zobacz także

Pełna księgowość – zmiany w limitach przychodów
28 
listopada
 2024

Zgodnie z nowelizacją ustawy o rachunkowości wprowadzone zostaną zmiany dotyczące limitu przychodów zobowiązujących do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Przedstawiamy najważniejsze informacje.

JPK CIT – nowe wymagania dotyczące raportowania danych
27 
listopada
 2024

Nowe przepisy dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego osób prawnych (JPK CIT) wprowadzają istotne zmiany w sposobie raportowania danych finansowych. Nowelizacja obejmuje bardziej szczegółowe wymagania dotyczące danych, jakie firmy będą musiały przekazywać urzędom skarbowym.

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – co ma się zmienić
18 
listopada
 2024

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Kolejne zmiany w KSeF
14 
listopada
 2024

Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.

Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?
08 
listopada
 2024

Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.

PIT kasowy – dla kogo, zasady, korzyści
08 
listopada
 2024

Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.

Dyrektywa NIS2 - czym jest, kogo dotyczy i jakie są jej kluczowe założenia
31 
października
 2024

Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.