
Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Kogo dotyczy nowy obowiązek
W pierwszym etapie obowiązek obejmuje wybrane grupy podatników CIT, takich jak podatkowe grupy kapitałowe oraz duże firmy. W kolejnych latach stopniowo będzie on rozszerzany na inne grupy przedsiębiorców, w tym podatników PIT oraz tych rozliczających się ryczałtem.
Szczegóły dotyczące poszczególnych grup objętych obowiązkiem:
- Podatnicy CIT - duże firmy objęte podatkiem dochodowym od osób prawnych, które prowadzą pełne księgi rachunkowe. Obowiązek nie będzie dotyczył jednak m.in. podmiotów zwolnionych z CIT (zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o CIT), z wyjątkiem fundacji rodzinnych oraz podatników prowadzących uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
- Podatnicy PIT - osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, jak też podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, księgi rachunkowe lub ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
- Podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu – podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, prowadzących ewidencję przychodów lub wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Zakres i forma przesyłanych danych
Podmioty wymienione w ustawie o CIT będą przesyłać księgi rachunkowe za rok podatkowy/obrotowy w formie elektronicznej. Teraz księgi będą musiały być przekazywane do urzędu skarbowego również w formie pliku JPK_KR, a także JPK_KR_PD dla ksiąg rachunkowych oraz JPK_ST_KR dla danych z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Szczegóły odnośnie do zawartości tych plików oraz wyjaśnienia poszczególnych elementów można znaleźć w broszurach dostępnych na stronie Krajowej Administracji Skarbowej.
Obowiązek elektronicznego przesyłania ksiąg podatkowych będzie wdrażany stopniowo. Od 2025 roku nowy wymóg będzie dotyczyć dużych podatników CIT, w tym grup kapitałowych. Natomiast do 2027 roku wszystkie objęte obowiązkiem podmioty będą przesyłać księgi wyłącznie drogą elektroniczną.
Zobacz także
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.
Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.
Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan oraz plan wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia można zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu.