Programy dla firm - InsERT
Problemy z białą listą podatników VAT

Problemy z białą listą podatników VAT

09 
września
 2019

1 września na stronie Ministerstwa Finansów (MF) ruszył elektroniczny wykaz czynnych podatników VAT, który miał ułatwić firmom weryfikację kontrahentów, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia bezpieczeństwa i pewności obrotu gospodarczego. „Dziennik Gazeta Prawna” wskazuje jednak na problemy, jakie pojawiły się w związku z tzw. białą listą. 

„DGP” informuje, że opublikowany wykaz jest niekompletny i brakuje w nim niektórych numerów zarejestrowanych w urzędzie skarbowym. Skarbówka tłumaczy, że wciąż trwa migracja danych, jednak podatnicy obawiają się utraty klientów, którzy zrezygnują z prowadzenia interesów z firmą, której nie ma w wykazie. 

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2020 r. każdy, kto zapłaci za transakcje o wartości powyżej 15 tys. zł na niezarejestrowane konto, nie będzie mógł zaliczyć wydatku do kosztów podatkowych, a dodatkowo narazi się na solidarną odpowiedzialność ze sprzedawcą VAT. 

To jednak nie wszystko. „DGP” zauważa, że zdarzają się też przypadki, w których podane w wykazie informacje okazują się nieprawdziwe – nie zgadza się np. data rejestracji firmy lub status podatnika. 

Paweł Jurek, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów uspokaja jednak, iż resort zdawał sobie sprawę, że w pierwszych dniach działania białej listy mogą pojawić się błędy, dlatego ostatni kwartał 2019 r. będzie traktowany testowo, co oznacza brak sankcji. Jednocześnie rzecznik zapewnia, że MF robi wszystko, by wykaz jak najszybciej osiągnął pełną funkcjonalność.  

Zobacz także

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – co ma się zmienić
18 
listopada
 2024

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Kolejne zmiany w KSeF
14 
listopada
 2024

Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.

Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?
08 
listopada
 2024

Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.

PIT kasowy – dla kogo, zasady, korzyści
08 
listopada
 2024

Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.

Dyrektywa NIS2 - czym jest, kogo dotyczy i jakie są jej kluczowe założenia
31 
października
 2024

Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.

Rada Fiskalna - zasady funkcjonowania, skład, przewodniczący
30 
października
 2024

Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.

Jak skorygować JPK_VAT
29 
października
 2024

Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.