Programy dla firm - InsERT
Od listopada obowiązkowy split payment

Od listopada obowiązkowy split payment

19 
września
 2019

Mechanizm podzielonej płatności funkcjonuje od lipca 2018 roku, jednak do tej pory taki sposób dokonywania transakcji był nieobowiązkowy. Zmieni się to już w listopadzie 2019, kiedy to split payment stanie się obligatoryjny dla najbardziej narażonych na oszustwa branż

Za takie ustawodawca uznał m.in. branżę elektroniczną, stalową, budowlaną czy złomową. Sprzedawca objęty obowiązkowym podziałem płatności nie będzie mógł wykluczyć tej metody płatności w umowie z nabywcą. Wyjątkiem będą płatności poniżej 15 tys. zł. Jeśli strony nie dostosują się do nowych przepisów, zarówno nabywca, jak i sprzedawca zapłaci karę – 30 proc. sankcji VAT.

Warto jednak mieć na uwadze, że obowiązkowa podzielona płatność wymusi zmianę niektórych rozliczeń i płatności. Problemem mogą być m.in. wzajemne potrącenia czy stałe przelewy.

Znaczna część przedsiębiorców korzysta bowiem ze stałych poleceń zapłaty, co oznacza w praktyce, że faktury trafiają do banku i są opłacane z automatu. Po 1 listopada może się to okazać problematyczne, ponieważ banki raczej nie oferują obsługi stałych poleceń zapłaty z opcją split payment, która wymaga wypełnienia dodatkowych pól m.in. numeru faktury czy kwoty VAT.

Podatnicy powinni też uważać przy potrąceniach. Ustawodawca przewidział tylko jeden wyjątek od obowiązku zastosowania podzielonej płatności, czyli tzw. potrącenie dwustronne, o którym mowa w art. 498 kodeksu cywilnego. Może to się okazać problematyczne np. przy potrąceniach wielostronnych stosowanych np. przez spółki w grupie.

Zdaniem niektórych ekspertów, niejasne zasady obowiązkowego split payment mogą spowodować, iż część firm dobrowolnie zacznie stosować go do wszystkich rozliczeń, co być może było ukrytym celem ustawodawcy.

Zobacz także

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – co ma się zmienić
18 
listopada
 2024

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Kolejne zmiany w KSeF
14 
listopada
 2024

Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.

Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?
08 
listopada
 2024

Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.

PIT kasowy – dla kogo, zasady, korzyści
08 
listopada
 2024

Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.

Dyrektywa NIS2 - czym jest, kogo dotyczy i jakie są jej kluczowe założenia
31 
października
 2024

Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.

Rada Fiskalna - zasady funkcjonowania, skład, przewodniczący
30 
października
 2024

Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.

Jak skorygować JPK_VAT
29 
października
 2024

Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.