Umowa na czas określony? Tylko w uzasadnionym przypadku
Propozycje zmian złożyła do resortu pracy komisja kodyfikacyjna. Zgodnie z projektem, umowę na czas określony będzie można zawrzeć tylko na zastępstwo, w celu wykonywania pracy przez okres kadencji, gdy będzie to uzasadnione niepewnością zapotrzebowania na pracę lub gdy pracodawca wskaże obiektywne powody, leżące po jego stronie. Podpisanie takiej umowy będzie również możliwe w przypadku, gdy będzie to uzasadniał wyłączny interes pracownika.
W przypadkach chwilowego zapotrzebowania na świadczenie obowiązków, przedsiębiorstwa będą mogły oferować pracownikom nowe rodzaje kontraktów - umowy o pracę dorywczą, sezonową lub nieetatową.
Zmienią się również limity – firma będzie mogła zatrudniać pracownika na podstawie umowy na czas określony
(obecnie okres ten wynosi 33 miesiące). Będzie też mogła podpisać z nim tylko trzy czasowe kontrakty. Zawarcie czwartego lub kontynuowanie zatrudnienia po osiemnastu miesiącach będzie oznaczało przejście na umowę na czas nieokreślony.Zatrudnieni na podstawie umów na czas określony zyskają ponadto nowe przywileje, zarezerwowane dotychczas dla pracujących na stałe, w tym takie, które ograniczą możliwość ich zwolnienia. Pracodawca będzie musiał wskazać konkretne przyczyny wypowiedzenia terminowej umowy, wysłuchać pracownika, a także przeprowadzić konsultacje ze związkiem zawodowym.
Co ciekawe,
będą mogły wykupić się z tego obowiązku. Nie będą musiały uzasadniać i konsultować zwolnienia, jeśli zapłacą pracownikowi odprawę w wysokości zależnej od jego stażu – maksymalnie trzy pensje.Zwolniona osoba, uznawszy, że wypowiedzenie umowy było nieuzasadnione lub bezprawne, będzie mogła domagać się przywrócenia do pracy, a nie, jak obecnie, wyłącznie odszkodowania.
Celem zmian jest ograniczenie nadużywania czasowego zatrudnienia oraz promowanie umów na czas nieokreślony. Obecnie co czwarty Polak pracuje na kontrakcie czasowym, co stanowi rekord wśród krajów Unii Europejskiej.
Zobacz także
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.
Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.
Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.