Programy dla firm - InsERT
Nowa odsłona pełnomocnictw ogólnych

Nowa odsłona pełnomocnictw ogólnych

31 
maja
 2016

Od 1 lipca 2016 r. płatnik będzie mógł upoważnić biuro rachunkowe lub doradcę podatkowego do działania w jego imieniu we wszystkich sprawach podatkowych.

To jedna z kilku istotnych zmian w przepisach dotyczących pełnomocnictw ogólnych, wynikających z nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Dotychczasowe regulacje nie odpowiadały potrzebom podatników. Pełnomocnictwo było okazywane fiskusowi po wszczęciu postępowania i składane do akt konkretnej sprawy. Teraz może obejmować wszystkie sprawy podatnika reprezentowanego przez dane biuro czy doradcę. Zyskają na tym m.in. klienci biur rachunkowych oraz firmy korzystające z usług doradców podatkowych.

Dodatkowo 1 lipca 2016 r. zostanie uruchomiony Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Będzie to informatyczna baza prowadzona przez Ministra Finansów, do której dostęp będą miały wszystkie organy podatkowe, zarówno samorządowe, jak i kontroli skarbowej.

Pełnomocnictwo ogólne, zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu będzie zgłaszał mocodawca – wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego. Zgłaszanie pełnomocnictwa będzie możliwe za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa będą obowiązywały od dnia wpływu dokumentu do CRPO.

Zobacz także

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – co ma się zmienić
18 
listopada
 2024

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Kolejne zmiany w KSeF
14 
listopada
 2024

Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.

Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?
08 
listopada
 2024

Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.

PIT kasowy – dla kogo, zasady, korzyści
08 
listopada
 2024

Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.

Dyrektywa NIS2 - czym jest, kogo dotyczy i jakie są jej kluczowe założenia
31 
października
 2024

Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.

Rada Fiskalna - zasady funkcjonowania, skład, przewodniczący
30 
października
 2024

Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.

Jak skorygować JPK_VAT
29 
października
 2024

Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.