Zawarcie umowy e-mailem? To już możliwe
Zgodnie z nowymi przepisami oświadczenie woli w postaci papierowej i z własnoręcznym podpisem przestaje być jedyną ważną formą. Od 8 września można to także zrobić w formie dokumentowej. Co to oznacza w praktyce? Że od tej pory przedsiębiorcy mogą np. podpisywać umowy poprzez e-mail, wiadomość SMS, nagraną rozmowę audio, wideo czy zapis telekonferencji. Ważne jest jednak, by można było ustalić, kto złożył oświadczenie woli.
Forma dokumentowa nie wymaga podpisu stron, ale konieczne jest, by można je było zidentyfikować. Nie wiadomo jednak, czy np. w przypadku e-maila, konieczne jest, by w wiadomości znalazła się stopka autora, a w przypadku poczty głosowej – by ten, kto ją zostawił, musiał się przedstawić.
Nowelizacja określa, że dokument musi być nośnikiem informacji, który umożliwia utrwalenie treści i później zapoznanie się z nią. Może to być np. papier (dokument napisany ręcznie lub wydrukowany), zapis elektroniczny na telefonie, pliki na dysku czy pendrive’ie. Strony mogą dowolnie wybrać formę zawierania umowy. Wciąż pozostaje jednak spora grupa umów, które muszą być zawarte w formie pisemnej, pod rygorem nieważności, np. umowa leasingowa czy notarialna.
Forma dokumentowa może też być stosowana w przypadku rozwiązania umowy za zgodą obu stron oraz odstąpienia i wypowiedzenia umowy, która została zawarta w formie pisemnej.
Zobacz także
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.
Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.
Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.