Mikrofirmy – co zyskają z tarczą antykryzysową
Tarcza antykryzysowa przewiduje, że przedsiębiorcy zatrudniający do 9 osób, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą i organizacje pozarządowe będą mogły starać się o pokrycie części wynagrodzeń dla pracowników. Dotyczy to osób zatrudnionych zarówno na umowę o pracę, jak i umowy cywilno-prawne.
Uchwalone przepisy zwalniają również z płacenia składek ZUS za marzec, kwiecień i maj. Mogą z niego skorzystać:
- mikrofirmy (zatrudniające do 9 pracowników) – zwolnienie dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby,
- samozatrudnieni, którzy opłacają składki tylko za siebie – z przychodem do trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia.
Według dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW, to niewystarczające rozwiązanie, ponieważ obecnie problemem firm są narastające w szybkim tempie zatory płatnicze i utrata płynności finansowej.
Dodatkowo wypłacane będzie nieoskładkowane i nieopodatkowane świadczenie postojowe: w wysokości 2080 zł dla samozatrudnionych o przychodzie poniżej trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia i zleceniobiorców będących na umowach zleceniach, agencyjnych i o dzieło. W przypadku zleceniobiorców, których przychód z umów cywilnoprawnych nie przekracza 1300 zł miesięcznie (50 proc. minimalnego wynagrodzenia), świadczenie postojowe stanowi sumę wynagrodzeń z tytułu umów cywilnoprawnych. Ze świadczenia postojowego, ale w wysokości 1300 zł, skorzystają też przedsiębiorcy rozliczający się w formie karty podatkowej lub ryczałtu ewidencjonowanego.
Najmniejsi przedsiębiorcy mogą starać się o pożyczkę do 5 tys. zł na 6 miesięcy. Pożyczka będzie jednorazowa, oprocentowana 0,05 proc., przeznaczona na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia firmy, wypłacana przez Fundusz Pracy. Trzeba będzie ją spłacić w ciągu 12 miesięcy, ale jeśli przez 3 miesiące od jej zaciągnięcia przedsiębiorca utrzyma zatrudnienie z dnia 29 lutego 2020, zostanie umorzona wraz z odsetkami.
Zobacz także
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.
Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.
Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.