Konstytucja Biznesu coraz bliżej
Projekt zawiera katalog zasad, które urzędnicy będą musieli brać pod uwagę przy rozpatrywaniu spraw przedsiębiorców. Będzie to m.in. zasada, że co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone, a także domniemanie uczciwości przedsiębiorcy i przyjazna interpretacja przepisów.
Znajdą się tam również podstawowe zasady tworzenia prawa gospodarczego. Ograniczą one m.in. obciążenia prawne, nałożą na urzędy obowiązek wydawania objaśnień napisanych prostym językiem. Jeśli przedsiębiorca zastosuje się do nich, będzie chroniony, np. w trakcie kontroli.
Poza ogólnymi zasadami Prawo przedsiębiorców zawiera także konkretne rozwiązania, które mają przynieść przedsiębiorcom wymierne korzyści.
Działalność na najmniejszą skalę (przychody miesięczne do 50 proc. minimalnego
wynagrodzenia) nie będzie uznawana za działalność gospodarczą. Co za tym idzie
nie trzeba jej będzie rejestrować w urzędzie i płacić comiesięcznych składek.
Dodatkowo początkujący przedsiębiorcy przez pierwsze 6 miesięcy działalności
będą zwolnieni z obowiązku uiszczania składek na ubezpieczenia społeczne.
Później, jak dotychczas, przez 2 lata będą mogli korzystać z tzw. małego ZUS-u.
Zostanie powołany Rzecznik Przedsiębiorców, który będzie stał na straży ich
praw. Na jego wniosek urzędy będą musiały wyjaśniać najbardziej skomplikowane
przepisy. Rzecznik będzie mógł wstrzymać dowolną kontrolę, jeśli zaistnieje
uzasadnione podejrzenie, że urzędnicy naruszyli prawo. Do jego zadań będzie
także należało wspieranie mediacji miedzy przedsiębiorcami i administracją oraz
opiniowanie projektów ustaw dotyczących prowadzenia biznesu.
Za zgodą przedsiębiorcy niektóre sprawy urzędowe będzie można załatwiać przez
telefon, e-mail lub za pomocą innych środków komunikacji.
W kontaktach z urzędami przedsiębiorca będzie posługiwał się wyłącznie numerem
NIP, który stanie się również numerem identyfikacyjnym w rejestrze REGON.
Przewidywany termin wejścia w życie Prawa przedsiębiorców to wrzesień 2017 r.
Zobacz także
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.
Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.
Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.