Rejestrujesz się jako podatnik VAT-UE? Fiskus sprawdzi, czy istniejesz
.
Na rządowej stronie internetowej
można przeczytać, że przedsiębiorca nie zostanie zarejestrowany jako podatnik VAT-UE, jeśli w zgłoszeniu rejestracyjnym poda dane niezgodne z prawdą, jego firma nie istnieje, nie można się skontaktować z nim i jego pełnomocnikiem lub gdy przedsiębiorca lub jego pełnomocnik mimo wezwania nie stawi się w urzędzie skarbowym.Możliwość skontaktowania się z przedsiębiorcą jest więc dla fiskusa jednym z wyznaczników istnienia jego działalności. Problem w tym, że od tego kontaktu zależy nie tylko zarejestrowanie podatnika jako podmiotu uprawnionego do dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych, ale i w ogóle
.W teorii urzędowi skarbowemu wystarczy jeden telefon i jedna wizja lokalna, aby rozstrzygnąć, czy firma faktycznie istnieje i działa. W wielu wypadkach jedna nieudana próba kontaktu wystarczy, by nie zarejestrować przedsiębiorcy jako podatnika VAT UE lub
.Przepisy regulujące tę kwestię są bardzo nieprecyzyjne, a negatywnych konsekwencji braku informacji o wyrejestrowaniu jest wiele. Chodzi o art. 96 ust. 4a pkt 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonuje rejestracji podmiotu jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania podmiotu, jeżeli mimo podjętych, udokumentowanych prób
z tym podmiotem albo jego pełnomocnikiem.W praktyce próba ta często ogranicza się do jednego telefonu, wykonanego z numeru, którego nie sposób zidentyfikować, bo przy próbie oddzwaniania okazuje się, że wyświetlający się numer jest numerem ogólnym do urzędu skarbowego. Przedsiębiorcy trudno jest wówczas ustalić, kto konkretnie i w jakiej sprawie do niego dzwonił.
Wydział ds. Komunikacji Krajowej Administracji Skarbowej informuje, że naczelnik urzędu skarbowego jest zobowiązany do
, w ramach której dokonuje czynności weryfikacyjnych. Czynności te oparte są na wewnętrznych procedurach postępowania w sprawie prowadzenia rejestru podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz w sprawie analizy ryzyka rejestracji podmiotu.Czynności weryfikacyjne są dokonywane z uwzględnieniem zasady szybkości postępowania określonej w art. 125 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa i czas ich trwania zależą przede wszystkim od rzetelności informacji zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym oraz współpracy podatnika z urzędem.
Zobacz także
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.
Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.
Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.
Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.
Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.
Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.