Programy dla firm - InsERT
E-deklaracje lokalne - ułatwienie dla przedsiębiorców

E-deklaracje lokalne - ułatwienie dla przedsiębiorców

19 
czerwca
 2019

Ministerstwo opublikowało projekty rozporządzeń, które mają umożliwić podatnikom przesyłanie deklaracji na podatki od nieruchomości drogą elektroniczną. Rozwiązanie będzie szczególnie korzystne dla przedsiębiorców, którzy posiadają nieruchomości na terenie kilku gmin.

Projekty rozporządzeń przewidują możliwość składania e-deklaracji (np. na podatek od nieruchomości) za pomocą systemu ePUAP lub z wykorzystaniem własnych systemów informatycznych gmin. 
E-deklaracje lokalne będzie można podpisywać kwalifikowanym e-podpisem lub profilem zaufanym. Obecne przepisy dotyczące opodatkowania nieruchomości również pozwalają na przesyłanie gminom deklaracji i informacji drogą elektroniczną, jednak nie jest to obowiązek, a jedynie opcja, która zależy od decyzji rady gminy.

W praktyce mało samorządów przyjmuje takie e-deklaracje. Jest to znaczące utrudnienie zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy posiadają nieruchomości na terenie wielu gmin. Muszą oni ręcznie wypełniać deklaracje papierowe. 

Kolejnym utrudnieniem jest obowiązek składania formularzy według wzoru określonego na terenie danej gminy. Ten problem skończy się jednak 1 lipca br. Ta sama nowelizacja (Dz.U. poz. 2244) przewiduje bowiem ujednolicenie wzorów deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny. 

Od ujednolicenia wzorów zależy także możliwość przesyłania formularzy przez internet. Dzięki tym dwóm zmianom podatnicy prawdopodobnie będą mogli zautomatyzować wysyłkę deklaracji i informacji na podatki lokalne.

Jednolite wzory dla wszystkich gmin na terenie całego kraju określi minister finansów w kolejnych rozporządzeniach. 

Powyższe zmiany powinny wejść w życie od 1 lipca 2019 r. 

Zobacz także

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – co ma się zmienić
18 
listopada
 2024

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Kolejne zmiany w KSeF
14 
listopada
 2024

Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.

Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?
08 
listopada
 2024

Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.

PIT kasowy – dla kogo, zasady, korzyści
08 
listopada
 2024

Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.

Dyrektywa NIS2 - czym jest, kogo dotyczy i jakie są jej kluczowe założenia
31 
października
 2024

Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który zastępuje wcześniejszą dyrektywę NIS z 2016 roku. Jej celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w państwach członkowskich UE. Termin implementacji nowych wymagań minął 17 października 2024 roku, jednak na gruncie polskiego prawa przepisy zaczną obowiązywać dopiero po nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która zostanie wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku.

Rada Fiskalna - zasady funkcjonowania, skład, przewodniczący
30 
października
 2024

Rada Fiskalna od 2026 roku będzie funkcjonować jako niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Jej głównym celem będzie poprawa transparentności finansów publicznych. Ustawa o jej powołaniu dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia 2024 r.

Jak skorygować JPK_VAT
29 
października
 2024

Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.