Kiedy można żądać naprawy, wymiany, a kiedy zwrotu pieniędzy?
Zgodnie z nowymi przepisami, obowiązującymi od końca ubiegłego roku, klient ma prawo do reklamacji z tytułu rękojmi przez okres 2 lat od daty zakupu. Rękojmia to podstawa prawna do dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy za niezgodność towaru z umową.
Jakie żądania może mieć konsument?
Składając reklamację na podstawie rękojmi, klient może zażądać:
- naprawienia towaru;
- wymiany towaru na nowy;
- obniżenia ceny;
- odstąpienia od umowy (zwrotu pieniędzy).
Sprzedawca nie może narzucić sposobu reklamacji, jednak klient musi się liczyć z pewnymi ograniczeniami i nie zawsze może skorzystać z wybranej przez siebie metody.
Wymiana lub naprawa
Po stwierdzeniu, że zakupiony produkt jest wadliwy, kupujący może przede wszystkim żądać wymiany towaru na nowy lub usunięcia wady. Sprzedawca ma prawo odmówić realizacji reklamacji w dwóch przypadkach:
- jeżeli nie jest możliwe doprowadzenie wadliwego towaru do zgodności z umową w sposób wybrany przez klienta – np. żąda on wymiany towaru na nowy, a towar nie jest już produkowany lub nie ma części zamiennych;
- jeżeli wymagałoby to poniesienia nadmiernych kosztów w porównaniu do drugiego sposobu, np. klient żąda wymiany towaru na nowy, a wystarczy drobna naprawa.
Odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny
Jeśli jest to pierwsza reklamacja danego towaru, sprzedawca nie musi się godzić na odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny. Może wtedy zaproponować naprawę lub wymianę towaru na nowy. W przypadku kolejnej reklamacji ma obowiązek spełnić żądanie klienta.
Uwaga! Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.
Zobacz także
Z wakacji składkowych może skorzystać grupa podatników ściśle określona przepisami prawa. Jednym z kluczowych wymogów jest posiadanie zarejestrowanej działalności w CEIDG. Sprawdź, czy w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej nadal można ubiegać się o zwolnienie z ZUS.
Wakacje składkowe to dobrowolne, jednomiesięczne zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Czy właściciele biur rachunkowych i osoby zajmujące się księgowością mogą z niej skorzystać? Przedstawiamy, jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać ulgę z ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o tymczasowym wyłączeniu portalu PUE/eZUS. Powodem jest konieczność przeprowadzenia prac serwisowych. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy planują złożenie wniosku o wakacje składkowe w najbliższych dniach, powinni się pospieszyć.
Od 1 listopada przedsiębiorcy będą mogli korzystać z wakacji składkowych, czyli jednomiesięcznego zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Jakie warunki trzeba spełnić i jak uzyskać zwolnienie? Podpowiadamy.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt zmian prawnych w Krajowym Systemie e-Faktur. Zaproponowane modernizacje w dużej części stanowią efekt spotkań konsultacyjnych z podatnikami, które zakończyły się na początku marca.
Już 26 lutego 2024 rozpocznie się nabór wniosków do ogłoszonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Konkursu dla płatników składek na dofinansowanie ich działań związanych z poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy. Łączna kwota, jaką ZUS przeznaczy na ten cel, to 120 mln zł. Nabór potrwa do 27 marca 2024.
W 2024 limit transakcji gotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami wynosi 15 tys. zł brutto.