Jakich błędów wystrzegać się, prowadząc firmę?
Sam pomysł na działalność, nawet najbardziej oryginalny, nie wystarczy, aby odnieść sukces. O wielu aspektach przedsiębiorcy zapominają lub są ich zupełnie nieświadomi. O czym zatem warto pamiętać i czego unikać? Oto lista najczęściej popełnianych błędów przez początkujących biznesmenów.
1. Założenie, że klienci przyjdą sami
Podstawowym błędem jest myślenie, że wystarczy założyć firmę i czekać na klientów. Pozyskanie odpowiedniej liczby odbiorców zwykle trwa długo, należy więc stale pracować nad rozwojem firmy.
Wskazówka:
Wypisz kilka konkretnych pomysłów, co możesz zrobić, aby pozyskać nowych klientów.
2. Brak wiedzy na temat funkcjonowania biznesu
Prowadzenie firmy to coś więcej niż zajmowanie się tym, co było główną przesłanką do założenia działalności i na czym się znamy, czyli dostarczanie produktów czy wykonywanie usług. Należy jeszcze pamiętać o innych podstawowych elementach funkcjonowania biznesu:
• zarządzanie i kreatywność - m.in. tworzenie i realizacja strategicznych planów, zarządzanie projektami;
• administracja i operacyjność - codzienne obowiązki, czyli np. opłaty, korespondencja, zamówienia, księgowość itp.;
• sprzedaż i marketing - szukanie sposobów dotarcia do klientów, budowanie relacji, wzmacnianie marki.
Wskazówka:
Zastanów się, które czynności potrafisz wykonywać najlepiej i skup się na nich, ale dopilnuj też, aby pozostałe funkcje były wypełniane - znajdź partnera, który będzie uzupełniał twoje działania lub zleć część prac innej firmie.
3. Marketing pasywny zamiast aktywnego
Przykładem marketingu pasywnego jest np. stworzenie strony internetowej, zamieszczenie ogłoszenia w prasie czy wysyłanie ofert i czekanie, aż klient się zgłosi. W marketingu aktywnym sam wychodzisz do klienta, np. poprzez kontakt telefoniczny czy spotkania.
Wskazówka:
Stwórz listę aktywności, które ostatnio wykonałeś lub masz zamiar wykonać, aby pozyskać klientów. Oceń, jaki procent tych działań stanowi marketing pasywny i staraj się wprowadzić jak najwięcej form aktywnych.
4. Poleganie tylko na naturalnej sieci kontaktów
Rodzina, przyjaciele, znajomi - to dobre na początek, ale nie licz na to, że bliscy będą ci stale dostarczać klientów.
Wskazówka:
Wyjdź jak najszybciej poza swoje najbliższe otoczenie, stale poszerzaj sieć kontaktów i aktywnie szukaj klientów.
5. Celowanie w zły rynek
Kierowanie swojej oferty do zbyt szerokiej lub nieodpowiedniej grupy potencjalnych klientów nie przyniesie pożądanych efektów.
Wskazówka:
Stwórz dokładny opis osoby, która jest odbiorcą twoich produktów. Im dokładniej opiszesz idealnego klienta, tym łatwiej będzie do niego trafić.
6. Koncentrowanie się na produkcie a nie na korzyściach i rezultatach
Klient, kupując produkt, kupuje korzyści. Błędem jest zatem skupianie się w materiałach reklamowych wyłącznie na cechach produktu.
Wskazówka:
Zastanów się, jakie korzyści przynosi twój produkt czy usługa, jakie wartości zaspokaja, jakie daje rezultaty. Pomyśl, czego potrzebuje klient i daj mu to.
7. Bycie zupełnie samowystarczalnym
Częstym błędem przedsiębiorców jest to, że robią samodzielnie rzeczy, na których się nie znają. Chcą w ten sposób zaoszczędzić pieniądze, jednak efekty takich działań są mizerne.
Wskazówka:
Rób samodzielnie to, co potrafisz najlepiej, a czynności, na których się nie znasz, zleć specjalistom.
8. Niesprawdzanie efektywności działań marketingowych
Ludzie powielają zachowania, które nie przynoszą efektów. Po co dawać kolejny raz to samo ogłoszenie, skoro nikt na nie nie reaguje?
Wskazówka:
Analizuj swoje poszczególne działania, sprawdzaj, jakie dają rezultaty. Inwestuj w te, które są efektywne, a zrezygnuj z tych, które tylko niepotrzebnie generują koszty.
9. Otwieranie działalności bez odpowiednich środków finansowych
Bez wystarczających środków trudno o sukces. Żeby zarabiać, trzeba inwestować i uwzględniać wydatki marketingowe, osobiste i te nieprzewidziane.
Wskazówka:
Zrób listę wydatków i pomnóż ją przez 1,3 do 1,6. Właśnie takiej kwoty potrzebujesz w ciągu pierwszego roku działalności.
Źródło: www.przepisnabiznes.pl
Zobacz także
Z wakacji składkowych może skorzystać grupa podatników ściśle określona przepisami prawa. Jednym z kluczowych wymogów jest posiadanie zarejestrowanej działalności w CEIDG. Sprawdź, czy w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej nadal można ubiegać się o zwolnienie z ZUS.
Wakacje składkowe to dobrowolne, jednomiesięczne zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Czy właściciele biur rachunkowych i osoby zajmujące się księgowością mogą z niej skorzystać? Przedstawiamy, jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać ulgę z ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o tymczasowym wyłączeniu portalu PUE/eZUS. Powodem jest konieczność przeprowadzenia prac serwisowych. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy planują złożenie wniosku o wakacje składkowe w najbliższych dniach, powinni się pospieszyć.
Od 1 listopada przedsiębiorcy będą mogli korzystać z wakacji składkowych, czyli jednomiesięcznego zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Jakie warunki trzeba spełnić i jak uzyskać zwolnienie? Podpowiadamy.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt zmian prawnych w Krajowym Systemie e-Faktur. Zaproponowane modernizacje w dużej części stanowią efekt spotkań konsultacyjnych z podatnikami, które zakończyły się na początku marca.
Już 26 lutego 2024 rozpocznie się nabór wniosków do ogłoszonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Konkursu dla płatników składek na dofinansowanie ich działań związanych z poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy. Łączna kwota, jaką ZUS przeznaczy na ten cel, to 120 mln zł. Nabór potrwa do 27 marca 2024.
W 2024 limit transakcji gotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami wynosi 15 tys. zł brutto.