Projekt zmian dotyczący akcyzy
Trwają prace nad nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym. Projekt zakłada m.in. zmiany dotyczące danych na fakturze.
Faktura powinna zawierać pełne dane
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zezwalają, aby w niektórych przypadkach (np. gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro) faktura nie zawierała wszystkich danych (w tym m.in. danych identyfikacyjnych nabywcy, jego adresu oraz danych co do ilości i miary nabywanych towarów). Proponuje się, aby faktura zawierała dane potrzebne do zapewnienia prawidłowego poboru podatku akcyzowego oraz sprawowania kontroli nad wyrobami akcyzowymi i samochodami osobowymi.
Na oświadczeniu lub fakturze na żądanie nabywcy powinna pojawić się kwota akcyzy zawarta w cenie wyrobów akcyzowych
Zgodnie z dodawanym przepisem, na żądanie nabywcy podatnik podatku akcyzowego wykaże na fakturze lub oświadczeniu załączanym do faktury kwotę akcyzy, zawartą w cenie wyrobów akcyzowych (lub samochodów osobowych - art. 100 ust. 6) wykazanych w tej fakturze.
Oświadczenie takie powinno zawierać:
- dane dotyczące składającego oświadczanie (nazwę, adres siedziby lub zamieszkania oraz numer NIP lub REGON);
- określenie kwoty akcyzy zawartej w cenie wyrobów akcyzowych na fakturze;
- datę i miejsce złożenia oświadczania;
- czytelny podpis składającego oświadczenie.
Wprowadzenie takiego zapisu uzasadnia się tym, że znowelizowane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają odpowiedniej regulacji w tym zakresie, natomiast poszczególne przepisy ustawy o podatku akcyzowym w pewnych przypadkach odwołują się do dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy, m.in. w przypadku ubiegania się o zwrot zapłaconej akcyzy przez podmiot, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobu akcyzowego czy samochodu osobowego nabytego od podatnika.
Planowany termin wejścia w życie nowelizacji to 31 lipca 2015 r.
Zobacz także
Z wakacji składkowych może skorzystać grupa podatników ściśle określona przepisami prawa. Jednym z kluczowych wymogów jest posiadanie zarejestrowanej działalności w CEIDG. Sprawdź, czy w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej nadal można ubiegać się o zwolnienie z ZUS.
Wakacje składkowe to dobrowolne, jednomiesięczne zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Czy właściciele biur rachunkowych i osoby zajmujące się księgowością mogą z niej skorzystać? Przedstawiamy, jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać ulgę z ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o tymczasowym wyłączeniu portalu PUE/eZUS. Powodem jest konieczność przeprowadzenia prac serwisowych. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy planują złożenie wniosku o wakacje składkowe w najbliższych dniach, powinni się pospieszyć.
Od 1 listopada przedsiębiorcy będą mogli korzystać z wakacji składkowych, czyli jednomiesięcznego zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Jakie warunki trzeba spełnić i jak uzyskać zwolnienie? Podpowiadamy.
Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt zmian prawnych w Krajowym Systemie e-Faktur. Zaproponowane modernizacje w dużej części stanowią efekt spotkań konsultacyjnych z podatnikami, które zakończyły się na początku marca.
Już 26 lutego 2024 rozpocznie się nabór wniosków do ogłoszonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Konkursu dla płatników składek na dofinansowanie ich działań związanych z poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy. Łączna kwota, jaką ZUS przeznaczy na ten cel, to 120 mln zł. Nabór potrwa do 27 marca 2024.
W 2024 limit transakcji gotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami wynosi 15 tys. zł brutto.