Programy dla firm - InsERT

Zgłaszanie wewnętrznych
naruszeń prawa w InsERT S.A.

Realizując obowiązki ustawy o ochronie sygnalistów, InsERT określił zasady oraz wdrożył wewnętrzne procedury, zgodnie z którymi pracownicy, współpracownicy i pozostałe uprawnione osoby, które nie są naszymi pracownikami, mogą zgłaszać zdarzenia, które:

  • naruszają lub potencjalnie mogą naruszać przepisy prawa wskazane w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów

InsERT zapewniając pełną poufność przyjmuje wyłącznie zgłoszenia wewnętrzne naruszeń prawa zawierające dane sygnalisty.

Kto może zgłaszać naruszenia prawa?

Każda osoba, która dowie się w związku z wykonywanymi obowiązkami na podstawie zawartej umowy, pełnionej funkcji lub świadczonych usług oraz po ich zakończeniu z InsERT o możliwym naruszeniu przepisów prawa określonych w art. 3 ust. 1 ustawy o sygnalistach.

Zgłoszenia mogą przekazać też osoby, które starają się o pracę lub współpracę z InsERT na etapie rekrutacji lub negocjacji przed zawarciem umowy.

Czego mogą dotyczyć zgłoszenia?

Przesłane zgłoszenia mogą obejmować zaniechania lub działania niezgodne z prawem wyłącznie w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 ustawy o sygnalistach, tj.:

  • korupcji;
  • zamówień publicznych;
  • usług, produktów i rynków finansowych;
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  • bezpieczeństwa transportu;
  • ochrony środowiska;
  • ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  • ochrony prywatności i danych osobowych;
  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  • interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  • rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  • konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w

Jak można zgłosić naruszenie?

Pisemnie:

  • na adres e-mail: ZglosNaruszenie@insert.com.pl lub
  • na adres siedziby: InsERT S.A. ul. Jerzmanowska 2, 54-519 Wrocław z dopiskiem „Zgłoszenie naruszenia”.

Ustnie:

  • na odrębny wniosek sygnalisty podczas osobistego spotkania w siedzibie InsERT z wyznaczonym do obsługi zgłoszeń Zespołem ds. zgłoszeń wewnętrznych.

Zgłoszenie zewnętrzne:

  • pisemne lub ustne zgłoszenie zewnętrzne może być złożone do Rzecznika Praw Obywatelskich albo do organu publicznego. Zgłoszenia zewnętrzne dokonywane są na zasadach przewidzianych w ustawie o ochronie sygnalistów.

Jak powinno wyglądać zgłoszenie, co powinno zawierać?

  • Opis tego co się zdarzyło
  • Gdzie się zdarzyło
  • Kiedy oraz jak często
  • Informacje czy działania ustały, czy wciąż trwają
  • Informacje w jaki sposób doszło do zdarzenia. Najlepiej podając okoliczności zdarzenia, przyczyny jego zajścia, osoby zaangażowane
  • Informację o tym, czy i kiedy zdarzenie zostało już wcześniej przekazane kierownictwu/Zarządowi lub innej osobie z kadry zarządzającej InsERT. Jakie kroki podjęto
  • Dane innych osób zaangażowanych w sprawę, posiadające informacje o zdarzeniu
  • Czy istnieją dowody potwierdzające, jeżeli tak to jakie

Bezpieczeństwo danych osobowych

  • Dane sygnalisty zostaną poufne i nikomu ich nie udostępnimy
  • Ochronie podlegają ponadto wszelkie dane objęte zgłoszeniem
  • Sygnalista nie może ponieść negatywnych skutków w związku z przekazaniem zgłoszenia naruszeń prawa

Przetwarzanie danych osobowych

Po otrzymaniu zgłoszenia, przetworzymy dane osobowe sygnalisty tylko w takim zakresie, w jakim będzie to konieczne do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działań. InsERT nie zbiera danych osobowych, które nie są powiązane i nie mają wpływu na obsługę zgłoszenia. Dane osobowe przechowywane będą zgodnie z przepisami ustawy o ochronie sygnalistów.

Zapoznaj się z treścią naszej klauzuli informacyjnej o przetwarzaniu danych osobowych.