Programy dla firm - InsERT

Opis zmian (58.0.0)

Uwaga!
Pogrubiona czcionka - zmiany płatne
- ważne zmiany
- nagranie

Wersja 58.0.0 - 11/12/2025

  • Zmiany związane z Krajowym Systemem e-Faktur:
    • Obsługa niedostępności i awarii w KSeF
       Wprowadzono obsługę niedostępności w związku z zaplanowanymi pracami, jak i awarii w KSeF. Program umożliwiać będzie ewidencjonowanie wszelkich niedostępności środowiska produkcyjnego KSeF, jak i jego awarii.
      W tym czasie Subiekt umożliwiać będzie wystawianie dokumentów w trybie offline24 (podczas niedostępności KSeF), jak i w trybie awaryjnym, zgodnie z ustawowymi wytycznymi. Wyliczy również i pokaże ostateczny termin dosłania do KSeF dokumentów wystawionych w tych trybach.
      Uwaga! Subiekt nie pozwoli na dodanie awarii, zapisanie dokumentu w trybie offline24 jak i awaryjnym przed 1 lutego 2026 r. (wymaganie ustawowe).
    • Tryb "Offline24" w Subiekcie
       Przygotowaliśmy Subiekta do możliwości stałego wystawiania faktur w trybie offline24. Możesz skonfigurować Subiekta tak, aby domyślnie każda wystawiana faktura oraz korekta miała formę "offline24" z jednodniowym terminem dosłania do KSeF.
      Uwaga - program nie pozwoli na zapisanie dokumentu wystawianego w trybie offline24 przed 1 lutego 2026 r., ponieważ tryb ten zacznie obowiązywać dopiero od tej daty.
    • Widżet KSeF
       Wprowadzono widżet dokumentów KSeF, który wyświetla podsumowanie pracy operacyjnej z dokumentami do KSeF. Dzięki niemu użytkownik zyskuje w jednym miejscu zbiorcze informacje o dokumentach wysłanych, do wysłania (w tym koniecznie w bieżącym dniu), jak i odebranych. Kafelki w widżecie są klikalne - umożliwiają wyświetlenie listy dokumentów.
      Dodatkowo, w widżecie możliwe jest czasowe (do końca dnia) globalne włączenie wystawiania dokumentów w trybie offline24, niezależnie od ustawień w parametrach programu. Możliwość taka będzie szczególnie przydatna, w sytuacji czasowych problemów np. z łączem internetowym.
      Uwaga! Możliwość wystawiania dokumentów w trybie offline24 jest zablokowana w Subiekcie do momentu wejścia w życie przepisów zezwalających na korzystanie z niego (01.02.2026 r).
    • Przygotowaliśmy Subiekta do zmian w KSeF 2.0 odnośnie daty wystawienia dokumentu. W KSeF 1.0 data wystawienia zawarta jest w numerze nadanym przez Krajowy System e-Faktur i może być inna, niż data wytworzenia dokumentu w Subiekcie. W KSeF 2.0 za datę wystawienia uznawana będzie data wytworzenia dokumentu w Subiekcie, niezależnie od terminu faktycznego dosłania dokumentu.
    • Wprowadzono obsługę nowej wersji pliku EPP (1.12) wysyłanego do biura rachunkowego obejmującej informacje o dokumentach KSeF. Dane faktury elektronicznej są widoczne na zakładce "e-Faktura" w dokumencie do dekretacji.
    • W danych klienta wprowadzono możliwość ustawienia każdorazowego wyboru formy faktury (tradycyjna, do KSeF) podczas wystawiania dokumentu. Przy takim ustawieniu, program nie podpowie żadnej formy i będzie wymagać świadomego wskazania jej do zapisania dokumentu.
      • W grupie "Klienci" dodano uprawnienie "Zmiana domyślnej formy faktury", które kontroluje zmianę formy faktury w kliencie.
    • [PRO] W sferze udostępniono interfejs IDokumentElektronicznyOkno pozwalający na wyświetlanie podglądu oraz listy e-Faktur.
    • [PRO] Do definicji widoków dodano uwzględnianie widoków z modułów obsługujących KSeF.
    • W parametrach KSeF, na zakładce "Podstawowe" dodano możliwość wyświetlenia logów z informacjami o historii wykonania automatycznej wysyłki i pobierania dokumentów.
    • W "Parametrach KSeF" wprowadzono możliwość opcjonalnego resetowania daty ostatniego odbioru dokumentów z KSeF.
    • [PRO] W sferze w interfejsie IWersjaSchemyKsef dodano możliwość pobrania domyślnej przestrzeni nazw dla wybranej schemy Krajowego Systemu e-Faktur. Przykład użycia nowej funkcji został zamieszczony w SDK w Przyklady\FunkcjeImportuEFaktury\KsefPluginyImport\Dodatkowa funkcja importu\WypelnianieSekcjiTransport.cs.
    • W kolumnach prezentujących kto wysłał/odebrał dokumenty do/z KSeF wprowadzono zmianę tak, aby w przypadku wykonania tych operacji przez automat, prezentowana była wartość "(automat)".
    • Zmodyfikowano mechanizm automatycznego wysyłania dokumentów (ustawianego w "Parametrach KSeF") tak, aby częścią jego działania było również oczekiwanie na nadanie numeru KSeF wysłanych dokumentów.
    • Uszczelniono działanie uprawnienia "Pobieranie e-Faktury online". Dotychczas nie było ono respektowane, gdy użytkownik uruchamiał pobranie e-Faktury po numerze KSeF_ID.
    • Na e-Fakturze powstałej z faktury detalicznej do paragonu kasowego pobranego z kasy fiskalnej poprawiono brak wykazywania danych o płatności.
    • W e-Fakturze powstającej na podstawie faktury detalicznej poprawiono błędnie wykazywaną datę zapłaty. Dotychczas wykazywana była data wystawienia faktury detalicznej, zamiast daty płatności pobranej z paragonu źródłowego.
  • Nowe pola w warunkach dla dokumentów
     W automatach dla dokumentów handlowych dodano nowe pola w warunkach „Obiekt posiada wartość” oraz „Obiekt uzyskał wartość”. Nowe pola są również dostępne w czynności „Ustaw wartość pola”.
  • Pozostałe zmiany:
    • Przeprowadzono modernizację mechanizmów naliczających Fundusze Promocji.
      Poprawiono m.in. naliczanie opłat na rzecz Funduszu Promocji Roślin Oleistych, poprawiono domyślność potrącania kwot w zależności od Funduszu - wg zapisów ustawowych. W danych kartotekowych Funduszy Promocji dodano znaczniki sposobu naliczania i potrącania odpisów.
    • Przygotowaliśmy Subiekta na potencjalną podwyżkę opłat cukrowych od 1 stycznia 2026r.. Dotychczas, kwoty tych opłat zapisane były w programie, a zmiana polega na dystrybuowaniu ich wysokości za pomocą parametrów online.
      Na dzień zakończenia prac nad wersją 58.0.0 nie było wiadomo, czy ustawa podnosząca ten podatek wejdzie w życie.
    • Poprawiono wyświetlanie wartości dokumentu inwentaryzacji na liście dokumentów. W szczególnych warunkach prezentowana była wartość zerowa.
    • Naprawiono niepoprawnie przeliczaną tabelę VAT na korekcie kursu do VAT, gdy dokument miał ustawione wyliczanie podatku "jako suma wartości VAT na pozycjach".
    • Poprawiono brak dysponowanie dostaw z faktury podczas wystawiania wydania międzymagazynowego na podstawie faktury zakupu
    • Uszczelniono działanie uprawnienia "Sprzedaż - ponowna fiskalizacja", które nie było respektowane dla faktury sprzedaży.
    • Poprawiono błąd aktualizacji pozycji w cenniku wyliczanej z proporcji pomiędzy jednostkami miar, wynikający z niezaokrąglania ceny do użytej precyzji ceny.
    • [PRO] W Sferze, dla asortymentu poprawiono błąd, w wyniku którego dostawca dodawał się bez ustawionej waluty ceny deklarowanej.
    • W słowniku kategorii poprawiono brak dopasowania wysokości listy dokumentów do rozmiaru okna.
    • Podczas edycji zlecenia produkcyjnego montowania dodano zabezpieczenie przed błędem systemowym, jaki mógł się pojawiać po wstawieniu do składników kompletu usługi jednorazowej i wywołaniu operacji "Wstaw ilość kompletu możliwą do zmontowania".
    • Na korektach faktur zaliczkowych wprowadzono zabezpieczenie przed pojawianiem się błędu "Pozycje dokumentu powinny być ponumerowane w sposób ciągły od jedynki", jaki mógł się pojawiać w specyficznych splotach okoliczności.
    • W kartotece asortymentu, na zakładce "Stany" poprawiono brak dopasowania rozmiaru listy do rozmiaru okna.
    • Wprowadzono zabezpieczenie przed możliwością zawieszania się fiskalizacji w czasie seryjnej realizacji zamówień. Problem mógł się pojawiać w specyficznych scenariuszach.
    • Wyeliminowano błąd systemowy, jaki pojawiał się podczas zapisu cennika, gdy użytkownik nieposiadający uprawnienia "Zmiana typu cenników" zapisywał cennik bezpośrednio po wejściu w ustawienia cennika.
  • We wzorcach wydruków dodano parametr umożliwiający ustawienie jakości drukowanych obrazów.
  • W konfiguracji „Pobieranie danych klienta” dodano parametr, który pozwala określić, czy po pobraniu danych z GUS mają być automatycznie dopisywane rachunki klienta, czy nie, lub czy program ma pytać o dopisanie rachunków.
  • [PRO] Poprawiono mechanizm generowania dokumentów WZ z umów z klientami w cyklu fakturowania. Dotychczas na takich dokumentach automatycznie ustawiała się forma płatności „Gotówka”, mimo że w parametrach WZ domyślnie było „Nie obsługuj”. Po poprawce dokumenty WZ tworzone z umów nie mają przypisanej formy płatności.
  • Rozpoznawania rodzajów operacji bankowych
     [PRO] W słowniku reguł rozpoznawania rodzajów operacji bankowych dodano następujące usprawnienia:
    • [PRO] Do reguł rozpoznawania operacji dodano parametr "Ignoruj znaki końca linii".
    • [PRO] Do warunków rozpoznawania dodano możliwość warunkowania wg kwoty operacji.
    • [PRO] Wartość "Rozpoznawany rodzaj operacji" przeniesiono do sekcji głównej reguły.
  • [PRO] Dodamy możliwość powielania wszystkich rodzajów raportów - tych dostępnych w PRO, czyli SQL, LINQ, oraz sferycznych i własnych "klikalnych".
  • [PRO] Zmodyfikowano działanie komentarzy tak, aby użytkownik bez uprawnień do edycji otrzymywał informację o braku możliwości edycji w momencie próby edycji, a nie dopiero przy zapisie zmian.
  • Poprawiono problem, który w pewnych przypadkach objawiał się zniknięciem przycisku do zamykania zakładki.
  • Naprawiono tworzenie klienta na podstawie szablonu z nieuzupełnionymi danymi encji typu Adres. Błąd powodował automatyczne dodawanie pustego adresu głównego, co mogło prowadzić do błędów w kodzie (np. przy próbie dodania kolejnego adresu głównego).
  • Naprawiono błąd uniemożliwiający w niektórych przypadkach wysyłkę wiadomości e-mail do użytkownika typu inny.
  • Zoptymalizowano wydajność procesu przenoszenia kontrahentów z systemu GT do nexo, szczególnie w przypadku kontrahentów posiadających wiele zapisanych kontaktów.
  • Podczas próby usunięcia wydruku WZ zmodyfikowano komunikat błędu, aby precyzyjnie informował o przyczynie, dla której nie można usunąć wzorca wydruku.
  • W wiadomości pocztowej oraz szablonach wiadomości poprawiono działanie autotekstu <<lista należności klienta>>, aby prawidłowo uwzględniał korekty dokumentów.
  • [PRO] Usprawniono wyświetlanie dat w raportach własnych. Jeśli raport nie zawiera danych, pole daty pozostaje puste — wcześniej wyświetlana była domyślna wartość „01-01-0001”
  • Informacje diagnostyczne zostały rozszerzone o status rejestracji bazy danych.
  • Po edycji uprawnień użytkownika dodano informację o tym, że nowe zmiany zaczną obowiązywać dopiero po ponownym zalogowaniu użytkownika do systemu.
  • W serwisie do zarządzania KSeF poprawiono problem niedziałających skrótów mnemonikowych (Ctrl+Spacja).
  • [PRO] W SDK dodano plik z listą wersji użytych pakietów NuGet.
  • Poprawiono nadpisywanie pliku z danymi diagnostycznymi.
  • Poprawiono działanie obsługi klawiaturą w oknie Sprawdź rachunki bankowe w wykazie podatników VAT, w module Klienci.
  • Zaktualizowano słownik gmin i powiatów do wartości obowiązujących od 1 stycznia 2026 r.
  • [PRO] Rozszerzenie nexoSDKSzablony dla Visual Studio zostało dostosowane do pracy z Visual Studio 2026.
  • Przywrócono kolumnę Flaga w widoku Rozrachunki do windykacji.
  • Poprawiono problem, który w pewnych rzadkich sytuacjach mógł się objawiać błędem w momencie sprawdzania uprawnień użytkownika.
  • Dla wyciągów z Alior banku poprawiono wczytywanie z plików mt-940 gdy łamanie końca linii zdefiniowane jest na podstawie samego znacznika LF.
  • [PRO] Naprawiono błąd uniemożliwiający utworzenie instalatora rozwiązania własnego w sytuacji, gdy aktualnie zalogowany użytkownik Windows ma spację w nazwie.
  • Poprawiono problem uruchomienia strony do zarządzania KSeF w sytuacji, gdy program nie był w stanie odczytać wersji systemu Windows.
  • Konto InsERT:
    • Wprowadzono automatyczne odłączanie Konta InsERT po zmianie licencji za pomocą kodów serwisowych.
    • W oknie rejestracji klienta biura rachunkowego zamieniono nazwę "Moje konto" na "Konto InsERT".
    • Poprawiono podłączanie Konta InsERT w przypadku, gdy użytkownik nie był administratorem w firmie.
    • Na podmiocie z wcześniej podłączonym Kontem InsERT dodano automatyczne odświeżanie danych licencyjnych po połączeniu podmiotu z firmą z Konta InsERT.
    • Poprawiono wiązanie klienta biura rachunkowego z firmą w Koncie InsERT. Wiązanie to następuje automatycznie przy zgodnych NIP-ach.

Pomoc

Pomoc zdalna
teleKonsultant
e-Pomoc techniczna