Opis zmian (1.82)
Uwaga! Listę zmian wprowadzonych w poprawce 1.82 HF1 systemu InsERT GT znajdziecie Państwo na osobnej stronie.
Uwaga! Przed instalacją nowej wersji
wykonać pełną archiwizację danych w starej wersji programu. W razie jakiejkolwiek awarii będzie wówczas możliwe przywrócenie starej wersji programu i kontynuowanie pracy. Dodatkowo program w czasie konwersji bazy danych wykonuje kopię starej wersji bazy.Poniżej prezentujemy listę najważniejszych zmian do wersji 1.82 systemu InsERT GT oraz szereg uwag dotyczących instalacji i ulepszenia bazy danych.
Konwersja bazy danych
Uruchomienie programu w wersji 1.82 z podmiotem pracującym w wersji starszej wymaga aktualizacji bazy danych. Konwersja jest automatyczna i odbywa się w czasie otwierania wskazanego podmiotu. Wykonując aktualizację podmiotu, należy mieć świadomość następujących założeń:
- konwersja bazy danych jest ;
- aby przeprowadzić konwersję bazy danych należy (czyli szefa firmy);
- konwersja bazy danych wykonuje (odpowiednio ją oznaczając);
- wersje systemu InsERT GT starsze niż 1.82 potrafiły pracować z nowszą, skonwertowaną bazą danych (również przez sieć);
- aby pracować z nową wersją bazy danych, należy zainstalować ulepszenie , które będą korzystały ze skonwertowanej bazy danych - niezależnie od tego, który program systemu InsERT GT jest używany;
- konwersji podmioty z wersji testowych lub przedprodukcyjnych.
W czasie konwersji bazy danych wykonywane są m.in. następujące czynności:
- aktualizacja standardowych wzorców wydruków - wzorce użytkownika nie są modyfikowane, choć ich ręczna aktualizacja będzie konieczna w sytuacji, gdy będziemy chcieli wykorzystać niektóre nowo dodane parametry;
- aktualizacja standardowych zestawień;
- aktualizacja wzorców deklaracji podatkowych - o ile nie zostały zmodyfikowane przez użytkownika za pomocą opcji Wersje deklaracji;
- aktualizacja parametrów podatkowych - wszystkich, które są wartościowe i historiowane (poza składką na ubezpieczenie wypadkowe);
- akceptowane (pomijane przy konwersji) są założone przez użytkownika procedury składowane, funkcje, widoki, tabele itp.
Kody, rejestracja i aktywacja
Aby skorzystać z pełnej funkcjonalności wersji 1.82, należy przy starcie programu (odpowiedni komunikat) lub w opcji Pomoc-Zarządzanie licencjami-Aktywuj wpisać (lub pobrać przez Internet) odpowiedni kod aktywacyjny. Kod ten można nabyć u jednego z partnerów Insertu w ramach Abonamentu na ulepszenia.
Nowy sposób dystrybucji ulepszeń związany jest ściśle z unikatowym mechanizmem instalacji i aktywacji ulepszeń zastosowanym w systemie InsERT GT. Mechanizm ten gwarantuje dostęp do wszelkich poprawek i drobnych, bezpłatnych zmian bez ponoszenia dodatkowych kosztów (część z nich, niewymagająca kodu aktywacyjnego, jest dostępna w ulepszeniu bezpłatnie). Natomiast wszystkie nowe możliwości, opcje i moduły dodane do Subiekta GT, Gestora GT, Rachmistrza GT, Rewizora GT lub Gratyfikanta GT będą wymagać specjalnych kodów aktywacyjnych.
Dostęp do nowych modułów i opcji
Aby uzyskać dostęp do nowego modułu lub nowej cechy interfejsu użytkownika (np. nowe paski skrótów lub moduł Naklejki), może być konieczne jednorazowe użycie opcji w menu głównym Widok-Przywróć domyślne moduły. Opcja ta powoduje przywrócenie domyślnej (czyli pełnej) listy modułów i skrótów dostępnych dla użytkownika i zapisanie jej w używanym właśnie pliku konfiguracyjnym.
Zmiany w wersji 1.82
Poniżej wypisano alfabetycznie wszystkie zmiany w wersji 1.82 Subiekta GT. Zmiany płatne - wyróżnione - są umieszczone na początku listy.
- W tzw. szybkiej inwentaryzacji dezaktywowano niedziałający znacznik "Przelicz tylko pozycje z zerową ceną".
- Przedłużono okres obowiązywania plików JPK_FA(3), JPK_FA_RR, JPK_MAG, JPK_WB na rok 2025.
- W interfejsie programistycznym Sfera, do obiektu InsERT.SuDokument dodano atrybuty KwotaZaliczka i KwotaZaliczkaPoKorekcie. Umożliwiają one skorygowanie wartości zaliczki na korektach faktur zaliczkowych.
Uwaga! Możliwość korygowania wartości zaliczki została dodana tylko dla dokumentów wprowadzonych w wersji 1.82 lub nowszej. Dokumenty pochodzące ze starszych wersji systemu, muszą tak jak dotychczas, być korygowane całościowo. - W fakturach zakupu poprawiono automatyczne przeliczanie kwoty do zapłaty w czasie ręcznej modyfikacji wartości w tabelce VAT przez użytkownika systemu. Dotychczas kwota do zapłaty nie była przeliczana w momencie usuwania całego rekordu z tabelki VAT.
- W deklaracji Intrastat poprawiono działanie kontrolek umożliwiających zmianę okresu (miesiąca i roku), dla którego generowana jest deklaracja.
- W interfejsie programistycznym Sfera wykonano zmiany poprawiające wydajność wyświetlania listy InsERT.FinDokumentyLista generowanej na podstawie kolekcji typu InsERT.FinDokumentyKolekcja.
- W definicji listy komponentu Wydania magazynowe poprawiono błąd mogący powodować brak widoczności dokumentów wydań magazynowych, dla których przyjęto zaliczkę. Błąd występował tylko w przypadku, gdy w dokumencie kasa przyjmie, będącym zaliczką zdefiniowaną w wydaniu magazynowym, usunięto oznaczenie, że zaliczka jest wolną spłatą.
- W dokumentach typu kasa przyjmie, będącymi zaliczkami zdefiniowanymi bezpośrednio w dokumentach wydań magazynowych, dodano ostrzeżenie przed usunięciem oznaczenia, że zaliczka jest wolną spłatą. Brak ww. oznaczenia może uniemożliwić prawidłowe rozliczenie zaliczki w momencie wystawiania faktury sprzedaży do dokumentu magazynowego.
- W Pulpicie konfiguracyjnym poprawiono błąd związany z działaniem filtra "z oddziału" w komponencie Użytkownicy.
- W mechanizmach związanych z ustawianiem przyczyny zwolnienia z podatku VAT na dokumentach sprzedaży wprowadzono optymalizację mającą na celu zabezpieczenie działania programu w sytuacji, gdy w bazie danych podmiotu istnieją nieprawidłowe zapisy z powieloną definicją, dla tego samego okresu, metody rozliczania podatku VAT.
- Przedłużono okres obowiązywania deklaracji ZAW-NR na rok 2025.
- W e-Fakturach wysyłanych do KSeF zmieniono wyliczanie pola WartoscZamowienia dla dokumentów typu korekta faktury zaliczkowej cząstkowej. Zmiany mają na celu dostosowanie sposobu generowania e-Faktur do nowej możliwości korygowania tylko części otrzymanej zaliczki.
UWAGA! Zmiana jest dostępna w ramach Laboratorium i funkcjonalności związanej z obsługą Krajowego Systemu e-Faktur. - W Programie serwisowym umożliwiono sprawdzenie połączenia z serwerem i podmiotem dla operacji zmiany parametrów logowania do systemu.
- Poprawiono błąd mogący powodować wyświetlanie nieprawidłowej nazwy podłączonego Konta InsERT w tzw. tooltipie widocznym po najechaniu kursorem myszki na ikonę podłączenia kona. Błąd mógł wystąpić w przypadku wcześniejszego skorzystania z operacji Zmień podmiot (Ctrl+F4).
- Poprawiono stabilność programu w przypadku wystąpienia problemów w komunikacji z infrastrukturą Konta InsERT.
- W module Płatności kartą i cesje aktywowano opcję "Sumowanie zaznaczonych" w parametrach listy.
- Okna prezentujące informacje o statusach eksportu plików deklaracji Intrastat zmieniono na modalne.
- W deklaracji Intrastat poprawiono wypełnianie pól KrajPrzeznaczeniaWysylki i IdKontrahenta. Po aktualizacji pola te są wypełniane na podstawie danych odbiorcy (dla deklaracji Intrastat - wywóz) i dostawcy (dla deklaracji Intrastat - przywóz) umieszczanych na dokumentach handlowych.
- W deklaracji Intrastat zmieniono algorytm generowania pola numer 22 zawierającego identyfikator kontrahenta, dla dokumentów z transakcją wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO-OSS i WSTO-SK). W przypadku, gdy transakcja dotyczy handlu bezpośredniego z prywatnymi konsumentami (w tym sprzedaży na odległość) i jest ona oznaczona kodem rodzaju transakcji numer 12, do pola 22 deklaracji Intrastat będzie wpisywana wartość „NATURAL PERSON”. W przypadku użycia innego kodu transakcji niż 12 pole 22 zostanie wypełnione numerem NIP kontrahenta, jeśli odbiorca wskazany na dokumencie będzie miał uzupełniony ten numer.
Zmiany mają na celu prawidłową obsługę deklaracji Intrastat w przypadku handlu z firmami zagranicznymi zwolnionymi z VAT, które nie mogą rozliczać się poprzez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. - W bazie danych podmiotu dodano oznaczanie wersji programu, w której zostały dodane i modyfikowane dokumenty faktur zaliczkowych cząstkowych, końcowych i ich korekt. Dane przechowywane są w tabeli omr_ObjMetadataRecords. Brak wpisu oznacza, że dokument został dodany przed wersją 1.82.
- W zestawieniu Firmy kupujące dany towar poprawiono błąd polegający na nieprawidłowym uwzględnianiu wartości sprzedaży wynikających z korekt wystawionych do zbiorczych faktur sprzedaży.
- W deklaracji Intrastat dodano przeliczanie zawartości deklaracji po zmianie w oknie edycji deklaracji okresu sprawozdawczego, dla którego została ona stworzona.
- Poprawiono błąd związany z nieprzekazywaniem treści komunikatu ewentualnego błędu związanego ze zbyt długim imieniem i nazwiskiem użytkownika programu. Błąd mógł wystąpić w czasie próby dodania dokumentu handlowego lub magazynowego.
- W dokumentach typu kasa wyda, będącymi zaliczkami zdefiniowanymi bezpośrednio w dokumentach przyjęć magazynowych, dodano ostrzeżenie przed usunięciem oznaczenia, że zaliczka jest wolną spłatą. Brak ww. oznaczenia może uniemożliwić prawidłowe rozliczenie zaliczki w momencie wystawiania faktury zakupu do dokumentu magazynowego.
- W zestawieniu "Sprzedaż kodów dostaw, asortymentu i kontrahentów" poprawiono błąd polegający na nieuwzględnianiu w wynikach zestawienia korekt wystawionych do faktur sprzedaży.
- W deklaracji CUK (opłaty od środków spożywczych) poprawiono błąd związany z nieprzekazywaniem treści komunikatu ewentualnego błędu występującego podczas próby wygenerowania deklaracji.
- W kartotece kontrahenta, w kontrolkach Maksymalna liczba kredytowanych dokumentów i Maksymalna liczba dni spóźnienia dodano zabezpieczenie przed całkowitym usunięciem zdefiniowanych w nich wartości. Brak danych w ww. polach uniemożliwiał zapis obiektu kontrahenta do bazy danych.