Programy dla firm - InsERT

Opis zmian (1.81)

Uwaga! Listę zmian wprowadzonych w poprawce 1.81 HF1 systemu InsERT GT znajdziecie Państwo na osobnej stronie.

Uwaga! Przed instalacją nowej wersji należy koniecznie wykonać pełną archiwizację danych w starej wersji programu. W razie jakiejkolwiek awarii będzie wówczas możliwe przywrócenie starej wersji programu i kontynuowanie pracy. Dodatkowo program w czasie konwersji bazy danych wykonuje kopię starej wersji bazy.

Poniżej prezentujemy listę najważniejszych zmian do wersji 1.81 systemu InsERT GT oraz szereg uwag dotyczących instalacji i ulepszenia bazy danych.

Konwersja bazy danych

Uruchomienie programu w wersji 1.81 z podmiotem pracującym w wersji starszej wymaga aktualizacji bazy danych. Konwersja jest automatyczna i odbywa się w czasie otwierania wskazanego podmiotu. Wykonując aktualizację podmiotu, należy mieć świadomość następujących założeń:

  • konwersja bazy danych jest nieodwracalna;
  • aby przeprowadzić konwersję bazy danych należy podać hasło administratora (czyli szefa firmy);
  • konwersja bazy danych wykonuje kopię bazy (odpowiednio ją oznaczając);
  • wersje systemu InsERT GT starsze niż 1.81 nie będą potrafiły pracować z nowszą, skonwertowaną bazą danych (również przez sieć);
  • aby pracować z nową wersją bazy danych, należy zainstalować ulepszenie na wszystkich komputerach w sieci, które będą korzystały ze skonwertowanej bazy danych - niezależnie od tego, który program systemu InsERT GT jest używany;
  • konwersji nie podlegają podmioty z wersji testowych lub przedprodukcyjnych.

W czasie konwersji bazy danych wykonywane są m.in. następujące czynności:

  • aktualizacja standardowych wzorców wydruków - wzorce użytkownika nie są modyfikowane, choć ich ręczna aktualizacja będzie konieczna w sytuacji, gdy będziemy chcieli wykorzystać niektóre nowo dodane parametry;
  • aktualizacja standardowych zestawień;
  • aktualizacja wzorców deklaracji podatkowych - o ile nie zostały zmodyfikowane przez użytkownika za pomocą opcji Wersje deklaracji;
  • aktualizacja parametrów podatkowych - wszystkich, które są wartościowe i historiowane (poza składką na ubezpieczenie wypadkowe);
  • akceptowane (pomijane przy konwersji) są założone przez użytkownika procedury składowane, funkcje, widoki, tabele itp.

Kody, rejestracja i aktywacja

Aby skorzystać z pełnej funkcjonalności wersji 1.81, należy przy starcie programu (odpowiedni komunikat) lub w opcji Pomoc-Zarządzanie licencjami-Aktywuj wpisać (lub pobrać przez Internet) odpowiedni kod aktywacyjny. Kod ten można nabyć u jednego z partnerów Insertu w ramach Abonamentu na ulepszenia.

Nowy sposób dystrybucji ulepszeń związany jest ściśle z unikatowym mechanizmem instalacji i aktywacji ulepszeń zastosowanym w systemie InsERT GT. Mechanizm ten gwarantuje dostęp do wszelkich poprawek i drobnych, bezpłatnych zmian bez ponoszenia dodatkowych kosztów (część z nich, niewymagająca kodu aktywacyjnego, jest dostępna w ulepszeniu bezpłatnie). Natomiast wszystkie nowe możliwości, opcje i moduły dodane do Subiekta GT, Gestora GT, Rachmistrza GT, Rewizora GT lub Gratyfikanta GT będą wymagać specjalnych kodów aktywacyjnych.

Dostęp do nowych modułów i opcji

Aby uzyskać dostęp do nowego modułu lub nowej cechy interfejsu użytkownika (np. nowe paski skrótów lub moduł Naklejki), może być konieczne jednorazowe użycie opcji w menu głównym Widok-Przywróć domyślne moduły. Opcja ta powoduje przywrócenie domyślnej (czyli pełnej) listy modułów i skrótów dostępnych dla użytkownika i zapisanie jej w używanym właśnie pliku konfiguracyjnym.

Zmiany w wersji 1.81

Poniżej wypisano alfabetycznie wszystkie zmiany w wersji 1.81 Subiekta GT. Zmiany płatne - wyróżnione czcionką pogrubioną - są umieszczone na początku listy.

  • Dodano możliwość ustawienia domyślnej formy płatności na paragonach. W parametrach tego dokumentu można wskazać np. płatność kartą jako domyślną zamiast standardowo ustawionej gotówki.
  • Dodano obsługę zwolnienia z rozliczania podatku VAT. W tym celu m.in.: dodano słownik zawierający podmiotowe i przedmiotowe przyczyny zwolnienia z podatku VAT, zmodyfikowano wzorce wydruku faktur sprzedaży i dostosowano algorytmy generowania e-Faktur wysyłanych do KSeF oraz plików kontrolnych JPK_FA. Przyczyny podmiotowe mogą być ustawiane jako domyślne w parametrach Dane podmiotu.
  • W interfejsie programistycznym Sfera metody UstawPoleWlasne i UstawPoleWlasneWgId rozszerzono o obsługę standardowych pól własnych definiowanych dla towarów i kontrahentów.
  • W interfejsie programistycznym Sfera dodano możliwość usunięcia kontrahenta jednorazowego za pomocą metody Usun obiektu InsERT.KontrahentJednorazowy.
  • W wydrukach faktur i korekt sprzedaży dodano drukowanie przyczyny zwolnienia z VAT.
  • W pliku kontrolnym JPK_FA dodano obsługę zwolnienia z rozliczania podatku VAT. Sposób wypełniania pól P_19A, P_19B, P_19C uzależniono od przyczyny zwolnienia z VAT wskazanej na dokumencie faktury.
  • W interfejsie programistycznym Sfera do atrybutu Termin obiektu InsERT.SuPozycja dodano możliwość usuwania terminu ważności dostawy poprzez przypisanie wartości null.
  • Na wzorcach wydruku: Faktura Pro Forma zaliczkowa, Faktura Pro Forma, ZK Standard oraz ZK zaliczkowe dodano drukowanie numeru NIP płatnika. Wydruk numeru jest uzależniony od ustawienia parametru dostępnego w samym wzorcu, w sekcji Nabywca.
  • Poprawiono prezentację wartości magazynowej na pozycjach zbiorczych faktur zakupu. Po zmianach prezentowana wartość uwzględnia różnice w cenach wprowadzone na samej fakturze w odniesieniu do cen z przyjęć magazynowych.
  • W oknie wysyłki e-Faktur do KSeF zablokowano możliwość wycofania generowania xml-a e-Faktury po zapisie dokumentu, w przypadku ustawienia parametrów na generowanie e-Faktur w sposób automatyczny. UWAGA! Mechanizm jest dostępny w ramach Laboratorium i funkcjonalności związanej zobsługą Krajowego Systemu e-Fakturowania.
  • Wykonano zmiany optymalizacyjne poprawiające wydajność działania algorytmu odpowiedzialnego za generowanie faktur zakupu na podstawie danych zawartych w e-Fakturach odebranych z KSeF. UWAGA! Operacje są dostępne w ramach Laboratorium i funkcjonalności związanej z obsługą Krajowego Systemu e-Faktur.
  • W fakturach zbiorczych wystawianych z poziomu modułu Faktury zakupu poprawiono algorytm dostosowujący wprowadzone na fakturę zakupu pozycje towarowe z pozycjami podłączanych dokumentów magazynowych. W pierwszej kolejności łączone są pozycje, na których zgadza się towar, ilość magazynowa i cena netto, w drugiej te, w których zgadza się towar i ilość magazynowa, w dalszej pozostałe.
  • Zmieniono nazwę dokumentu "Korekta całkowita faktury zaliczkowej cząstkowej" na "Korekta faktury zaliczkowej cząstkowej".
  • We wzorcach wydruku korekty faktury zaliczkowej cząstkowej dodano wydruk kwoty korekty i wartości korekty po zaliczce.
  • W obsłudze wczytywania faktur zakupu na podstawie e-Faktur odebranych z KSeF dodano ustawianie kursu waluty dokumentu na podstawie wartości pola <KursuWalutyZ>. Zmiana dotyczy wczytywania faktur zaliczkowych. UWAGA! Zmiana jest dostępna w ramach Laboratorium i funkcjonalności związanej z obsługą Krajowego Systemu e-Faktur.
  • Poprawiono błąd mogący powodować wyświetlanie nieprawidłowej nazwy podłączonego Konta InsERT w tzw. tooltipie widocznym po najechaniu kursorem myszki na ikonę podłączenia kona. Błąd mógł wystąpić w przypadku wcześniejszego skorzystania z operacji Zmień podmiot (Ctrl+F4).
  • W interfejsie programistycznym Sfera do obiektu InsERT.SuDokument dodano atrybuty KwotaZaliczka i KwotaZaliczkaPoKorekcie. Umożliwiają one skorygowanie wartości zaliczki na korektach faktur zaliczkowych.
  • Dodano zapis do bazy danych (do tabeli dok_Vat) wartości netto, brutto i podatku vat wyliczonego w walucie dokumentu.
  • W mechanizmach związanych z parametryzowaniem zawartości e-Faktur wysyłanych do KSeF i pola FaWiersz. P_7, które standardowo zawiera samą nazwę asortymentu, dodano możliwość umieszczania jednocześnie nazwy towaru i opisu pozycji. UWAGA! Zmiana jest dostępna w ramach Laboratorium i funkcjonalności związanej z obsługą Krajowego Systemu e-Faktur.
  • Podczas ponownej archiwizacji tego samego podmiotu do tej samej lokalizacji wyświetlane było okno, które informowało o nieudanej próbie oraz zawierało pytanie o nadpisanie pliku już istniejącego. Okno wyświetlało się tyle razy, ile było plików składowych danej archiwizacji. Obecnie zredukowano liczbę wyświetlanych okien do jednego ogólnego zapytania o podmianę wszystkich plików archiwizacji.
  • W ramach zmian optymalizacyjnych wyeliminowano zbędne odpytanie o stan Portfela InsERT i ilość posiadanych InsPunktów wywoływane w czasie uruchamiania Subiekta GT.
  • W e-Fakturach wysyłanych do KSeF dodano obsługę zwolnienia z rozliczania podatku VAT. Sposób wypełniania pól P_19, P_19A, P_19B i P_19C uzależniono od przyczyny zwolnienia z VAT wskazanej na dokumencie faktury. UWAGA! Zmiana jest dostępna w ramach Laboratorium i funkcjonalności związanej z obsługą Krajowego Systemu e-Faktur.
  • W interfejsie programistycznym Sfera, w metodach NaPodstawie i NaPodstawieWielu obiektu InsERT.SuDokument poprawiono błąd umożliwiający zapis dokumentów handlowych na magazynie innym niż magazyn dokumentów źródłowych.
  • Umożliwiono konfigurację paska skrótów. Jest ona dostępna w menu Widok/Paski lub po kliknięciu prawym przyciskiem myszy w obszarze paska skrótów. Użytkownik może teraz sam zdecydować, które moduły i w jakiej kolejności mają być na pasku wyświetlane.
  • W interfejsie programistycznym Sfera do obiektu InsERT.KhRachunek dodano atrybut IBAN.
  • We wzorcach wydruku korekty faktury zaliczkowej cząstkowej zmieniono opisy numerów KSeF na "Numer KSeF:". Dotychczasowe opisy zawierały pełną nazwę Krajowego Systemu e-Faktur. UWAGA! Zmiana jest dostępna w ramach Laboratorium i funkcjonalności związanej z obsługą Krajowego Systemu e-Faktur.
  • Poprawiono błąd uniemożliwiający przypisanie nowego tokena autoryzującego do Krajowego Systemu e-Faktur. UWAGA! Operacje są dostępne w ramach Laboratorium i funkcjonalności związanej z obsługą Krajowego Systemu e-Faktur.
  • Ze względu na dodanie zapisu do bazy danych (do tabeli dok_Vat) wartości netto, brutto i podatku vat wyliczonego w walucie dokumentu, w konwersji bazy danych zaimplementowano uzupełnienie ww. danych dla faktur zaliczkowych i faktur zaliczkowych końcowych wystawionych w walutach obcych we wcześniejszych wersjach systemu. Zmiany mają na celu dostosowanie bazy danych do nowego sposobu wyliczania podatku vat na dokumentach zaliczkowych. Uwaga! Zmiany mogą powodować wydłużenie czasu przebiegu konwersji na bazach danych, które posiadają ww. dokumenty.
  • Blokadę możliwości dezaktywowania kartoteki towarowej, która znajduje się na dokumentach zakupu bez wywołanego skutku magazynowego, zamieniono na ostrzeżenie.
  • W zbiorczej operacji zmiany rabatu przy sprzedaży, uruchamianej na kartotekach towarowych poprawiono treść komunikatów informujących użytkownika o skutecznym lub błędnym wykonaniu operacji.
  • W aplikacji Archiwizator pod linkiem "Archiwizuj" kryje się dropdownlista z dotychczasową archiwizacją, pod nazwą "Archiwizuj dane" i nową funkcjonalnością "Archiwizuj dane na potrzeby zewnętrzne".
  • W informatorze kartotek towarowych poprawiono działanie filtra wybierającego dokumenty z ostatnich 30 dni. Filtr nieprawidłowo zwracał dokumenty z okresu dłuższego o jeden dzień.
  • Archiwizacja na potrzeby zewnętrzne jest funkcją dedykowaną wyłącznie dla zarejestrowanych podmiotów obsługiwanych przez biura rachunkowe i nie jest możliwe użycie jej na bazie danych podmiotu niespełniającego tego warunku.
  • W kartotece towaru i kontrahenta poprawiono błąd w sprawdzaniu unikalności symbolu. Program błędnie sprawdzał jego unikalność w przypadku, gdy wprowadzony symbol na początku zawierał spację.
  • Poprawiono błąd z inicjalizacją domyślnej formy płatności na zwrotach do sprzedaży detalicznej. Forma płatności była nieprawidłowa w przypadku wystawiania zwrotu do paragonu z zerowymi ilościami na pozycjach towarowych.
  • Naprawiono błąd, który polega na resetowaniu ustawień widoku paska narzędzi, skrótów i roboczego. Obecnie program zachowuje się w następujący sposób: - Wcześniejsze ustawienia widoku nie resetują się po ponownym włączeniu programu GT za pomocą F12. - Jakakolwiek kolejność wyłączania okien programów i ponowne ich uruchomienie, bezpośrednio/z poziomu Biura GT, nie powoduje resetu ustawień widoku. Dodatkowo, ostatnio zamknięte okno lub instancja zapisuje swoje ustawienia domyślne, które są następnie używane przy uruchamianiu nowej instancji.
  • Zmniejszono rozmiar okna kartoteki kontrahenta. W tym celu m.in. zmieniono na zakładce Płatności układ kontrolek związanych z podmiotem powiązanym.
  • We wszystkich programach linii GT zmieniona została technologia obsługi dotychczasowych kwalifikowanych podpisów. Zmiana dla użytkownika skutkuje możliwością korzystania z nowych podpisów opartych o algorytm SHA-256. Dodatkowo dla plików PDF Subiekta generowany zostaje tylko jeden plik zawierający treść i podpis.
  • Poprawiono błąd uniemożliwiający powielenie faktury VAT marża jako dokumentu wydania magazynowego.
  • W plikach kontrolnych JPK_FA(4) poprawiono błąd związany z nieprawidłowym eksportem kwot wyliczonego podatku VAT dla transakcji wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, rozliczanych w ramach procedury OSS (WSTO-OSS). Po zmianach kwota podatku jest ustawiana w polu P_13_5.
  • W zestawieniu Rozliczenie Funduszu Ochrony Rolnictwa poprawiono błąd zaokrągleń związany z wyliczaniem wartości rozliczonych zobowiązań powiązanych z fakturami od rolnika ryczałtowego.
  • W zestawieniu Rozliczenie Funduszu Rolnictwa dodano prezentację ilości i jednostki miary w wynikach zestawienia wyliczonego dla dowolnego dostępnego w filtrze grupowania.

Pomoc

Pomoc zdalna
teleKonsultant
e-Pomoc techniczna