Programy dla firm - InsERT

Opis zmian (1.82)

Uwaga! Listę zmian wprowadzonych w poprawce 1.82 SP1 systemu InsERT GT znajdziecie Państwo na osobnej stronie.

Uwaga! Przed instalacją nowej wersji należy koniecznie wykonać pełną archiwizację danych w starej wersji programu. W razie jakiejkolwiek awarii będzie wówczas możliwe przywrócenie starej wersji programu i kontynuowanie pracy. Dodatkowo program w czasie konwersji bazy danych wykonuje kopię starej wersji bazy.

Poniżej prezentujemy listę najważniejszych zmian do wersji 1.82 systemu InsERT GT oraz szereg uwag dotyczących instalacji i ulepszenia bazy danych.

Konwersja bazy danych

Uruchomienie programu w wersji 1.82 z podmiotem pracującym w wersji starszej wymaga aktualizacji bazy danych. Konwersja jest automatyczna i odbywa się w czasie otwierania wskazanego podmiotu. Wykonując aktualizację podmiotu, należy mieć świadomość następujących założeń:

  • konwersja bazy danych jest nieodwracalna;
  • aby przeprowadzić konwersję bazy danych należy podać hasło administratora (czyli szefa firmy);
  • konwersja bazy danych wykonuje kopię bazy (odpowiednio ją oznaczając);
  • wersje systemu InsERT GT starsze niż 1.82 nie będą potrafiły pracować z nowszą, skonwertowaną bazą danych (również przez sieć);
  • aby pracować z nową wersją bazy danych, należy zainstalować ulepszenie na wszystkich komputerach w sieci, które będą korzystały ze skonwertowanej bazy danych - niezależnie od tego, który program systemu InsERT GT jest używany;
  • konwersji nie podlegają podmioty z wersji testowych lub przedprodukcyjnych.

W czasie konwersji bazy danych wykonywane są m.in. następujące czynności:

  • aktualizacja standardowych wzorców wydruków - wzorce użytkownika nie są modyfikowane, choć ich ręczna aktualizacja będzie konieczna w sytuacji, gdy będziemy chcieli wykorzystać niektóre nowo dodane parametry;
  • aktualizacja standardowych zestawień;
  • aktualizacja wzorców deklaracji podatkowych - o ile nie zostały zmodyfikowane przez użytkownika za pomocą opcji Wersje deklaracji;
  • aktualizacja parametrów podatkowych - wszystkich, które są wartościowe i historiowane (poza składką na ubezpieczenie wypadkowe);
  • akceptowane (pomijane przy konwersji) są założone przez użytkownika procedury składowane, funkcje, widoki, tabele itp.

Kody, rejestracja i aktywacja

Aby skorzystać z pełnej funkcjonalności wersji 1.82, należy przy starcie programu (odpowiedni komunikat) lub w opcji Pomoc-Zarządzanie licencjami-Aktywuj wpisać (lub pobrać przez Internet) odpowiedni kod aktywacyjny. Kod ten można nabyć u jednego z partnerów Insertu w ramach Abonamentu na ulepszenia.

Nowy sposób dystrybucji ulepszeń związany jest ściśle z unikatowym mechanizmem instalacji i aktywacji ulepszeń zastosowanym w systemie InsERT GT. Mechanizm ten gwarantuje dostęp do wszelkich poprawek i drobnych, bezpłatnych zmian bez ponoszenia dodatkowych kosztów (część z nich, niewymagająca kodu aktywacyjnego, jest dostępna w ulepszeniu bezpłatnie). Natomiast wszystkie nowe możliwości, opcje i moduły dodane do Subiekta GT, Gestora GT, Rachmistrza GT, Rewizora GT lub Gratyfikanta GT będą wymagać specjalnych kodów aktywacyjnych.

Dostęp do nowych modułów i opcji

Aby uzyskać dostęp do nowego modułu lub nowej cechy interfejsu użytkownika (np. nowe paski skrótów lub moduł Naklejki), może być konieczne jednorazowe użycie opcji w menu głównym Widok-Przywróć domyślne moduły. Opcja ta powoduje przywrócenie domyślnej (czyli pełnej) listy modułów i skrótów dostępnych dla użytkownika i zapisanie jej w używanym właśnie pliku konfiguracyjnym.

Zmiany w wersji 1.82

Poniżej wypisano alfabetycznie wszystkie zmiany w wersji 1.82 Rewizora GT. Zmiany płatne - wyróżnione czcionką pogrubioną - są umieszczone na początku listy.

  • W interfejsie programistycznym Sfera wykonano zmiany poprawiające wydajność wyświetlania listy InsERT.FinDokumentyLista generowanej na podstawie kolekcji typu InsERT.FinDokumentyKolekcja.
  • W Programie serwisowym umożliwiono sprawdzenie połączenia z serwerem i podmiotem dla operacji zmiany parametrów logowania do systemu.
  • Poprawiono błędne wyświetlanie specyficznych PDF-ów z Portalu Dokumentów oraz dodano w menu kontekstowym operację ponownego załadowania podglądu.
  • Rozwiązano problem, który występował podczas podłączania Konta InsERT dla klientów, którzy są jednocześnie jednostką samorządu terytorialnego i biurem rachunkowym
  • Poprawiono błąd pustego komunikatu w przypadku zmiany NIP klienta biura rachunkowego.
  • Poprawiono błąd mogący powodować wyświetlanie nieprawidłowej nazwy podłączonego Konta InsERT w tzw. tooltipie widocznym po najechaniu kursorem myszki na ikonę podłączenia kona. Błąd mógł wystąpić w przypadku wcześniejszego skorzystania z operacji Zmień podmiot (Ctrl+F4).
  • Poprawiono stabilność programu w przypadku wystąpienia problemów w komunikacji z infrastrukturą Konta InsERT.
  • Zaimplementowano nową wersję raportu Ryczałt od dochodów spółek (CIT estoński) - za miesiąc, który stosować należy od stycznia 2025 roku.
  • W Planie kont wprowadzono możliwość nadawania na kontach znaczników określających umiejscowienie konta w Bilansie lub Rachunku zysków i strat oraz znaczników rozliczenia podatku dochodowego. Będą one niezbędne do prawidłowego wyliczenia pliku JPK_KR_PD, który zostanie zaimplementowany w programie w jednej z kolejnych wersji.
  • W parametrach lat obrotowych od roku 2025 widoczne jest nowe pole "Znaczniki kont", w którym należy określić, dla jakiego rodzaju jednostki ma zostać podłączony zestaw znaczników w planie kont.
  • W Sprawozdaniach wprowadzono wymagane ustawowo poprawki w Rachunku zysków i strat. Zmienione zostały nazwy pozycji dot. sprzedaży towarów i materiałów poprzez wykreślenie z nich materiałów.
  • Zaimplementowano nowe schematy wysyłki dla e-Sprawozdań finansowych, które mają zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za lata obrotowe, które rozpoczęły się 1 stycznia 2024 r. albo później.
  • Zaimplementowano nową wersję schematu wysyłki dla deklaracji PIT-28(26), który należy stosować do rozliczenia roku 2024.
  • Zaimplementowano nową wersję schematu wysyłki dla deklaracji PIT-36L(20), który należy stosować do rozliczenia roku 2024.
  • W Dokumentach pobranych rozwiązano problem z wyświetlaniem dokumentów w przypadku, gdy OCR źle rozpoznał datę wystawienia, a dokumenty przefiltrowano według tej daty.
  • Naprawiono błąd księgowania naliczonych różnic kursowych, który występował w przypadku ustawienia numeracji dekretów w postaci łamania przez miesiąc i rok.
  • Dodano nową wersję deklaracji PIT-8AR(14) - rocznej deklaracji o pobranym zryczałtowanym podatku dochodowym wraz z możliwością wysyłki elektronicznej.
  • Dodano nową wersję schemy deklaracji PIT-11(29), niezbędną do wysyłki elektronicznej. Wzór formularza nie uległ zmianie.
  • Dodano nowe wersje deklaracji IFT-1 / IFT-1R w wersji 17 - informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania. Deklaracja umożliwia wysyłkę elektroniczną.
  • W deklaracji PIT-36(31) w przypadku, gdy zostało oznaczone, że podatnik rozlicza się z małżonkiem, zostały wprowadzone poprawki polegające na sumowaniu w polu 149 zaliczek małżonka podatnych w sekcji L oraz informowaniu użytkownika o konieczności uzupełnienia danych małżonka.
  • W Ewidencji składek, w oknie Edycji naliczenia składek wprowadzono weryfikację zgodności podanej w naliczeniu podstawy zdrowotnej z raportem wyliczającym.
  • W menu usług Portalu Dokumentów dodano operacje dające możliwość bezpośredniego przejścia z programu do Portalu Dokumentów oraz Portalu dokumentów (trybu podglądu biura).
  • W Ewidencji składek została dodana operacja automatycznego wyliczania brakujących raportów miesięcznej podstawy składki zdrowotnej przy naliczaniu składek ZUS.
  • W Planie kont, dla filtra Poziom wprowadzono opcję "ostatni poziom konta", dzięki której można wyselekcjonować wszystkie konta ostatniego poziomu. Opcja może być przydatna przy ustawianiu znaczników kont, które nadawane są na ostatnim poziomie kont.
  • W przypadku formy opodatkowania: skali podatkowej lub podatku liniowego w module Operacje na środkach trwałych, w dokumentach SP - Sprzedaż środka trwałego oraz LT - Likwidacja środka trwałego dodano nową sekcję "Skoryguj podstawę składki zdrowotnej o wynik ze sprzedaży środków trwałych".
  • Wprowadzono zabezpieczenie przed podwojeniem pozycji w tabeli Opis kont syntetycznych.
  • W dekrecie, w polu Opis przywrócono listę rozwijalną do wyszukiwania opisów w słowniku.
  • Wprowadzono poprawki do załącznika PIT/D (31) polegające na przepisywaniu danych małżonka z pola 219 z załącznika do deklaracji głównej.
  • W Rozliczeniach pośredników płatności, w filtrze Plik wprowadzono alfabetyczne sortowanie po nazwie.
  • W module Płatności kartą i cesje aktywowano opcję "Sumowanie zaznaczonych" w parametrach listy.
  • Dodano automatyczne uzupełnianie Podstawy wymiaru składek ZUS dla Małego ZUS plus, jeżeli wyliczona według wzoru wartość jest niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku.
  • W dokumencie OT - przyjęcie środka trwałego dodano pole Częstotliwość odpisu, które będzie niezbędne do wyliczenia pliku JPK_ST.
  • W dokumencie OT - przyjęcie środka trwałego dodano znacznik Stawka inna niż na wykazie, które będzie niezbędny do wyliczenia pliku JPK_ST.
  • W oknie Edycji naliczenia składek ZUS dodano ostrzeżenie, które informuje, że zaznaczenie lub odznaczenie znacznika "Zapłacono" może wpłynąć na wyliczony już raport dotyczący podstawy składki zdrowotnej.
  • Zablokowano możliwość wybierania użytkowników nieaktywnych w takich miejscach, jak: dane wystawiającego w oknie wydruku, opiekun kontrahenta oraz zbiorcza zmiana opiekuna w danych kontrahenta, pole Wystawił w dokumencie dowód wewnętrzny oraz w sesji kasowej.
  • Wprowadzono poprawki dotyczące autodopasowania tabel do liczby i szerokości kolumn.
  • Przy dodawaniu schematów importu na podstawie szablonów dostępnych w programie poprawiono błąd polegający na podstawianiu się zagranicznej stawki VAT do pozycji schematu dotyczącej podatku VAT, jeżeli symbol stawki zagranicznej był taki sam jak symbol stawki VAT krajowej.
  • W Sprawozdaniach poprawiono przejście do definicji sprawozdania. Obecnie definiowanie można wywołać na wybranej pozycji enterem lub dwuklikiem. Po uruchomieniu okna definicji nastąpi od razu przejście do zaznaczonej pozycji, a nie jak wcześniej na początek listy.
  • Rozwiązano problem zapisu dekretu dla przypadku, gdy nazwa użytkownika przekracza 40 znaków.
  • Zaimplementowano nową wersję schematu wysyłki dla deklaracji PIT-36(31), którą należy stosować do rozliczenia roku 2024.
  • Poprawiono parser wyciągów MT940 dla banku City Handlowy.
  • W module Dokumenty pobrane poprawiono problem przy wprowadzaniu dokumentów, gdy stawka VAT nie została rozpoznana przez OCR, a kwota VAT jest równa 0.
  • Rozwiązano problem ze zbiorczym naliczaniem deklaracji przez program Biuro GT. Problem występował na podmiotach, do których było podłączone Konto InsERT.
  • W Sprawozdaniach poprawiono przejście do definicji sprawozdania. Obecnie definiowanie można wywołać na wybranej pozycji enterem lub dwuklikiem. Po uruchomieniu okna definicji nastąpi od razu przejście do zaznaczonej pozycji, a nie jak wcześniej na początek listy.

Pomoc

Pomoc zdalna
teleKonsultant
e-Pomoc techniczna