Opis zmian (1.81)
Uwaga! Listę zmian wprowadzonych w poprawce 1.81 HF1 systemu InsERT GT znajdziecie Państwo na osobnej stronie.
Uwaga! Przed instalacją nowej wersji
wykonać pełną archiwizację danych w starej wersji programu. W razie jakiejkolwiek awarii będzie wówczas możliwe przywrócenie starej wersji programu i kontynuowanie pracy. Dodatkowo program w czasie konwersji bazy danych wykonuje kopię starej wersji bazy.Poniżej prezentujemy listę najważniejszych zmian do wersji 1.81 systemu InsERT GT oraz szereg uwag dotyczących instalacji i ulepszenia bazy danych.
Konwersja bazy danych
Uruchomienie programu w wersji 1.81 z podmiotem pracującym w wersji starszej wymaga aktualizacji bazy danych. Konwersja jest automatyczna i odbywa się w czasie otwierania wskazanego podmiotu. Wykonując aktualizację podmiotu, należy mieć świadomość następujących założeń:
- konwersja bazy danych jest ;
- aby przeprowadzić konwersję bazy danych należy (czyli szefa firmy);
- konwersja bazy danych wykonuje (odpowiednio ją oznaczając);
- wersje systemu InsERT GT starsze niż 1.81 potrafiły pracować z nowszą, skonwertowaną bazą danych (również przez sieć);
- aby pracować z nową wersją bazy danych, należy zainstalować ulepszenie , które będą korzystały ze skonwertowanej bazy danych - niezależnie od tego, który program systemu InsERT GT jest używany;
- konwersji podmioty z wersji testowych lub przedprodukcyjnych.
W czasie konwersji bazy danych wykonywane są m.in. następujące czynności:
- aktualizacja standardowych wzorców wydruków - wzorce użytkownika nie są modyfikowane, choć ich ręczna aktualizacja będzie konieczna w sytuacji, gdy będziemy chcieli wykorzystać niektóre nowo dodane parametry;
- aktualizacja standardowych zestawień;
- aktualizacja wzorców deklaracji podatkowych - o ile nie zostały zmodyfikowane przez użytkownika za pomocą opcji Wersje deklaracji;
- aktualizacja parametrów podatkowych - wszystkich, które są wartościowe i historiowane (poza składką na ubezpieczenie wypadkowe);
- akceptowane (pomijane przy konwersji) są założone przez użytkownika procedury składowane, funkcje, widoki, tabele itp.
Kody, rejestracja i aktywacja
Aby skorzystać z pełnej funkcjonalności wersji 1.81, należy przy starcie programu (odpowiedni komunikat) lub w opcji Pomoc-Zarządzanie licencjami-Aktywuj wpisać (lub pobrać przez Internet) odpowiedni kod aktywacyjny. Kod ten można nabyć u jednego z partnerów Insertu w ramach Abonamentu na ulepszenia.
Nowy sposób dystrybucji ulepszeń związany jest ściśle z unikatowym mechanizmem instalacji i aktywacji ulepszeń zastosowanym w systemie InsERT GT. Mechanizm ten gwarantuje dostęp do wszelkich poprawek i drobnych, bezpłatnych zmian bez ponoszenia dodatkowych kosztów (część z nich, niewymagająca kodu aktywacyjnego, jest dostępna w ulepszeniu bezpłatnie). Natomiast wszystkie nowe możliwości, opcje i moduły dodane do Subiekta GT, Gestora GT, Rachmistrza GT, Rewizora GT lub Gratyfikanta GT będą wymagać specjalnych kodów aktywacyjnych.
Dostęp do nowych modułów i opcji
Aby uzyskać dostęp do nowego modułu lub nowej cechy interfejsu użytkownika (np. nowe paski skrótów lub moduł Naklejki), może być konieczne jednorazowe użycie opcji w menu głównym Widok-Przywróć domyślne moduły. Opcja ta powoduje przywrócenie domyślnej (czyli pełnej) listy modułów i skrótów dostępnych dla użytkownika i zapisanie jej w używanym właśnie pliku konfiguracyjnym.
Zmiany w wersji 1.81
Poniżej wypisano alfabetycznie wszystkie zmiany w wersji 1.81 Gratyfikanta GT. Zmiany płatne - wyróżnione - są umieszczone na początku listy.
- Usunięto z list wyboru nieaktualne deklaracje skarbowe oraz ZUS.
- Poprawiono przeliczanie wszystkich wartości w poszczególnych zakładkach po edycji kwoty rachunku do umowy cywilnoprawnej.
- Poprawiono błąd w deklaracji ZUS Z-3 sytuacji, gdy w miesiącach poprzedzających wygenerowanie deklaracji pracodawca wypłacił zasiłek macierzyński, a informacja o tym nie pojawia się w deklaracji.
- Poprawiono błąd występujący w przypadku korekty, w której była niepoprawnie wyliczana podstawa składki zdrowotnej przy składniku, który nie jest pomniejszany przy chorobie, ale pomniejszana jest jego podstawa do zdrowotnego.
- Poprawiono błąd mogący powodować wyświetlanie nieprawidłowej nazwy podłączonego Konta InsERT w tzw. tooltipie widocznym po najechaniu kursorem myszki na ikonę podłączenia kona. Błąd mógł wystąpić w przypadku wcześniejszego skorzystania z operacji Zmień podmiot (Ctrl+F4).
- W podmiotach zawierających licencję zarejestrowane na biuro rachunkowe dodano możliwość wykonywania archiwizacji na potrzeby zewnętrzne. Operacja ta tworzy archiwum podmiotu, które zawiera wszystkie historyczne dane biznesowe i podatkowe obsługiwanego podmiotu, niezbędne do dalszego prowadzenia księgowości, ale nie zawiera danych licencyjnych biura rachunkowego. Jest ona przeznaczona dla biur, które chcą przekazać bazę danych klientowi, z którym np. kończą współpracę, aby ten mógł przekazać ją do innego biura lub prowadzić na niej księgowość samodzielnie. Operacja jest dostępna w menu Narzędzia, w programie Rachmistrz, Rewizora i Gratyfikant GT oraz w programie Archiwizator. Uwaga! Tak utworzone archiwum może zostać zdearchiwizowane przez klienta lub nowe biuro rachunkowe, ale praca na nim będzie ograniczona do trybu „tylko do odczytu”. Aby wznowić na nim w pełni funkcjonalną pracę, konieczne będzie przesłanie archiwum do firmy InsERT w celu zmiany danych właściciela licencji.
- Dodano komunikaty i ostrzeżenia informujące o pracy programu na bazie danych, na której zanonimizowano, poprzez wykonanie archiwizacji na potrzeby zewnętrzne, dane licencyjne poprzedniego biura rachunkowego. Praca na takim podmiocie jest możliwa tylko w trybie „tylko do odczytu”. Aby wznowić na nim w pełni funkcjonalną pracę, konieczne jest przesłanie archiwum do firmy InsERT w celu zmiany danych właściciela licencji.
- Podczas ponownej archiwizacji tego samego podmiotu do tej samej lokalizacji wyświetlane było okno, które informowało o nieudanej próbie oraz zawierało pytanie o nadpisanie pliku już istniejącego. Okno wyświetlało się tyle razy, ile było plików składowych danej archiwizacji. Obecnie zredukowano liczbę wyświetlanych okien do jednego ogólnego zapytania o podmianę wszystkich plików archiwizacji.
- Poprawiono sposób wyliczenia stawki za wynagrodzenie przestojowe w miesiącu zmiany etatu.
- W Deklaracji RPA dodano nowy blok, w którym płatnik składek będzie wskazywał dane dotyczące wykonywania pracy przez nauczyciela, wychowawcę lub innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w placówkach, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – "Karta Nauczyciela, w określonym wymiarze obowiązkowego wymiaru zajęć".
- Umożliwiono konfigurację paska skrótów. Jest ona dostępna w menu Widok/Paski lub po kliknięciu prawym przyciskiem myszy w obszarze paska skrótów. Użytkownik może teraz sam zdecydować, które moduły i w jakiej kolejności mają być na pasku wyświetlane.
- Poprawiono brak wykazywania urlopu na żądanie na wydrukach "Miesięczna ewidencja czasu pracy" oraz "Lista obecności".
- W aplikacji Archiwizator pod linkiem "Archiwizuj" kryje się dropdownlista z dotychczasową archiwizacją, pod nazwą "Archiwizuj dane" i nową funkcjonalnością "Archiwizuj dane na potrzeby zewnętrzne".
- Archiwizacja na potrzeby zewnętrzne jest funkcją dedykowaną wyłącznie dla zarejestrowanych podmiotów obsługiwanych przez biura rachunkowe i nie jest możliwe użycie jej na bazie danych podmiotu niespełniającego tego warunku.
- W raporcie informacyjnym ZUS RIA, który składają płatnicy składek za nauczycieli, zmieniono blok IX, który odtąd będzie dotyczył okresów wykonywania pracy nauczycielskiej od 1 stycznia 1999 roku do 31 sierpnia 2024 roku (wcześniej do 31.12.2018).
- Naprawiono błąd, który polega na resetowaniu ustawień widoku paska narzędzi, skrótów i roboczego. Obecnie program zachowuje się w następujący sposób: - Wcześniejsze ustawienia widoku nie resetują się po ponownym włączeniu programu GT za pomocą F12. - Jakakolwiek kolejność wyłączania okien programów i ponowne ich uruchomienie, bezpośrednio/z poziomu Biura GT, nie powoduje resetu ustawień widoku. Dodatkowo, ostatnio zamknięte okno lub instancja zapisuje swoje ustawienia domyślne, które są następnie używane przy uruchamianiu nowej instancji.
- We wszystkich programach linii GT zmieniona została technologia obsługi dotychczasowych kwalifikowanych podpisów. Zmiana dla użytkownika skutkuje możliwością korzystania z nowych podpisów opartych o algorytm SHA-256. Dodatkowo dla plików PDF Subiekta generowany zostaje tylko jeden plik zawierający treść i podpis.
- Poprawiono automatyczne naliczanie składki na FP, przypadku gdy wynagrodzenie pracownika składa się z podstawy i absencji oraz jest niższe od płacy minimalnej.