Programy dla firm - InsERT

Opis zmian (1.81)

Uwaga! Listę zmian wprowadzonych w poprawce 1.81 HF1 systemu InsERT GT znajdziecie Państwo na osobnej stronie.

Uwaga! Przed instalacją nowej wersji należy koniecznie wykonać pełną archiwizację danych w starej wersji programu. W razie jakiejkolwiek awarii będzie wówczas możliwe przywrócenie starej wersji programu i kontynuowanie pracy. Dodatkowo program w czasie konwersji bazy danych wykonuje kopię starej wersji bazy.

Poniżej prezentujemy listę najważniejszych zmian do wersji 1.81 systemu InsERT GT oraz szereg uwag dotyczących instalacji i ulepszenia bazy danych.

Konwersja bazy danych

Uruchomienie programu w wersji 1.81 z podmiotem pracującym w wersji starszej wymaga aktualizacji bazy danych. Konwersja jest automatyczna i odbywa się w czasie otwierania wskazanego podmiotu. Wykonując aktualizację podmiotu, należy mieć świadomość następujących założeń:

  • konwersja bazy danych jest nieodwracalna;
  • aby przeprowadzić konwersję bazy danych należy podać hasło administratora (czyli szefa firmy);
  • konwersja bazy danych wykonuje kopię bazy (odpowiednio ją oznaczając);
  • wersje systemu InsERT GT starsze niż 1.81 nie będą potrafiły pracować z nowszą, skonwertowaną bazą danych (również przez sieć);
  • aby pracować z nową wersją bazy danych, należy zainstalować ulepszenie na wszystkich komputerach w sieci, które będą korzystały ze skonwertowanej bazy danych - niezależnie od tego, który program systemu InsERT GT jest używany;
  • konwersji nie podlegają podmioty z wersji testowych lub przedprodukcyjnych.

W czasie konwersji bazy danych wykonywane są m.in. następujące czynności:

  • aktualizacja standardowych wzorców wydruków - wzorce użytkownika nie są modyfikowane, choć ich ręczna aktualizacja będzie konieczna w sytuacji, gdy będziemy chcieli wykorzystać niektóre nowo dodane parametry;
  • aktualizacja standardowych zestawień;
  • aktualizacja wzorców deklaracji podatkowych - o ile nie zostały zmodyfikowane przez użytkownika za pomocą opcji Wersje deklaracji;
  • aktualizacja parametrów podatkowych - wszystkich, które są wartościowe i historiowane (poza składką na ubezpieczenie wypadkowe);
  • akceptowane (pomijane przy konwersji) są założone przez użytkownika procedury składowane, funkcje, widoki, tabele itp.

Kody, rejestracja i aktywacja

Aby skorzystać z pełnej funkcjonalności wersji 1.81, należy przy starcie programu (odpowiedni komunikat) lub w opcji Pomoc-Zarządzanie licencjami-Aktywuj wpisać (lub pobrać przez Internet) odpowiedni kod aktywacyjny. Kod ten można nabyć u jednego z partnerów Insertu w ramach Abonamentu na ulepszenia.

Nowy sposób dystrybucji ulepszeń związany jest ściśle z unikatowym mechanizmem instalacji i aktywacji ulepszeń zastosowanym w systemie InsERT GT. Mechanizm ten gwarantuje dostęp do wszelkich poprawek i drobnych, bezpłatnych zmian bez ponoszenia dodatkowych kosztów (część z nich, niewymagająca kodu aktywacyjnego, jest dostępna w ulepszeniu bezpłatnie). Natomiast wszystkie nowe możliwości, opcje i moduły dodane do Subiekta GT, Gestora GT, Rachmistrza GT, Rewizora GT lub Gratyfikanta GT będą wymagać specjalnych kodów aktywacyjnych.

Dostęp do nowych modułów i opcji

Aby uzyskać dostęp do nowego modułu lub nowej cechy interfejsu użytkownika (np. nowe paski skrótów lub moduł Naklejki), może być konieczne jednorazowe użycie opcji w menu głównym Widok-Przywróć domyślne moduły. Opcja ta powoduje przywrócenie domyślnej (czyli pełnej) listy modułów i skrótów dostępnych dla użytkownika i zapisanie jej w używanym właśnie pliku konfiguracyjnym.

Zmiany w wersji 1.81

Poniżej wypisano alfabetycznie wszystkie zmiany w wersji 1.81 Gratyfikanta GT. Zmiany płatne - wyróżnione czcionką pogrubioną - są umieszczone na początku listy.

  • Umożliwiono zbiorcze naliczenie i wysyłkę pocztą elektroniczną deklaracji RMUA. W związku z tymi zmianami deklaracja ta zmieniła formę na umożliwiającą edycję i zapisanie.
  • Dodano nowy format wyświetlania opisu obliczeń w wypłacie. Funkcjonalność ta dostępna jest na każdej wypłacie po kliknięciu w link "Opis obliczeń".
  • Deklaracja RMUA została zmieniona na deklarację zapisywalną z możliwością edycji. Dodano również możliwość jej zbiorczej wysyłki do pracowników.
  • W ewidencji osobowej pracownika dodano możliwość ustalenia hasła, którym będą zabezpieczone niektóre dokumenty przy wysyłce za pomocą poczty e-mail.
  • Dodano nowe kody ubezpieczeń stosowane od 01.01.2024: 14 30 – osoba pobierająca świadczenie wspierające, 14 31 – osoba niepodejmująca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej ze względu na potrzebę udzielenia wsparcia osobie pobierającej świadczenie wspierające, 14 32 – osoba niepodejmująca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej ze względu na potrzebę udzielenia wsparcia osobie pobierającej świadczenie wspierające, podlegająca z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym, niepodlegająca ubezpieczeniu zdrowotnemu, 14 33 – osoba niepodejmująca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej ze względu na potrzebę udzielenia wsparcia osobie pobierającej świadczenie wspierające, podlegająca z tego tytułu ubezpieczeniu zdrowotnemu, niepodlegająca ubezpieczeniom społecznym.
  • Dodano nową wersję formatu pliku wymiany deklaracji ZUS - KEDU 5.6.
  • Dodano obsługę wakacji składkowych wspólników podczas generowania deklaracji ZUS.
  • Wprowadzono nową wersję podglądu analizatora wypłat dostępnego pod przyciskiem F9 na wypłacie.
  • Usunięto z list wyboru nieaktualne deklaracje skarbowe oraz ZUS.
  • Poprawiono przeliczanie wszystkich wartości w poszczególnych zakładkach po edycji kwoty rachunku do umowy cywilnoprawnej.
  • Poprawiono błąd w deklaracji ZUS Z-3 sytuacji, gdy w miesiącach poprzedzających wygenerowanie deklaracji pracodawca wypłacił zasiłek macierzyński, a informacja o tym nie pojawia się w deklaracji.
  • Poprawiono błąd występujący w przypadku korekty, w której była niepoprawnie wyliczana podstawa składki zdrowotnej przy składniku, który nie jest pomniejszany przy chorobie, ale pomniejszana jest jego podstawa do zdrowotnego.
  • Poprawiono błąd mogący powodować wyświetlanie nieprawidłowej nazwy podłączonego Konta InsERT w tzw. tooltipie widocznym po najechaniu kursorem myszki na ikonę podłączenia kona. Błąd mógł wystąpić w przypadku wcześniejszego skorzystania z operacji Zmień podmiot (Ctrl+F4).
  • W podmiotach zawierających licencję zarejestrowane na biuro rachunkowe dodano możliwość wykonywania archiwizacji na potrzeby zewnętrzne. Operacja ta tworzy archiwum podmiotu, które zawiera wszystkie historyczne dane biznesowe i podatkowe obsługiwanego podmiotu, niezbędne do dalszego prowadzenia księgowości, ale nie zawiera danych licencyjnych biura rachunkowego. Jest ona przeznaczona dla biur, które chcą przekazać bazę danych klientowi, z którym np. kończą współpracę, aby ten mógł przekazać ją do innego biura lub prowadzić na niej księgowość samodzielnie. Operacja jest dostępna w menu Narzędzia, w programie Rachmistrz, Rewizora i Gratyfikant GT oraz w programie Archiwizator. Uwaga! Tak utworzone archiwum może zostać zdearchiwizowane przez klienta lub nowe biuro rachunkowe, ale praca na nim będzie ograniczona do trybu „tylko do odczytu”. Aby wznowić na nim w pełni funkcjonalną pracę, konieczne będzie przesłanie archiwum do firmy InsERT w celu zmiany danych właściciela licencji.
  • Dodano komunikaty i ostrzeżenia informujące o pracy programu na bazie danych, na której zanonimizowano, poprzez wykonanie archiwizacji na potrzeby zewnętrzne, dane licencyjne poprzedniego biura rachunkowego. Praca na takim podmiocie jest możliwa tylko w trybie „tylko do odczytu”. Aby wznowić na nim w pełni funkcjonalną pracę, konieczne jest przesłanie archiwum do firmy InsERT w celu zmiany danych właściciela licencji.
  • Podczas ponownej archiwizacji tego samego podmiotu do tej samej lokalizacji wyświetlane było okno, które informowało o nieudanej próbie oraz zawierało pytanie o nadpisanie pliku już istniejącego. Okno wyświetlało się tyle razy, ile było plików składowych danej archiwizacji. Obecnie zredukowano liczbę wyświetlanych okien do jednego ogólnego zapytania o podmianę wszystkich plików archiwizacji.
  • Poprawiono sposób wyliczenia stawki za wynagrodzenie przestojowe w miesiącu zmiany etatu.
  • W Deklaracji RPA dodano nowy blok, w którym płatnik składek będzie wskazywał dane dotyczące wykonywania pracy przez nauczyciela, wychowawcę lub innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w placówkach, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – "Karta Nauczyciela, w określonym wymiarze obowiązkowego wymiaru zajęć".
  • Umożliwiono konfigurację paska skrótów. Jest ona dostępna w menu Widok/Paski lub po kliknięciu prawym przyciskiem myszy w obszarze paska skrótów. Użytkownik może teraz sam zdecydować, które moduły i w jakiej kolejności mają być na pasku wyświetlane.
  • Poprawiono brak wykazywania urlopu na żądanie na wydrukach "Miesięczna ewidencja czasu pracy" oraz "Lista obecności".
  • W aplikacji Archiwizator pod linkiem "Archiwizuj" kryje się dropdownlista z dotychczasową archiwizacją, pod nazwą "Archiwizuj dane" i nową funkcjonalnością "Archiwizuj dane na potrzeby zewnętrzne".
  • Archiwizacja na potrzeby zewnętrzne jest funkcją dedykowaną wyłącznie dla zarejestrowanych podmiotów obsługiwanych przez biura rachunkowe i nie jest możliwe użycie jej na bazie danych podmiotu niespełniającego tego warunku.
  • W raporcie informacyjnym ZUS RIA, który składają płatnicy składek za nauczycieli, zmieniono blok IX, który odtąd będzie dotyczył okresów wykonywania pracy nauczycielskiej od 1 stycznia 1999 roku do 31 sierpnia 2024 roku (wcześniej do 31.12.2018).
  • Naprawiono błąd, który polega na resetowaniu ustawień widoku paska narzędzi, skrótów i roboczego. Obecnie program zachowuje się w następujący sposób: - Wcześniejsze ustawienia widoku nie resetują się po ponownym włączeniu programu GT za pomocą F12. - Jakakolwiek kolejność wyłączania okien programów i ponowne ich uruchomienie, bezpośrednio/z poziomu Biura GT, nie powoduje resetu ustawień widoku. Dodatkowo, ostatnio zamknięte okno lub instancja zapisuje swoje ustawienia domyślne, które są następnie używane przy uruchamianiu nowej instancji.
  • We wszystkich programach linii GT zmieniona została technologia obsługi dotychczasowych kwalifikowanych podpisów. Zmiana dla użytkownika skutkuje możliwością korzystania z nowych podpisów opartych o algorytm SHA-256. Dodatkowo dla plików PDF Subiekta generowany zostaje tylko jeden plik zawierający treść i podpis.
  • Poprawiono automatyczne naliczanie składki na FP, przypadku gdy wynagrodzenie pracownika składa się z podstawy i absencji oraz jest niższe od płacy minimalnej.

Pomoc

Pomoc zdalna
teleKonsultant
e-Pomoc techniczna