e-Pomoc techniczna
Obsługa KSeF (Krajowy System e-Faktur) w programie Subiekt nexo
Program: InsERT nexo, Subiekt nexo
Kategoria: KSeF
Krajowy System e-Faktur (KSeF) pozwala wystawić i udostępnić faktury w ustrukturyzowanym formacie xml, który jest zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury FA(1) opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE) na platformie ePUAP. Od 1 stycznia 2022 r. korzystanie z KSeF jest dobrowolne, natomiast ostateczna decyzja dotycząca początku jego obligatoryjności nie została jeszcze podjęta.
Z systemu korzystać mogą:
-
Przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT,
-
Podatnicy zidentyfikowani w Polsce do szczególnej procedury unijnej OSS, posiadający polski identyfikator podatkowy NIP,
-
Przedsiębiorcy zwolnieni z podatku VAT.
W momencie, gdy system ten stanie się obowiązkowy, faktura dokumentująca transakcję między podatnikami (B2B) i jej korekta będzie musiała zostać przesłana i przyjęta przez KSeF – dopiero wtedy będzie miała moc prawną. Również nabywca będzie miał obowiązek pobierania faktur, które zostały na niego wystawione przez podatników, od których nabywał towary/usługi zaś datą otrzymania dokumentu przez nabywcę zostanie uznana data przyjęcia go przez KSeF.
Do KSeF zgodnie ze schematem opublikowanym przez Ministerstwo Finansów przesyłane są następujące dokumenty wraz z ich korektami:
-
faktury sprzedaży (w tym także do paragonu)
-
faktury uproszczone
-
faktury zaliczkowe (także rozliczeniowe)
-
faktury marża.
KSeF nie przyjmuje pozostałych typów dokumentów, między innymi: paragonów, paragonów imiennych, faktur RR, not korygujących – te typy dokumentów nie podlegają wysyłce.
Więcej informacji, czym jest KSeF i dlaczego docelowo zasadniczo każdy podatnik będzie miał obowiązek korzystania z tego narzędzia, dostępne jest na stronach Ministerstwa Finansów.
Schemat opublikowany przez Ministerstwo Finansów szczegółowo wskazuje, jakie dane mogą, a jakie muszą być umieszczone w e-Fakturze. Bazuje on na zapisach ustawy o VAT i zasadniczo nie dopuszcza dodatkowych informacji, jakie obecnie często zawarte są w fakturach, np. kody dostaw produktów, oddziały, magazyny. Dlatego też e-Faktura zazwyczaj zawierać będzie mniej danych niż faktura w Subiekcie.
Od wersji 41.0.0 program Subiekt nexo pozwoli na włączenie w Laboratorium funkcjonalności związanych z KSeF, dzięki czemu możliwe będzie przetestowanie pracy z Krajowym Systemem e-Faktur, a w wersji 45 udostępniono możliwość wysyłki na bramkę.
UWAGA! W fazie laboratoryjnej opisane funkcje dostępne są bez ograniczeń. Firma InsERT zastrzega, że w wersji finalnej korzystanie z nich może wymagać posiadania aktywnego abonamentu lub spełnienia innych, dodatkowych warunków.
Poniżej dostępne są artykuły e-Pomocy technicznej dotyczące obsługi KSeF w programie Subiekt nexo:
Konfiguracja
-
Jak skonfigurować ręczną wysyłkę dokumentów sprzedaży do KSeF ?
-
Jak wygenerować token umożliwiający uwierzytelnienie w KSeF?
-
Jak przypisać indywidualne ustawienia dot. KSEF dla klientów?
-
Jak w module sprzedaży pokazać dodatkowe dane dotyczące wysyłki dokumentu do KSeF?
-
Jak nadać pracownikom uprawnienia do czynności związanych z KSeF?
Wysyłka dokumentów
-
Jak włączyć automatyczną wysyłkę e-Faktury do KSeF po wystawieniu dokumentu?
-
Jak ręcznie wygenerować e-Faktury u wysłać dokumenty do KSeF?
-
Jak oznaczyć dokumenty, jako przekazane do KSeF poza programem?
Odbiór dokumentów