e-Pomoc techniczna
Subiekt nexo – Czasowe obniżenie stawek VAT – Poradnik dla użytkowników posiadających urządzenia zewnętrzne (fiskalne)
Program: InsERT nexo, Subiekt nexo
Kategoria: Urządzenia zewnętrzne
Wstęp
Od 1 lutego 2022r. do 31 lipca 2022r. zapowiadane jest czasowe obniżenie stawek VAT m.in. na nieprzetworzoną żywność, energię i paliwa. Poniżej znajduje się opis, jakie czynności należy wykonać, aby bezproblemowo przejść ten proces, w przypadku korzystania z urządzeń fiskalnych: kas lub drukarek.
Kasy fiskalne
1. Zakończyć sprzedaż na wszystkich kasach fiskalnych oraz wykonaj na nich raporty dobowe.
2. Odebrać sprzedaż z kas do Subiekta (plus ewentualnie paragony kasowe oraz raport dobowy).
3. W module Asortyment uruchomić Kreator zmian stawek VAT, który dostępny jest w menu Operacje i wykonać w nim proponowane zmiany przypisania stawek VAT do asortymentu.
4. W przypadku braku aktywnego abonamentu należy ręczne wykonać zmiany stawek w kartotece (Zbiorczo – Podstawowe – Zmień stawkę VAT) – może być to niezbędne gdy w kartotece znajduje się asortyment, dla którego ustawodawca nie określił jednoznacznie stawki.
5. Dla wszystkich kas należy wykonać operację Synchronizacji asortymentu.
W przypadku wykonania tych kroków w innej kolejności lub też niewykonania ich w całości mogą występować nieprawidłowości w odbiorze sprzedaży w przyszłości np. gdy zmienione zostaną stawki VAT wyłącznie w Subiekcie, a na kasie będzie prowadzona sprzedaż, po jej odebraniu w Subiekcie wartość sprzedaży brutto będzie się zgadzać z danymi z kasy, ale będzie przypisana do nieprawidłowych stawek.
Drukarki fiskalne
W zasadzie nie jest wymagane wykonywanie żadnych dodatkowych prac, jak w przypadku kas fiskalnych.
Jednak po 1 lutym, już po wykonaniu zmian przypisania stawek w Subiekcie, w trakcie prowadzenia sprzedaży mogą pojawiać się błędy tzw. schodka podatkowego, czyli zablokowania nazwy towaru na skutek sprzedaży asortymentu, któremu wcześniej obniżono stawkę VAT, a następnie podwyższono. O ile w przypadku obniżenia stawek w lutym sytuacja taka nie powinna mieć miejsca, to na pewno zaistnieje w czasie zmiany powrotnej – w sierpniu. Rozwiązania są dwa: pierwsze polega na zmianie nazwy fiskalnej asortymentu poprzez dodanie przedrostka lub przyrostka (np. kropki). Wykonanie takiej operacji dla zmienianego asortymentu jest dostępne w Kreatorze zmian VAT, jak i ręcznie dla zaznaczonego asortyment za pomocą operacji zbiorczej w module Asortymenty (Zbiorczo – Urządzenia – Nadaj nazwy dla urządzeń).
Drugim rozwiązaniem jest wyczyszczenie danych, na których bazuje urządzenie, blokując asortyment. Operacji tej może dokonać jedynie serwisant urządzenia.
Sprawdzarki cen lub wagi etykietujące
Wystarczy, że po zmianach stawek w Subiekcie dokonasz operacji synchronizacji asortymentu.
Kolektory danych
Nie jest wymagane wykonanie żadnych dodatkowych prac.
Czytniki kodów kreskowych
Nie jest wymagane wykonanie żadnych dodatkowych prac.
Pomoc zdalna
Nasz konsultant połączy się z Twoim komputerem, by udzielić niezbędnej pomocy.
teleKonsultant
Kupując abonament na teleKonsultanta, zyskujesz telefoniczną pomoc eksperta oraz szereg innych usług.
Forum użytkowników
Wymień się uwagami i doświadczeniami z innymi użytkownikami systemów InsERT.