Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

InsERT nexo – Jak dodać zapis w ewidencji VAT?

Ostatnia modyfikacja: 27.07.2023

Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo

Kategoria: Ewidencje VAT

​Na podstawie zapisów dokonywanych w ewidencji VAT sprzedaży odpowiednie dane i kwoty przenoszone są do deklaracji VAT-7/7K/7D (począwszy do 1 października 2020 funkcje deklaracji VAT-7 przejęły pliki JPK_V7M/K).​ 

Aby dodać zapis do ewidencji VAT, należy:

1. Przejść do modułu Ewidencja VAT sprzedaży/zakupu.


2. Zapisy VAT tworzone w systemie InsERT nexo zostały podzielone na proste i złożone

Zapisy ​proste stanowią proste formularze z tabelą poszczególnych stawek VAT, w których wpisywane mogą być kwoty (netto, brutto, VAT). 

Zapisy złożone pozwalają realizować bardziej skomplikowane wpisy, np.zapis różnych aspektów VAT z jednej faktury zaku​pu (część towarów do użytku własnego firmy, a część do dalszej odsprzedaży). ​Więcej o zapisach złożonych można przeczytać tutaj​.​


 

3. Na zakładce Zdarzenie do uzupełnienia są następujące pola:

  • Dokument – należy wprowadzić numer  z oryginalnego dokumentu.

  • Data wystawienia – data wystawienia dokumentu źródłowego.

  • Podmiot – kontrahent, z którym dokonana została transakcja.

  • NIP na dokumencie – wskazuje, jaki numer identyfikacyjny podmiotu użyty zostanie podczas wydruku rejestrów VAT – służy również jako weryfikacja, czy na dokumencie źródłowym wykazano prawidłowy numer identyfikacyjny. Jego wartość zależy bezpośrednio od użytej transakcji VAT – dla transakcji unijnych stosowany powinien być numer VAT UE, dla transakcji krajowych numer NIP.

  • Opis – zwięzły opis oddający charakter zdarzenia gospodarczego.

  • Data dostawy – data zakończenia dostawy, najczęściej również data powstania obowiązku podatkowego.​​


4. Sekcja Szczegóły:

  • Miesiąc naliczenia – moment powstania obowiązku podatkowego – powinien najczęściej wynikać z daty dostawy. W przypadku zapisu skojarzonego miesiąc naliczenia jest kopiowany z zapisu źródłowego.

  • Naliczaj VAT po zapłacie – zakreślenie znacznika spowoduje wyzerowanie pola z datą naliczenia VAT. 

  • Proporcja bazowa – dotyczy podatników stosujących sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną; znacznik ten należy zaznaczać dla tych sprzedaży, w których nie można wyodrębnić podatku od zakupu związanego z tą sprzedażą.

  • Wpływa na rozliczenie VAT – domyślnie znacznik ten jest zaznaczony i oznacza, iż dany zapis VAT ujmowany będzie w deklaracjach i raportach VAT. Jego wyczyszczenie oznaczać będzie, iż jest to zapis tymczasowy, który nie będzie ujmowany w rozliczeniach VAT.

  • Transakcja VAT – określa, jak dany zapis będzie rozliczany na deklaracji.

  • Rejestr – należy wskazać rejestr zdefiniowany dla zapisów VAT. Z tego miejsca można również dodać nowy rejestr VAT poprzez rozwinięcie listy i wybranie znaku plusa bądź poprzez wciśnięcie klawisza Insert.

  • Waluta – pozwala wprowadzić zapis w walucie obcej wraz z kursem, jaki powinien obowiązywać dla danej operacji gospodarczej. W tabeli pozycji VAT pojawiają się wówczas dodatkowe kolumny zawierające wartości w PLN przeliczone na podstawie wprowadzonych wartości w walucie oraz po podanym kursie.

  • Procedura JPK – z pola można wybrać oznaczenia identyfikujące dostawy niektórych towarów i świadczonych usług oraz oznaczenia dowodów sprzedaży. 

  • Grupa asortymentu – można wybrać jedną z dostępnych w polu pozycji.

  • Typ dokumentu JPK – pole to pozwala wybrać jeden z dostępnych typów dokumentów: Raport dobowy (RO), Dokument wewnętrzny (WEW), Faktura do paragonu (FP). Można również nie wybierać typu dokumentu.

  • Tabela VAT – należy wprowadzać kwoty właściwe dla danej transakcji.​​


Opcja Dekretuj umożliwia zadekretowanie dokumentu VAT już podczas tworzenia wpisu w ewidencji zakupu lub sprzedaży. Pojawia się wówczas dodatkowa zakładka formularza prezentujące ujęcie księgowe wprowadzanego zapisu. Jest to zalecana metoda wprowadzania dokumentów VAT do księgowości w systemie InsERT nexo. Należy pamiętać, że opcja Dekretuj zadziała tylko wtedy, gdy istnieje w programie zdefiniowany schemat dekretacji dla dokumentów typu Zapis w ewidencji VAT. Nie będzie możliwe zadekretowanie dokumentu o statusie W przygotowaniu. Możliwe jest wycofanie dekretacji.​

 

Powiązane artykuły e-Pomocy technicznej:

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki