Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Subiekt nexo – Matryca stawek VAT – poradnik dla użytkowników posiadających urządzenia zewnętrzne (fiskalne)

Ostatnia modyfikacja: 11.08.2023

Program: InsERT nexo, Subiekt nexo

Kategoria: Asortyment, Matryca stawek VAT, Urządzenia zewnętrzne

Termin wprowadzenia nowej ​matrycy VAT został przesunięty (z 1 kwietnia) na 1 lipca 2020 r.​

​Od 1 lipca ​2020 r. wraz ze zmianą stawek​ VAT przypisanych do asortymentu na skutek wejścia w życie Matrycy stawek VAT dla użytkowników urządzeń fiskalnych wymagane jest wykonanie p​ewnych czynności w określonej kolejności. Poniżej znajduje się opis, jakie czynności należy wykonać, aby bezproblemowo przejść ten proces.​

Posiadacz kasy fiskalnej

1. Zakończyć sprzedaż na wszystkich kasach fiskalnych oraz wykonać na nich raporty dobowe.

2. Odebrać sprzedaż z kas do Subiekta (plus ewentualnie paragony kasowe oraz ra​port dobowy​).

3. W module Asortyment uruchomić Kreator zmian VAT dostępny w menu Operacje i wykonać w nim proponowane zmiany przypisania stawek VAT do asortymentu. 

 

4. Wykonać ewentualne ręczne zmiany stawek w kartotece – może być to niezbędne, gdy w magazynie znajduje się asortyment, dla którego ustawodawca nie określił jednoznacznie stawki. Dostępna jest do tego operacja zbiorcza – Zmień stawkę VAT

 

5. Dla wszystkich kas wykonać operację Synchronizuj asortyment

 

W przypadku wykonania tych kroków w innej kolejności lub też niewykonania ich w całości, w późniejszym terminie mogą występować nieprawidłowości w odbiorze sprzedaży, np. gdy zmienione zostaną stawki VAT wyłącznie w Subiekcie, a na kasie będzie prowadzona sprzedaż, po jej odebraniu w Subiekcie wartość sprzedaży brutto będzie się zgadzać z danymi z kasy, ale będzie przypisana do nieprawidłowych stawek.

Posiadacz drukarki fiskalnej​

W zasadzie nie jest wymagane wykonywanie żadnych dodatkowych prac, jak w przypadku kas fiskalnych.

Jednak po 1 kwietnia już po wykonaniu zmian przypisania stawek w Subiekcie, w trakcie prowadzenia sprzedaży mogą pojawiać się błędy tzw. schodka podatkowego, czyli zablokowania nazwy towaru na skutek sprzedaży asortymentu, któremu wcześniej obniżono stawkę VAT, a następnie podwyższono. Zazwyczaj powoduje to taki błąd: 

 

Rozwiązania są dwa: pierwsze polega na zmianie nazwy fiskalnej asortymentu poprzez dodanie przedrostka lub przyrostka (np. kropki). Więcej informacji o tym, jak to zrobić, można znaleźć w tym temacie e-Pomocy​. W przypadku rejestracji fiskalnej faktur zaliczkowych należy zmienić ustawienie oznaczania zaliczek w konfiguracji urządzenia. Więcej informacji o tym, jak to zrobić, można znaleźć tutaj.

Drugim rozwiązaniem jest wyczyszczenie danych, na których bazuje urządzenie, blokując asortyment. Operacji tej może dokonać jedynie serwisant urządzenia.

Posiadacz sprawdzarki cen lub wagi etykietującej

Wystarczy, że po zmianach stawek w Subiekcie dokonać operacji synchronizacji asortymentu.

Posiadacz kolektora danych 

Nie jest wymagane wykonanie żadnych dodatkowych prac.​

Posiadacz czytnika kodów kreskowych

Nie jest wymagane wykonanie żadnych dodatkowych prac.​

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki