Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Rachmistrz GT – Podstawowe parametry księgowe w kartotece kontrahenta

Ostatnia modyfikacja: 07.03.2023

Program: InsERT GT, Rachmistrz GT

Kategoria: Klienci, Kontrahenci

​Aby zdefiniować domyślne parametry księgowe dla kontrahenta, należy:

1. Przejść do modułu Kartoteki – Kontrahenci.


2. Otworzyć okno kartoteki (Dodaj dla nowego, Popraw dla istniejącego) i przejść na zakładkę Księgowe.

 

3. W sekcji możemy wybrać Kategorię dla wpisów wprowadzanych do KPiR lub EP, Opis operacji, Korektę KUP, Przypadek szczególny PIT oraz Wartości z faktury.



Korekta KUP (nieterminowe płatności) – każdy wydatek może mieć 3 stany:

  • Zwykły,

  • Korekta KUP,

  • Ponowne zaliczenie do KUP.

Podatnik, który płaci swoje zobowiązania w terminie, będzie miał tylko wydatki w stanie Zwykły i nie będzie musiał korzystać z żadnego elementu nowej funkcjonalności.

Przypadek szczególny PIT wpływa na prawidłowe wyliczenie wartości Kosztów uzyskania przychodu oraz wartości niepodlegającej zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu.

4. W sekcji Ewidencja VAT sprzedaży można zdefiniować ust​awienia, które będą miały zastosowanie przy dodawaniu zapisu do ewidencji księgowej i po wybraniu kontrahenta.

Użytkownik w tym miejscu może zdefiniować następujące pola: Ewidencja, Kategoria, Transakcja VAT, Miesiąc odliczenia oraz Korekta VAT.

 

  • Transakcja VAT główny wyróżnik dla zapisów VAT. Jest on związany z nowelizacją Ustawy o podatku VAT i wejściem Polski w struktury Unii Europejskiej.

  • Miesiąc naliczenia w polu tym podpowiadany jest miesiąc, w którym wystawiono dokument, można go jednak zmienić na dowolny. Każdy zapis VAT jest wykazywany w wydrukach ewidencji VAT oraz w deklaracjach VAT wg miesiąca odliczenia.

  • Korekta VAT – pole decyduje o zaznaczeniu znacznika „Włącz korygowanie VAT" na zakładce Inne w zapisie ewidencji księgowej.

5. W sekcji Ewidencja VAT zakupu można zdefiniować ustawienia, które będą miały zastosowanie przy dodawaniu zapisu do ewidencji księgowej i po wybraniu kontrahenta.

Użytkownik w tym miejscu może zdefiniować następujące pola: Ewidencja, Kategoria, Odliczenie, Przypadek szczególny VAT, Transakcja VAT, Miesiąc odliczenia, Rodzaj, Cel zakupu oraz Korekta VAT.



Przypadek szczególny VAT za pomocą tego selektora można określić, czy wprowadzany zapis VAT ma być traktowany w sposób szczególny.

Miesiąc odliczenia w polu tym podpowiadany jest miesiąc otrzymania dokumentu, można go zmienić na miesiąc dowolny.

W polu Rodzaj do wyboru są następujące grupy zakupów:

  • zaopatrzeniowe (dotyczące zakupów handlowych),

  • inwestycyjne (dotyczące zakupów inwestycyjnych, np. zakupu środków trwałych),

  • kosztowe (związane z poniesionymi kosztami, np. kosztami transportu),

  • wszystkie (w tabeli pojawią się wszystkie wymienione wyżej rodzaje wydatków).

W polu Cel zakupu można ustalić, do jakich celów posłuży dany zakup:

  • gospodarczy (zakupy na cele związane z działalnością gospodarczą,

  • mieszane (zakupu na cele związane z działalnością gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza).

Korekta VAT – pole decyduje o zaznaczeniu znacznika „Włącz korygowanie VAT" na zakładce Inne w zapisie ewidencji księgowej.

6. W sekcji Stawka VAT możemy zdefiniować domyślną stawkę VAT (dla przychodu i wydatku).


Wprowadzone w tym miejscu systemu ustalenia staną się nadrzędne wobec pozostałych.

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki