e-Pomoc techniczna
Rachmistrze nexo – Opis, tworzenie i dekretacja dziennych oraz miesięcznych zestawień sprzedaży
Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo
Kategoria: Ewidencje VAT, Schematy
W zakładce Dokumenty zbiorcze modułu Ewidencja VAT sprzedaży użytkownik może wprowadzać zbiorcze Zestawienie sprzedaży na podstawie istniejących Zapisów VAT sprzedaży zwykłych.
Pozwala on na realizację ujęcia sprzedaży za okres miesięczny bądź z danego dnia pod warunkiem prowadzenia szczegółowej Ewidencji VAT sprzedaży. W Dokumencie zbiorczym VAT ujmowane powinny być zapisy, których skutek podatku dochodowego zawiera się w okresie, za który wystawiany jest dokument.
Aby dodać Dzienne zestawienie sprzedaży, należy:
1. Przejść do modułu Ewidencja VAT sprzedaży, na zakładce Dokumenty zbiorcze rozwinąć górne menu Dodaj i wybrać Dzienne zestawienie sprzedaży.
2. Z list rozwijanych wybrać Rejestr VAT, Transakcje (po kliknięciu Więcej można wybrać wiele) i Datę, po czym zatwierdzić wybór przyciskiem OK.
3. Uzupełnić Datę wystawienia dokumentu i Opis, upewnić się, że wszystkie dokumenty zostały dodane (w ten sposób łatwo sprawdzić które dokumenty mogą mieć wybraną błędną datę) i zatwierdzić przyciskiem Zapisz.
Aby dodać Miesięczne zestawienie sprzedaży, należy:
1. Podobnie jak w przypadku Dziennego zestawienia sprzedaży, przejść do modułu Ewidencja VAT sprzedaży, na zakładce Dokumenty zbiorcze rozwinąć górne menu Dodaj i wybrać Dzienne zestawienie sprzedaży.
2. Z list rozwijanych wybrać Rejestr VAT, Transakcje (po kliknięciu Więcej można wybrać wiele) i miesiąc, za który będzie tworzony dokument, po czym zatwierdzić wybór przyciskiem OK.
3. Uzupełnić Datę wystawienia dokumentu i Opis, upewnić się, że wszystkie dokumenty zostały dodane (w ten sposób łatwo sprawdzić które dokumenty mogą mieć wybraną błędną datę) i zatwierdzić przyciskiem Zapisz.
Tak stworzone Dzienne/Miesięczne zestawienie sprzedaży blokuje możliwość dekretacji zapisów Ewidencji VAT sprzedaży, które zostały ujęte w powyższych zestawieniach. Dekretacja jest możliwa z poziomu Dokumentów zbiorczych, gdzie wystarczy zaznaczyć konkretny dokument lub kilka, rozwinąć górne menu Księgowość i wybrać Dekretuj.
W przypadku braku Schematu dekretacji należy go stworzyć. Aby to zrobić, należy:
1. Przejść do modułu Dekretacja dokumentów, na zakładce Schematy dekretacji rozwinąć górne menu Dodaj i wybrać Schemat dekretacji.
2. Wpisać Nazwę schematu, wybrać Typ dokumentu jako Dokument zbiorczy sprzedaży, ustawić parametry w sekcji Zapis KPiR i zatwierdzić przyciskiem Zapisz.