Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Rachmistrz i Rewizor nexo – Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego?

Ostatnia modyfikacja: 20.05.2024

Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo

Kategoria: Środki trwałe

Środki trwałe z czasem tracą na wartości. Gdy nie są już zdatne do użytku, mogą zostać zlikwidowane.

Likwidacja środka trwałego, który został umorzony w całości, nie wpływa na wysokość kosztów. Inaczej wygląda w przypadku, gdy Środek trwały jest likwidowany przed pełną amortyzacją. Art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT mówi, że działalności gospodarcze, które po zmianie rodzaju prowadzonej działalności nie potrzebują już danych Środków trwałych, ich likwidacja nie zalicza wartości niezamortyzowanej do kosztów uzyskania przychodu. Przykładem takiej Likwidacji może być firma prowadząca usługi budowlane, która na skutek zmiany rodzaju działalności na sprzedaż mieszkań, nie może zaliczyć do kosztów nie w pełni zamortyzowanych Środków trwałych (betoniarka etc.).

Warto zwrócić uwagę na powód Likwidacji środka trwałego. Powodami pozwalającymi zaliczyć pozostałą, niezamortyzowaną wartość Środka trwałego do kosztów, są:

  • Szybsze zużycie (w przypadku używania danego Środka trwałego w trudnych warunkach)

  • Kradzież

  • Nierentowność eksploatacyjną (w przypadku, gdy Modernizacja jest nieopłacalna)

Aby dodać dokument Likwidacji w programach księgowych serii InsERT nexo, należy:

1. Dodać i przyjąć do użytkowania Środek trwały. Informację, w jaki sposób wprowadzić środek trwały oraz dodać dokument OT w programie Rewizor nexo można znaleźć tut​​aj, natomiast w Rachmistrzu nexo t​utaj​.​ Dodatkowo w e-Pomocy technicznej znajduje się artykuł dotyczący ​wprowadzenia dotychczasowy​ch naliczeń amortyzacji​.​

2. Przejść do modułu Środki trwałe, na zakładkę Operacje na środkach trwałych.

 

3. Wybrać z górnego menu DodajLikwidacja.

 

4. Z rozwijalnego menu pola Środek trwały wybrać Lista, a następnie z listy wybrać Środek trwały.

 


5. Uzupełnić Przyczynę, Sposób likwidacji i Komisję, po czym zatwierdzić przyciskiem Zapisz

Wartości Umorzenia dotychczasowego i Umorzenia pozostałego zostaną wyliczone na podstawie dokumentu OT (przyjęcia środka trwałego) i dokumentów AM (naliczonej amortyzacji).


Temat należy do Zbioru zagadnień e-Pomocy dotyczących środków trwałych​.​

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki