e-Pomoc techniczna
Rachmistrz i Rewizor nexo – Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego?
Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo
Kategoria: Środki trwałe
Środki trwałe z czasem tracą na wartości. Gdy nie są już zdatne do użytku, mogą zostać zlikwidowane.
Likwidacja środka trwałego, który został umorzony w całości, nie wpływa na wysokość kosztów. Inaczej wygląda w przypadku, gdy Środek trwały jest likwidowany przed pełną amortyzacją. Art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT mówi, że działalności gospodarcze, które po zmianie rodzaju prowadzonej działalności nie potrzebują już danych Środków trwałych, ich likwidacja nie zalicza wartości niezamortyzowanej do kosztów uzyskania przychodu. Przykładem takiej Likwidacji może być firma prowadząca usługi budowlane, która na skutek zmiany rodzaju działalności na sprzedaż mieszkań, nie może zaliczyć do kosztów nie w pełni zamortyzowanych Środków trwałych (betoniarka etc.).
Warto zwrócić uwagę na powód Likwidacji środka trwałego. Powodami pozwalającymi zaliczyć pozostałą, niezamortyzowaną wartość Środka trwałego do kosztów, są:
-
Szybsze zużycie (w przypadku używania danego Środka trwałego w trudnych warunkach)
-
Kradzież
-
Nierentowność eksploatacyjną (w przypadku, gdy Modernizacja jest nieopłacalna)
Aby dodać dokument Likwidacji w programach księgowych serii InsERT nexo, należy:
1. Dodać i przyjąć do użytkowania Środek trwały. Informację, w jaki sposób wprowadzić środek trwały oraz dodać dokument OT w programie Rewizor nexo można znaleźć tutaj, natomiast w Rachmistrzu nexo tutaj. Dodatkowo w e-Pomocy technicznej znajduje się artykuł dotyczący wprowadzenia dotychczasowych naliczeń amortyzacji.
2. Przejść do modułu Środki trwałe, na zakładkę Operacje na środkach trwałych.
3. Wybrać z górnego menu Dodaj – Likwidacja.
4. Z rozwijalnego menu pola Środek trwały wybrać Lista, a następnie z listy wybrać Środek trwały.
5. Uzupełnić Przyczynę, Sposób likwidacji i Komisję, po czym zatwierdzić przyciskiem Zapisz.
Wartości Umorzenia dotychczasowego i Umorzenia pozostałego zostaną wyliczone na podstawie dokumentu OT (przyjęcia środka trwałego) i dokumentów AM (naliczonej amortyzacji).
Temat należy do Zbioru zagadnień e-Pomocy dotyczących środków trwałych.