e-Pomoc techniczna
Gratyfikant GT – Jak dodać umowę cywilnoprawną?
Program: Gratyfikant GT, InsERT GT
Kategoria: Pracownicy, Umowy cywilnoprawne
Aby wprowadzić umowę cywilnoprawną do programu Gratyfikant GT, należy:
1. Z paska skrótów wybrać Umowy cywilnoprawne i kliknąć Dodaj.
2. W oknie, które się wyświetli wskazać pracownika, dla którego tworzona będzie umowa oraz jej parametry. Domyślnie do wyboru są cztery rodzaje parametrów: umowa zlecenie, o dzieło, o dzieło z własnym pracownikiem oraz kontrakt menadżerski. W parametrach umów cywilnoprawnych (Widok – Administracja – Parametry – Parametry umów cywilnoprawnych) można definiować własne rodzaje umów. Po wprowadzeniu tych danych zatwierdzić je wciskając przycisk OK.
3. W oknie, które się wyświetli wypełnić podstawowe informacje o umowie:
- rodzaj umowy – zlecenie, o dzieło lub kontrakt menadżerski,
- na czas – określony lub nieokreślony,
- zawarta w dniu – data zawarcia umowy,
- kwota – wynagrodzenie na umowie,
- ogranicz sumę rachunków do tej kwoty – zaznaczenie tego znacznika spowoduje wyświetlenie stosownego komunikatu w sytuacji, kiedy kwoty rachunków przekroczą kwotę na umowie,
- kontrola płacy minimalnej – zaznaczenie tego znacznika spowoduje wyświetlenie informacji na stronie głównej i w zestawieniu „Umowy cywilne poniżej płacy minimalnej" w sytuacji, kiedy kwoty na rachunkach w stosunku do przepracowanych godzin będą mniejsze niż minimalna stawka godzinowa,
- tytuł oraz szczegół – wypełnienie tych pól będzie skutkowało wydrukowaniem ich zawartości na umowie,
-
treść umowy – do wydruku umowy można użyć gotowego szablonu lub napisać ją ręcznie.
4. W zakładce Rachunki określić domyślne parametry rachunków wystawianych do tej umowy, takie jak:
- kategoria,
- format numeru – schemat, według którego mają numerować się rachunki,
- rodzaj przychodu,
- treść rachunku – do wydruku rachunku można użyć predefiniowanego szablonu lub dodać własny,
-
naliczaj składki ZUS – do zaznaczenia składki, które mają się naliczać przy wystawianiu rachunku,
- przelew na konto – należy uzupełnić, gdy wynagrodzenie lub jego część ma być przelewane na rachunek bankowy zleceniobiorcy; aby wprowadzić numer rachunku, należy go wcześniej uzupełnić w Ewidencji osobowej (sekcja Dodatkowe w kartotece),
-
podatek i koszty uzyskania przychodu.
5. Zakładkę ZUS należy uzupełnić o dane niezbędne do wystawienia deklaracji ZUS, takie jak:
- tytuł ubezpieczenia – cztery pierwsze cyfry 6-znakowego kodu tytułu ubezpieczenia,
- zawód – kod wykonywanego zawodu,
- kod i okres pracy w szczególnym charakterze,
-
generowany raport – do wyboru RCA, RZA lub żaden.
6. W zakładce Harmonogram można zdefiniować mechanizm umożliwiający generowanie rachunków do umów cywilnoprawnych w sposób automatyczny. Funkcja ta przydatna jest w sytuacji, kiedy zleceniobiorca otrzymuje wynagrodzenie cyklicznie w takiej samej wysokości. Można go dodać ze słownika (więcej o podstawowych słownikach w Gratyfikancie GT można przeczytać tutaj) lub dodać dowolny. Obie te funkcje wywołują okno Pozycja harmonogramu, który trzeba uzupełnić o dane niezbędne do wyliczenia rachunków.
7. Po wprowadzeniu wszystkich danych umowę zapisać klikając przycisk OK.
Zagadnienie powiązane: Jak zbiorczo wygenerować rachunki z harmonogramu?