e-Pomoc techniczna
Subiekt GT – Opłata dodatkowa – Informacje ogólne i konfiguracja
Program: InsERT GT, Subiekt GT
Kategoria: Asortyment
Uwaga! Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Finansów, opłata recyklingowa powinna być wliczana do podstawy opodatkowania VAT, a sprzedaż toreb foliowych podlega ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na zasadach ogólnych. W praktyce oznacza to doliczenie opłaty do ceny jednostkowej torby, zamiast wyszczególniania jej jako osobnej pozycji dokumentu, co potwierdzają konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej.
Obsługa opłaty dodatkowej w systemie Subiekt GT
Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów pozwoliły określić sposób postępowania. Należy powiększyć odpowiednio cenę jednostkową sprzedawanych toreb foliowych tak, aby zawierała ona opłatę recyklingową (jej wartość jest ustalona na 20 gr). Żadne inne czynności nie są konieczne do dalszego prowadzenia sprzedaży.
Opłatę recyklingową na rachunek Ministerstwa Środowiska po raz pierwszy trzeba było przekazać do 15 marca 2019 r. (za rok 2018). Kwotę opłaty można wyliczyć w łatwy sposób – przez przemnożenie liczby toreb i stawki tej opłaty (0,20 zł).
W wersji 1.51 dodano wsparcie ułatwiające rozliczenie i księgowanie opłat specjalnych – recyklingowych oraz kosztów gospodarowania odpadami. W ramach tej funkcjonalności dodano słownik Stawki opłat specjalnych, umożliwiający określenie wysokości opłat zawartych w cenie produktów podlegających opłacie. Dodano także zestawienie opłat specjalnych, wyliczające wartość opłat na dokumentach sprzedaży. Zestawienie bazuje na stawkach opłat określonych w słowniku. Umożliwiono również eksport kwot opłat specjalnych do programów księgowych oraz w pliku komunikacji do biura rachunkowego.
Uwaga! Powyższe mechanizmy bazują na założeniu, że kwota opłat specjalnych (recyklingowej lub KGO) została już doliczona do ceny produktu podlegającego tej opłacie. Opłatę należy więc dodać do ceny produktu we własnym zakresie. Słownik i zestawienie nie wpływają na ceny produktów i nie powodują doliczenia samej opłaty na dokumencie. Wykorzystanie kartoteki typu Opłata (zaimplementowanej w Subiekcie GT w wersji 1.50) do obsługi opłaty recyklingowej nie jest prawidłowe, gdyż nie przewiduje opodatkowania VAT.
Opłata recyklingowa
I Podstawa prawna
Znowelizowana w listopadzie 2017 r. Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi nakłada na sprzedawców toreb służących do pakowania zakupów (zwanych dalej reklamówkami) obowiązek pobierania od nabywcy tzw. Opłaty recyklingowej. Opłata ta:
-
obowiązuje od 1 stycznia 2018 r.,
-
jest pobierana od każdej lekkiej torby na zakupy sprzedanej w celu spakowania zakupów, tj. o grubości tworzywa między 15 a 50 mikrometrów,
-
obowiązek pobrania opłaty występuje także w sytuacji, gdy sprzedawca wydaje reklamówki bezpłatnie,
-
nie jest pobierana, jeśli reklamówka nabywana jest w celu dalszej odsprzedaży (sprzedaż hurtowa),
-
wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
-
ma stawkę określoną w drodze rozporządzenia przez Ministra Ochrony Środowiska (w chwili publikacji Subiekta jest to 0,20 zł), ale nie może być wyższa niż 1 zł,
-
stanowi dochód budżetu państwa i jest rozliczana w ujęciu rocznym, a jej zapłata następuje do 15 marca kolejnego roku, czyli pierwszych wpłat należało dokonać do 15 marca 2019 r.,
-
stanowi dla sprzedawcy przychód w chwili jej pobrania,
-
stanowi dla sprzedawcy koszt pod warunkiem uiszczenia jej na rzecz budżetu państwa,
-
nie podlega obowiązkowi prowadzenia żadnej dodatkowej ewidencji ani składania deklaracji.
Za niepobieranie opłaty ustawodawca przewidział karę w wysokości od 500 do 20 000 zł.