e-Pomoc techniczna
InsERT nexo – Jak zautomatyzować proces naliczania i księgowania amortyzacji środków trwałych?
Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo
Kategoria: Automatyzacja, Dekretacja dokumentów, Schematy, Środki trwałe
Programy InsERT nexo pozwalają na ułatwienie i zautomatyzowanie wielu procesów będących codziennością dla biur rachunkowych oraz firm prowadzących własną księgowość. W tym artykule przedstawione zostanie przykładowe wykorzystanie modułu Automatyzacja oraz funkcjonalności związanych z dekretacją automatyczną w celu naliczenia, oraz zaksięgowania amortyzacji środków trwałych.
1. W pierwszej kolejności w module Automatyzacja utworzone zostały odpowiednie automaty. Ich zadaniem będzie odpowiednio utworzenie dokumentu Amortyzacji zbiorczej oraz jej dekretacja.
2. Poniżej przedstawiono konfigurację automatu odpowiedzialnego za dodawanie amortyzacji zbiorczej. Automat zostanie aktywowany gdy wszystkie amortyzacje w danym miesiącu zostaną naliczone.
3. Drugi automat odpowiada za dekretację amortyzacji zbiorczej utworzonej przez poprzedni automat. Jego konfiguracja widoczna jest poniżej.
4. Z racji tego, iż automaty będą ze sobą współpracować, w sekcji Szczegóły wykonania określono odpowiednie Relacje z innymi automatami. Więcej na temat wskazanych parametrów można przeczytać tutaj.
5. Dekretacja automatyczna działa wyłącznie dla dokumentów o statusie księgowym Opisany, wobec czego w module Obsługa typów dokumentów dla Amortyzacji zbiorczej środków trwałych określono odpowiedni Domyślny status księgowy. Więcej na temat statusów księgowych można przeczytać tutaj.
6. Ostatnim etapem jest przygotowanie schematu dekretacji, przy pomocy którego księgowane będą amortyzacje zbiorcze. Konfiguracja przykładowych schematów dekretacji dla amortyzacji zbiorczych opisana została w artykułach:
7. Po przygotowaniu systemu według powyższych kroków można przystąpić do seryjnego naliczenia amortyzacji. Opcja jest dostępna w module Środki trwałe, z górnego menu Operacje – Nalicz amortyzacje seryjnie.
8. Po wskazaniu odpowiedniego Okresu wystarczy kliknąć Wykonaj.
9. System naliczy amortyzacje jednostkowe dla przyjętych środków trwałych.
10. W wyniku naliczenia wszystkich amortyzacji w danym miesiącu aktywowany zostanie pierwszy automat i utworzona zostanie amortyzacja zbiorcza. Będzie ona widoczna na zakładce Amortyzacje zbiorcze.
11. Następnie dojdzie do aktywacji drugiego automatu, który bazując na statusie księgowym dokumentu oraz przygotowanym schemacie dekretacji wygeneruje odpowiedni dekret. Pojawi się on w module Dokumenty księgowe. Dzięki wykorzystaniu funkcjonalności oferowanych przez InsERT nexo cały proces dotyczący naliczania i księgowania amortyzacji zostaje zrealizowany poprzez wywołanie pojedynczej operacji.