
Wystawianie faktur VAT – zmiany od 1 stycznia 2025
Od 1 stycznia 2025 zacznie obowiązywać tzw. procedura SME (Small Medium-sized Enterprise), umożliwiająca małym i średnim firmom korzystanie ze zwolnienia VAT nie tylko w kraju, w którym mają siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w przepisach dotyczących wystawiania faktur. Nowe regulacje w tym zakresie mają być zgodne z zasadami procedury SME.
MF zapowiedziało wprowadzenie nowego punktu do rozporządzenia dotyczącego wystawiania faktur. Będzie on określał, jakie informacje muszą znajdować się na fakturze w przypadku sprzedaży towarów lub usług zwolnionych z VAT w ramach procedury SME.
Uproszczony zakres danych będzie obejmował:
- datę wystawienia,
- numer kolejny,
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
- cenę jednostkową towaru lub usługi,
- kwotę należności ogółem.
Zakres danych na fakturze uproszczonej wystawionej przez podatnika korzystającego ze zwolnienia będzie ponadto obejmował również indywidualny numer identyfikacyjny EX.
Jak uzyskać numer identyfikacyjny EX
Aby uzyskać numer identyfikacyjny EX, należy przejść przez kilka kroków.
Rejestracja w kraju siedziby działalności gospodarczej
Firma musi złożyć wniosek o rejestrację do procedury SME w swoim kraju, gdzie prowadzi działalność gospodarczą. Wniosek składany jest do odpowiedniego organu podatkowego.
Złożenie niezbędnych dokumentów
Wraz z wnioskiem należy dostarczyć dokumenty potwierdzające status małego przedsiębiorstwa. Może to obejmować:
- zaświadczenie o dochodach firmy,
- oświadczenie o obrotach nieprzekraczających progów ustalonych w danym kraju UE,
- inne dokumenty wymagane przez organ podatkowy.
Uzyskanie numeru EX
Po pozytywnej weryfikacji wniosku i dokumentów urząd podatkowy przydzieli firmie numer identyfikacyjny EX. Ten numer jest niezbędny do korzystania z procedury SME na terenie innych państw członkowskich UE.
Zgłoszenie do systemu elektronicznego
Po otrzymaniu numeru EX firma może korzystać z uproszczonej procedury rozliczania VAT za pomocą systemu elektronicznego obsługiwanego przez organy podatkowe.
Zobacz także
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.
Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.
Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan oraz plan wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia można zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu.