Programy dla firm - InsERT
Wystawianie faktur VAT – zmiany od 1 stycznia 2025

Wystawianie faktur VAT – zmiany od 1 stycznia 2025

09 
grudnia
 2024

Od 1 stycznia 2025 zacznie obowiązywać tzw. procedura SME (Small Medium-sized Enterprise), umożliwiająca małym i średnim firmom korzystanie ze zwolnienia VAT nie tylko w kraju, w którym mają siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w przepisach dotyczących wystawiania faktur. Nowe regulacje w tym zakresie mają być zgodne z zasadami procedury SME.

MF zapowiedziało wprowadzenie nowego punktu do rozporządzenia dotyczącego wystawiania faktur. Będzie on określał, jakie informacje muszą znajdować się na fakturze w przypadku sprzedaży towarów lub usług zwolnionych z VAT w ramach procedury SME.

Uproszczony zakres danych będzie obejmował

  • datę wystawienia, 
  • numer kolejny, 
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, 
  • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, 
  • miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług, 
  • cenę jednostkową towaru lub usługi, 
  • kwotę należności ogółem. 

Zakres danych na fakturze uproszczonej wystawionej przez podatnika korzystającego ze zwolnienia będzie ponadto obejmował również indywidualny numer identyfikacyjny EX.

 

Jak uzyskać numer identyfikacyjny EX

 

Aby uzyskać numer identyfikacyjny EX, należy przejść przez kilka kroków.  

 

Rejestracja w kraju siedziby działalności gospodarczej 

Firma musi złożyć wniosek o rejestrację do procedury SME w swoim kraju, gdzie prowadzi działalność gospodarczą. Wniosek składany jest do odpowiedniego organu podatkowego. 

Złożenie niezbędnych dokumentów 

Wraz z wnioskiem należy dostarczyć dokumenty potwierdzające status małego przedsiębiorstwa. Może to obejmować: 

  • zaświadczenie o dochodach firmy, 
  • oświadczenie o obrotach nieprzekraczających progów ustalonych w danym kraju UE, 
  • inne dokumenty wymagane przez organ podatkowy. 

Uzyskanie numeru EX 

Po pozytywnej weryfikacji wniosku i dokumentów urząd podatkowy przydzieli firmie numer identyfikacyjny EX. Ten numer jest niezbędny do korzystania z procedury SME na terenie innych państw członkowskich UE. 

Zgłoszenie do systemu elektronicznego 

Po otrzymaniu numeru EX firma może korzystać z uproszczonej procedury rozliczania VAT za pomocą systemu elektronicznego obsługiwanego przez organy podatkowe.  

Zobacz także

Zmiany w prowadzeniu Księgi Przychodów i Rozchodów 2025
09 
grudnia
 2024

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów wprowadzające zmiany w prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Przedstawiamy najważniejsze zmiany.

JPK CIT – nowe wymagania dotyczące raportowania danych
27 
listopada
 2024

Nowe przepisy dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego osób prawnych (JPK CIT) wprowadzają istotne zmiany w sposobie raportowania danych finansowych. Nowelizacja obejmuje bardziej szczegółowe wymagania dotyczące danych, jakie firmy będą musiały przekazywać urzędom skarbowym.

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – co ma się zmienić
18 
listopada
 2024

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Kolejne zmiany w KSeF
14 
listopada
 2024

Ministerstwo Finansów (MF) zapowiedziało zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Dotyczą one m.in. sposobu jego obowiązkowego wdrażania, a także odroczenia niektórych z planowanych rozwiązań.

PIT kasowy – dla kogo, zasady, korzyści
08 
listopada
 2024

Od 1 stycznia 2025 przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania, co oznacza, że podatek dochodowy od osób fizycznych będą płacić dopiero po faktycznym otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Co więcej, będą mogli potrącać koszty uzyskania przychodów po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę.

Elektroniczne przesyłanie ksiąg do urzędu skarbowego - co warto wiedzieć?
08 
listopada
 2024

Obowiązek elektronicznego prowadzenia i przesyłania ksiąg do urzędów skarbowych w jednolitej strukturze logicznej ma na celu uproszczenie procesów podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości i efektywności kontroli. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in. kogo dotyczy, od kiedy i jaki jest zakres i forma przesyłanych danych.