Programy dla firm - InsERT
Wystawianie faktur VAT – zmiany od 1 stycznia 2025

Wystawianie faktur VAT – zmiany od 1 stycznia 2025

09 
grudnia
 2024

Od 1 stycznia 2025 zacznie obowiązywać tzw. procedura SME (Small Medium-sized Enterprise), umożliwiająca małym i średnim firmom korzystanie ze zwolnienia VAT nie tylko w kraju, w którym mają siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w przepisach dotyczących wystawiania faktur. Nowe regulacje w tym zakresie mają być zgodne z zasadami procedury SME.

MF zapowiedziało wprowadzenie nowego punktu do rozporządzenia dotyczącego wystawiania faktur. Będzie on określał, jakie informacje muszą znajdować się na fakturze w przypadku sprzedaży towarów lub usług zwolnionych z VAT w ramach procedury SME.

Uproszczony zakres danych będzie obejmował

  • datę wystawienia, 
  • numer kolejny, 
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, 
  • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, 
  • miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług, 
  • cenę jednostkową towaru lub usługi, 
  • kwotę należności ogółem. 

Zakres danych na fakturze uproszczonej wystawionej przez podatnika korzystającego ze zwolnienia będzie ponadto obejmował również indywidualny numer identyfikacyjny EX.

 

Jak uzyskać numer identyfikacyjny EX

 

Aby uzyskać numer identyfikacyjny EX, należy przejść przez kilka kroków.  

 

Rejestracja w kraju siedziby działalności gospodarczej 

Firma musi złożyć wniosek o rejestrację do procedury SME w swoim kraju, gdzie prowadzi działalność gospodarczą. Wniosek składany jest do odpowiedniego organu podatkowego. 

Złożenie niezbędnych dokumentów 

Wraz z wnioskiem należy dostarczyć dokumenty potwierdzające status małego przedsiębiorstwa. Może to obejmować: 

  • zaświadczenie o dochodach firmy, 
  • oświadczenie o obrotach nieprzekraczających progów ustalonych w danym kraju UE, 
  • inne dokumenty wymagane przez organ podatkowy. 

Uzyskanie numeru EX 

Po pozytywnej weryfikacji wniosku i dokumentów urząd podatkowy przydzieli firmie numer identyfikacyjny EX. Ten numer jest niezbędny do korzystania z procedury SME na terenie innych państw członkowskich UE. 

Zgłoszenie do systemu elektronicznego 

Po otrzymaniu numeru EX firma może korzystać z uproszczonej procedury rozliczania VAT za pomocą systemu elektronicznego obsługiwanego przez organy podatkowe.  

Zobacz także

Zasady stosowania kasowego PIT
09 
stycznia
 2025

Kasowy PIT to metoda rozliczania podatku dochodowego dla podatników prowadzących działalność gospodarczą, która opiera się na ustalaniu przychodu w dniu otrzymania zapłaty za towary lub usługi. Jakie są zasady stosowania kasowego PIT?

ZUS informuje o stanie kont płatników. Co w przypadku niedopłaty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty
09 
stycznia
 2025

ZUS rozpoczął przekazywanie informacji o stanie rozliczeń na kontach płatników za rok 2024. Dzięki temu będą oni wiedzieć, czy na ich koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jest nadpłata, niedopłata czy saldo zerowe. Czy zadłużenie można rozłożyć na raty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty? Zachęcamy do lektury.

Mały ZUS Plus - co warto wiedzieć
08 
stycznia
 2025

Mały ZUS Plus to rozwiązanie, które umożliwia przedsiębiorcom osiągającym niskie przychody opłacanie niższych składek na ubezpieczenie społeczne. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące ulgi.

ZUS 2025 - kwoty składek na ubezpieczenie społeczne
18 
grudnia
 2024

W Monitorze Polskim zamieszczono obwieszczenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotyczące prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2025 roku. Kwota ta stanowi podstawę do obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców. Jakie zatem składki będą obowiązywały w 2025 roku?

Zmiany w KSeF - harmonogram, niższe kary i oficjalne testy systemu
17 
grudnia
 2024

Rząd przedstawił nowy harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wśród zapowiedzi znajdują się również informacje m.in. o obniżeniu kar dla firm, które nie dostosują się do wymogów KSeF w wyznaczonym czasie oraz umożliwienie przedsiębiorcom dodawania załączników do e-faktur.

Zmiany w prowadzeniu Księgi Przychodów i Rozchodów 2025
09 
grudnia
 2024

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów wprowadzające zmiany w prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Przedstawiamy najważniejsze zmiany.