
Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – co ma się zmienić
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej zmian w składce zdrowotnej. Zakłada on, że od 1 stycznia 2025 przychód przedsiębiorcy pochodzący ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości), nie będzie uwzględniany w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W myśl obecnych regulacji przedsiębiorca, który sprzeda nieruchomość, musi zapłacić znacznie większą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, nawet jeśli tego rodzaju sprzedaż nie jest w żaden sposób powiązana z jego działalnością gospodarczą.
Nowe przepisy mają to zmienić.
Zmiany w składce zdrowotnej 2025
Zgodnie z projektem przyjętym przez rząd, od 2025 roku:
- przychody dotyczące sprzedaży środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców;
- rozwiązanie to będzie uwzględniane w wyliczeniu wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne dla osób rozliczających się na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej oraz dla rozliczających się w formie podatku liniowego;
- dla przedsiębiorców rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych projekt przewiduje wyłączenie przychodów ze zbycia środków trwałych z limitów przychodów, które warunkują wysokość składki zdrowotnej.
Zobacz także
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.
Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.
Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan oraz plan wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia można zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu.