
Raport podatnika - nowa funkcjonalność w e-Urzędzie Skarbowym
Ministerstwo Finansów ogłosiło wprowadzenie nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym - modułu Raport podatnika, stworzonego z myślą o osobach prowadzących działalność gospodarczą oraz organizacjach. Usługa ma charakter informacyjny i służy do przekazywania podatnikom szczegółowych danych dotyczących ich statusu podatkowego w przejrzystej formie.
Co znajduje się w Raporcie podatnika
-
Dane identyfikacyjne i adresowe podatnika, w
tym formę opodatkowania.
Informacja o formie opodatkowania będzie dotyczyła roku ubiegłego - w Raporcie w roku 2024 znajdzie się informacja o wybranej formie za rok 2023. - Szczegóły dotyczące prawidłowości w zakresie
zaliczek i deklaracji podatkowych.
Sekcja Deklaracje zawiera informacje o wykrytych błędach w złożonych deklaracjach, a także wskazuje, czy podatnik złożył wszystkie wymagane dokumenty i czy są one poprawne pod względem rachunkowym. - Dane o rachunkach bankowych, w tym mikrorachunku podatkowym.
-
Wykaz pełnomocników i ich
uprawnienia.
Sekcja Pełnomocnicy zawiera listę pełnomocników ogólnych (PPO-1) zaznaczając, który z nich jest wskazany do doręczeń oraz pełnomocników do podpisywania deklaracji elektronicznych (UPL-1). - Informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.
- Informacje o wystąpieniu ewentualnych zaległości podatkowych.
- Informacje o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym.
Ministerstwo Finansów zastrzega, że Raport podatnika ma charakter wyłącznie informacyjny i może nie uwzględniać wszystkich posiadanych danych przez Krajową Administrację Skarbową.
Dla kogo przeznaczony jest Raport podatnika
W pierwszej kolejności z raportu będą mogli korzystać przedsiębiorcy oraz organizacje. Jeśli Raport zostanie pozytywnie odebrany, to zostanie udostępniony również osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej.
Jak wygenerować
Raport można wygenerować logując się na konto w e-Urzędzie Skarbowym lub jako użytkownik konta organizacji. Dokument jest dostępny w formacie PDF, a wkrótce zostanie wprowadzona również możliwość pobrania go w formie graficznej - tzw. kafli.
Raport podatnika może wygenerować:
- podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą i zaloguje się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym,
- użytkownik konta organizacji (UKO), logując się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym, po przelogowaniu na konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.
Zobacz także
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.
Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.
Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan oraz plan wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia można zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu.