
Odzyskaj nadpłatę ze składki zdrowotnej
Przedsiębiorcy mają czas do 22 maja 2023, aby złożyć roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2022 rok - poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Podatnicy, którym z rozliczenia wyjdzie nadpłata, mogą złożyć wniosek o jej zwrot do 1 czerwca.
Rozliczenie powinno zostać złożone w dokumencie za kwiecień 2023 roku. Jak wyjaśnia ZUS, ustalona roczna składka zdrowotna może okazać się niższa lub wyższa od sumy składek zapłaconej przez przedsiębiorcę przez cały rok.
Jeśli z rozliczenia wyjdzie nadpłata, a płatnik nie ma zaległości w opłacaniu składek, ZUS utworzy wniosek o zwrot nadpłaty na profilu podatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Wniosek będzie można uzupełnić, podpisać i odesłać do 1 czerwca - wówczas ZUS dokona zwrotu nadpłaty na rachunek bankowy płatnika, nie później niż 1 sierpnia 2023. W przypadku, gdy na koncie podatnika znajduje się zadłużenie, nadpłata zostanie automatycznie rozliczona na poczet zaległości.
Jeśli zaś z rozliczenia wyniknie niedopłata, będzie trzeba uregulować różnicę w terminie płatności składki za kwiecień, czyli do 22 maja 2023 roku. Przedsiębiorca, który chce złożyć dokumenty korygujące wysokość składki zdrowotnej za ubiegły rok, może to zrobić najpóźniej do dnia, w którym złoży wniosek o zwrot nadpłaty. Jeśli zaś nie składa takiego wniosku - do 30 czerwca 2023.
Dokonaj rozliczenia w programie InsERT
Osoby, które prowadzą jednoosobową działalność, rozliczenie roczne składają na druku ZUS DRA (blok XII). W przypadku opłacania składek za inne osoby (pracowników, zleceniobiorców itp.) należy wypełnić druk ZUS RCA (blok III. F.). Nowe wzory powyższych dokumentów obowiązują od 1 maja. Rocznego rozliczenia składki oraz wysyłki do ZUS można dokonać w programach księgowych Insertu: InsERT nexo/PRO oraz InsERT GT.
Kto nie musi rozliczać
Z obowiązku zwolnione są osoby rozliczające się z wykorzystaniem karty podatkowej, twórcy i artyści, wspólnicy spółki komandytowej, jednoosobowej spółki z .o.o., a także osoby współpracujące.
Zobacz także
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.
Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.
Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan oraz plan wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia można zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu.