
Mały ZUS Plus – co warto wiedzieć
Mały ZUS Plus to rozwiązanie, które umożliwia przedsiębiorcom osiągającym niskie przychody opłacanie niższych składek na ubezpieczenie społeczne. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące ulgi.
Kto może skorzystać z Małego ZUS-u Plus
Z małego ZUS-u Plus mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy:
- prowadzili działalność gospodarczą przez co najmniej 60 dni w poprzednim roku kalendarzowym,
- nie przekroczyli limitu rocznego przychodu w wysokości 120 000 zł, przy założeniu, że działalność była prowadzona rok (limit jest proporcjonalny, jeśli działalność trwała krócej),
- nie świadczyli usług na rzecz byłego pracodawcy w takim samym zakresie, jak w ramach wcześniejszego stosunku pracy.
Z ulgi nie skorzystają:
- osoby rozliczające się kartą podatkową i zwolnione z podatku VAT,
- osoby podlegające ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu także z tytułu innej pozarolniczej działalności,
- przedsiębiorcy, którzy mają prawo do preferencyjnych składek ZUS, czyli składek od zadeklarowanej kwoty nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia.
Składki ZUS od dochodu a składka zdrowotna
Mały ZUS Plus dotyczy wyłącznie składek na ubezpieczenia społeczne. Składka zdrowotna jest obliczana według odrębnych zasad, zależnych od wybranej formy opodatkowania oraz osiąganych przez przedsiębiorcę dochodów lub przychodów. Prawo do korzystania z małego ZUS nie wpływa w żaden sposób na jej wyliczenie.
Jak długo można korzystać z ulgi
Ulga przysługuje maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu 60 miesięcy prowadzenia działalności. Natomiast osoby zgłoszone w 2023 r. mogą przedłużyć ulgę o dodatkowe 12 miesięcy, jeśli złożą odpowiednie dokumenty w ZUS.
Mały ZUS Plus w 2025 roku
- Przedsiębiorcy korzystający z ulgi w 2024 roku mogą ją kontynuować w 2025 roku, jeśli spełniają warunki i nie wykorzystali całego limitu 36 miesięcy.
-
Nowi płatnicy muszą zgłosić się do ZUS w następujących
terminach:
- do 31 stycznia 2025 – jeśli w 2024 roku prowadzili działalność przez co najmniej 60 dni, ale nie korzystali z Małego ZUS Plus lub w styczniu 2025 roku rozpoczęli na nowo działalność prowadzoną w 2024 roku albo wznowili prowadzenie działalności gospodarczej.
- w ciągu 7 dni od spełnienia warunków – jeśli działalność została rozpoczęta lub wznowiona po 24 stycznia 2025 roku, bądź spełniono warunki w innym miesiącu niż styczeń 2025.
Zobacz także
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.
Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.
Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan oraz plan wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia można zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu.