Mały ZUS Plus - co warto wiedzieć
Mały ZUS Plus to rozwiązanie, które umożliwia przedsiębiorcom osiągającym niskie przychody opłacanie niższych składek na ubezpieczenie społeczne. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące ulgi.
Kto może skorzystać z Małego ZUS-u Plus
Z małego ZUS-u Plus mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy:
- prowadzili działalność gospodarczą przez co najmniej 60 dni w poprzednim roku kalendarzowym,
- nie przekroczyli limitu rocznego przychodu w wysokości 120 000 zł, przy założeniu, że działalność była prowadzona rok (limit jest proporcjonalny, jeśli działalność trwała krócej),
- nie świadczyli usług na rzecz byłego pracodawcy w takim samym zakresie, jak w ramach wcześniejszego stosunku pracy.
Z ulgi nie skorzystają:
- osoby rozliczające się kartą podatkową i zwolnione z podatku VAT,
- osoby podlegające ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu także z tytułu innej pozarolniczej działalności,
- przedsiębiorcy, którzy mają prawo do preferencyjnych składek ZUS, czyli składek od zadeklarowanej kwoty nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia.
Składki ZUS od dochodu a składka zdrowotna
Mały ZUS Plus dotyczy wyłącznie składek na ubezpieczenia społeczne. Składka zdrowotna jest obliczana według odrębnych zasad, zależnych od wybranej formy opodatkowania oraz osiąganych przez przedsiębiorcę dochodów lub przychodów. Prawo do korzystania z małego ZUS nie wpływa w żaden sposób na jej wyliczenie.
Jak długo można korzystać z ulgi
Ulga przysługuje maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu 60 miesięcy prowadzenia działalności. Natomiast osoby zgłoszone w 2023 r. mogą przedłużyć ulgę o dodatkowe 12 miesięcy, jeśli złożą odpowiednie dokumenty w ZUS.
Mały ZUS Plus w 2025 roku
- Przedsiębiorcy korzystający z ulgi w 2024 roku mogą ją kontynuować w 2025 roku, jeśli spełniają warunki i nie wykorzystali całego limitu 36 miesięcy.
-
Nowi płatnicy muszą zgłosić się do ZUS w następujących
terminach:
- do 31 stycznia 2025 – jeśli w 2024 roku prowadzili działalność przez co najmniej 60 dni, ale nie korzystali z Małego ZUS Plus lub w styczniu 2025 roku rozpoczęli na nowo działalność prowadzoną w 2024 roku albo wznowili prowadzenie działalności gospodarczej.
- w ciągu 7 dni od spełnienia warunków – jeśli działalność została rozpoczęta lub wznowiona po 24 stycznia 2025 roku, bądź spełniono warunki w innym miesiącu niż styczeń 2025.
Zobacz także
Kasowy PIT to metoda rozliczania podatku dochodowego dla podatników prowadzących działalność gospodarczą, która opiera się na ustalaniu przychodu w dniu otrzymania zapłaty za towary lub usługi. Jakie są zasady stosowania kasowego PIT?
ZUS informuje o stanie kont płatników. Co w przypadku niedopłaty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty
ZUS rozpoczął przekazywanie informacji o stanie rozliczeń na kontach płatników za rok 2024. Dzięki temu będą oni wiedzieć, czy na ich koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jest nadpłata, niedopłata czy saldo zerowe. Czy zadłużenie można rozłożyć na raty i jak odzyskać pieniądze z nadpłaty? Zachęcamy do lektury.
W Monitorze Polskim zamieszczono obwieszczenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotyczące prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2025 roku. Kwota ta stanowi podstawę do obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców. Jakie zatem składki będą obowiązywały w 2025 roku?
Rząd przedstawił nowy harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wśród zapowiedzi znajdują się również informacje m.in. o obniżeniu kar dla firm, które nie dostosują się do wymogów KSeF w wyznaczonym czasie oraz umożliwienie przedsiębiorcom dodawania załączników do e-faktur.
Od 1 stycznia 2025 zacznie obowiązywać tzw. procedura SME (Small Medium-sized Enterprise), umożliwiająca małym i średnim firmom korzystanie ze zwolnienia VAT nie tylko w kraju, w którym mają siedzibę, ale także w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w przepisach dotyczących wystawiania faktur. Nowe regulacje w tym zakresie mają być zgodne z zasadami procedury SME.
W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów wprowadzające zmiany w prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Przedstawiamy najważniejsze zmiany.