
JPK_KR_PD - jak się przygotować
W 2025 roku pierwsze polskie firmy staną przed wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Obowiązek rozliczania CIT w formie elektronicznej oznacza m.in. z konieczność dostosowania systemów księgowych do nowych wytycznych.
Od 1 stycznia 2025 r. do przekazywania danych w formie nowych ujednoliconych struktur logicznych w podatkach dochodowych zobowiązane będą podatkowe grupy kapitałowe oraz płatnicy CIT, których przychód w poprzednim roku rozliczeniowym przekroczył 50 milionów euro.
Jak się przygotować
Wdrożenie JPK_KR_PD w niektórych przedsiębiorstwach będzie wiązało się z koniecznością zmiany sposobu agregacji danych księgowych (zbierania, łączenia i organizowania różnych informacji w spójną strukturę), w tym zmiany dekretacji oraz stosowania nowych załączników podczas księgowania.
Właściwe przygotowanie się do zmian wymaga odpowiedniego zaplanowania swoich działań, a także ścisłej współpracy z Ministerstwem Finansów. Warto również na bieżąco sprawdzać informacje umieszczane na stronach resortu, gdzie regularnie uzupełniana jest baza pytań i odpowiedzi dotyczących nowych regulacji. Wprowadzane są także kolejne wytyczne.
JPK_KR_PD w programach InsERT
Na przełomie roku systemy księgowe InsERT GT oraz InsERT nexo/nexo PRO zyskają pierwsze funkcjonalności związane z obsługą nowego obowiązku. Posiadacze Abonamentu będą mogli pobrać nową wersję zaraz po jej publikacji. Pozostali użytkownicy, aby móc korzystać z nowych możliwości, powinni kupić Abonament wybierając jeden z kilku dostępnych sposobów.
Zobacz także
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.
Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.
Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan oraz plan wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia można zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu.