
Jakie zmiany prawne czekają przedsiębiorców w 2025 roku?
Co czeka przedsiębiorców w 2025 roku? Przedstawiamy najważniejsze zmiany prawne, na które musisz być gotowy.
Wyższy ZUS i płaca minimalna
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zapłacą w przyszłym roku wyższy ZUS. Wynika to z prognozowanego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia do 8673 zł, co przełoży się na wyższą podstawę składek ZUS, które wyniosą 1773,96 zł miesięcznie (o 173,64 zł więcej niż w 2024 r.).
Z kolei przedsiębiorcy zatrudniający pracowników odczują kolejny wzrost płacy minimalnej. Od 1 stycznia 2025 będzie ona wynosić już 4666 zł brutto, co dla pracodawcy oznacza całkowity koszt w wysokości 5621,59 zł. Koszt zatrudnienia pracownika wzrośnie więc o ponad 440 zł (sam pracownik otrzyma o niecałe 250 zł więcej niż obecnie).
PIT, VAT i akcyza
Przedsiębiorcy muszą być gotowi także na zmiany w podatku dochodowym, VAT i akcyzie. W 2025 roku pojawią się bowiem nowe zasady rozliczeń dotyczących darowizn na rzecz Ukrainy, zaliczek na podatek od obligacji i listów zastawnych, a także nowe reguły związane z ulgami podatkowymi.
Od 1 stycznia zaczną obowiązywać natomiast nowe stawki VAT na wybrane produkty. Zmiana w akcyzie dotyczy natomiast pojazdów wykorzystywanych do celów badawczo-rozwojowych, które zostaną z niej zwolnione.
Nowa Polska Klasyfikacja Działalności
Kolejna zmiana wchodząca w życie już 1 stycznia 2025. Nowa klasyfikacja będzie ważna szczególnie dla osób, które założą działalność w przyszłym roku oraz dla przedsiębiorców chcących rozszerzyć jej zakres i tym samym dodać odpowiedni kod PKD.
Kasowy PIT
Od nowego roku przedsiębiorcy zyskają możliwość korzystania z kasowej metody rozliczania (jeśli ich przychody nie przekroczą miliona zł rocznie), co oznacza, że podatek dochodowy będą płacić dopiero po otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta. Jeśli ten ostatni w ogólnie nie ureguluje należności, przedsiębiorca ostatecznie i tak zapłaci podatek, jednak dopiero po dwóch latach od wystawienia faktury.
Zobacz także
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.
Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.
Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan oraz plan wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia można zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu.