
Jak skorygować JPK_VAT
Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek sporządzania i przesyłania Jednolitych Plików Kontrolnych - JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. W przypadku konieczności dokonania korekty pliku, można poprawić zarówno część ewidencyjną, jak i deklaracyjną, albo tylko jedną z nich. Należy pamiętać, że nie można przesyłać jedynie pliku, który zawiera same poprawki - konieczne jest złożenie nowego, kompletnego dokumentu, zawierającego poprawione dane.
Kiedy należy poprawić plik JPK_VAT
Jeśli podatnik zauważy, że przesłana ewidencja VAT zawiera błędy, to należy ją poprawić w ciągu 14 dni od momentu:
- zauważenia błędów lub niezgodności danych,
- zmiany danych w przesłanej ewidencji.
Jeśli to naczelnik urzędu skarbowego stwierdzi błędy, które uniemożliwiają sprawdzenie poprawności transakcji, to wezwie podatnika do ich poprawienia, wskazując miejsca do korekty. Podatnik ma 14 dni na dokonanie poprawek lub złożenie wyjaśnień.
Co się stanie w przypadku braku korekty
Jeśli podatnik:
- nie prześle skorygowanej ewidencji ani wyjaśnień w terminie wskazanym w wezwaniu,
- w złożonych wyjaśnieniach nie udowodni, że ewidencja nie zawiera błędów, wskazanych w wezwaniu,
to urząd skarbowy może nałożyć karę w wysokości 500 zł za każdy błąd. Kary nie dotyczą osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które ponoszą za ten sam czyn odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe.
Jakie korekty nie wpływają na rozliczenie VAT
Poprawki w części ewidencyjnej, które nie wpływają na deklarację VAT, nie zmieniają rozliczenia podatkowego. Na przykład poprawa NIP kontrahenta nie wpłynie na dane w części deklaracyjnej. Z kolei dokonanie korekty wyłącznie w części deklaracyjnej JPK_VAT, np. zmiana wysokości kwoty nadwyżki VAT z poprzedniej deklaracji, nie ma wpływu na dane zawarte w części ewidencyjnej pliku.
Jakie składać korektę JPK_VAT
Ministerstwo Finansów podaje, że przy korekcie należy wypełnić wyłącznie części, które podlegają korekcie. Na przykład:
- jeśli korygowana jest zarówno część ewidencyjna, jak i deklaracyjna to należy uzupełnić wszystkie sekcje (“Nagłówek”, “Podmiot1”, “Deklaracja”, “Ewidencja”),
- jeśli zmiany dotyczą tylko części deklaracyjnej, to należy wypełnić “Nagłówek”, “Podmiot1” i “Deklaracja”,
- gdy korekta dotyczy jedynie ewidencji, wystarczą sekcje “Nagłówek”, “Podmiot1” i “Ewidencja”.
Korekta pliku JPK_VAT z uwagi na nieodliczenie VAT
Podatnik może odliczyć VAT w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, ale dopiero wtedy, gdy otrzyma fakturę. Jeśli nie odliczył VAT w tym czasie, może to zrobić w ciągu trzech kolejnych miesięcy (przy rozliczeniach miesięcznych) lub dwóch (przy rozliczeniach kwartalnych).
W przypadku nieodliczenia VAT w tych terminach, podatnik może skorygować deklarację VAT:
- za okres, w którym powstało prawo do odliczenia VAT lub
- za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych po okresie, w którym powstało prawo do odliczenia.
Zwrot VAT po skorygowaniu pliku JPK_VAT
W sytuacji, gdy w okresie rozliczeniowym u podatnika wystąpiła nadwyżka VAT, to ma on prawo do obniżenia o nią kwoty podatku należnego za następne okresy lub do jej zwrotu na rachunek bankowy. W niektórych przypadkach podatnikowi przysługuje zwrot w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji albo w terminie skróconym, tj. 15, 25 lub 40 dni od daty złożenia deklaracji, zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 87 ustawy o VAT. Jeśli korekta pliku JPK_VAT zostanie złożona przed otrzymaniem zwrotu, termin będzie liczony od nowa, czyli od dnia złożenia korekty JPK_VAT.
Zobacz także
Projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla KSeF, który potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie obowiązywać będą specjalne ułatwienia i odstępstwa od docelowych zasad funkcjonowania systemu. Zapoznaj się z najważniejszymi z nich.
Ministerstwo Finansów informuje o wprowadzeniu możliwości stałego korzystania z trybu offline24 przy wystawianiu faktur. Wcześniej zakładano, że będzie to jedynie tryb przejściowy. Co to oznacza w praktyce?
W momencie uruchomienia Krajowego System e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy zyskają możliwość przesyłania e-faktur z załącznikami. Choć nie będzie to obowiązkowe, rozwiązanie może ułatwić dokumentowanie bardziej złożonych transakcji.
Ministerstwo Finansów przygotowuje ułatwienia w zakresie wystawiania faktur dla konsumentów (B2C) w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dotychczas przepisy uniemożliwiały rejestrowanie takich faktur w KSeF, jednak według najnowszych informacji ma się to zmienić.
Ministerstwo Finansów przedstawiło zaktualizowany harmonogram wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Poznaj terminy wprowadzenia obowiązkowego systemu.
Zmiana danych osobowych lub adresowych pracownika może wymagać aktualizacji w dokumentach ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć w przypadku zmiany danych, jakie formularze złożyć i w jakim terminie.
Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan oraz plan wdrażania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia można zgłaszać uwagi i opinie dotyczące projektu.