e-Pomoc techniczna
Rachmistrz nexo – Jak dodać wydatek KPiR?
Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo
Kategoria: KPiR
Wydatek to jeden z podstawowych rodzajów zapisów w KPiR. Zapisy te biorą udział w wyliczeniu wartości deklaracji podatkowych. W przypadku istnienia zdefiniowanej struktury właścicielskiej obejmującej wspólników z różnym udziałem w firmie, zapisy tego typu są ujmowane w deklaracjach w proporcji wynikającej z udziałów. Aby dodać wydatek w KPiR, należy:
1. Przejść do modułu KPiR.
2. Wybrać z górnego menu Dodaj – Wydatek.
3. W sekcji Opis zdarzenia należy wprowadzić dane dotyczące ewidencjonowanej operacji gospodarczej, które wymagane są rozporządzeniem w sprawie prowadzenia KPiR. Są to m.in.:
-
Numer dokumentu – na jego podstawie rejestrowana jest transakcja.
-
Data zdarzenia – określa datę dokonania takiej transakcji bądź datę zestawienia sprzedaży dziennej. Domyślnie data ta podpowiadana jest na podstawie daty aplikacyjnej.
-
Podmiot – pole to można wypełnić, jeżeli ewidencjonowany jest dokument, na którym określony został odbiorca (np. paragon imienny).
-
Opis – należy podać określenie, czego dotyczy transakcja bądź zestawienie zbiorcze. Jeżeli dany opis jest często wykorzystywany, można jego wartość zdefiniować w słowniku opisów gospodarczych do dalszego użytku.
4. W zapisach typu Wydatek KPiR należy ujmować zdarzenia związane z poniesieniem wydatku, np. faktury zakupu, wypłacone wynagrodzenia, wydatki związane z utrzymaniem lokalu, itp.
-
Data zapisu – określa datę, pod którą dany zapis zostanie ujęty w KPiR. Wyznacza ona również kolejność zapisów oraz decyduje o ujęciu w rozliczeniach deklaracji.
-
Waluta – pole służy do określenia, w jakiej walucie będzie tworzony zapis. Dodatkowo, jeżeli zostanie wybrana inna waluta niż PLN, pojawiają się tu kolejne pola (np.: Rodzaj kursu, Data kursu, Linia kursów walut i Modyfikator daty kursu).
-
Lp. – pole informuje, jaki numer pozycji dla KPiR zostanie wygenerowany dla danego zapisu.
-
Dotyczy pojazdu – pole związane z ewidencjonowaniem wydatków na eksploatację pojazdów (np. zakup paliwa). Jego zakreślenie uaktywni dodatkowe pola pozwalające na określenie wartości wydatku i wybrania sposobu ujmowania go w koszty.
-
Wartość brutto/netto wydatku – można podać wartość netto lub brutto wydatku – ustawienie to wprowadza się w Parametrach eksploatacji i rozliczeń pojazdów, w polu Kwota rachunku liczona od.
5. Po naciśnięciu klawiszy Ctrl+D lub z górnego menu Zapis powiązany można wywołać zakładkę VAT, która umożliwia wprowadzenie zapisu powiązanego VAT.