Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Rachmistrz nexo – Jak dodać wydatek KPiR?

Ostatnia modyfikacja: 19.09.2024

Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo

Kategoria: KPiR

Wydatek to jeden z podstawowych rodzajów zapisów w KPiR. Zapisy te biorą udział w wyliczeniu wartości deklaracji podatkowych. W przypadku istnienia zdefiniowanej struktury właścicielskiej obejmującej wspólników z różnym udziałem w firmie, zapisy tego typu są ujmowane w deklaracjach w proporcji wynikającej z udziałów. Aby dodać wydatek w KPiR, należy:

1. Przejść do modułu KPiR.


2. Wybrać z górnego menu DodajWydatek.

 

3. W sekcji Opis zdarzenia należy wprowadzić dane dotyczące ewidencjonowanej operacji gospodarczej, które wymagane są rozporządzeniem w sprawie prowadzenia KPiR. Są to m.in.:

  • Numer dokumentu – na jego podstawie rejestrowana jest transakcja.

  • Data zdarzenia – określa datę dokonania takiej transakcji bądź datę zestawienia sprzedaży dziennej. Domyślnie data ta podpowiadana jest na podstawie daty aplikacyjnej.

  • Podmiot – pole to można wypełnić, jeżeli ewidencjonowany jest dokument, na którym określony został odbiorca (np. paragon imienny).

  • ​Opis – należy podać określenie, czego dotyczy transakcja bądź zestawienie zbiorcze. Jeżeli dany opis jest często wykorzystywany, można jego wartość zdefiniować w słowniku opisów gospodarczych do dalszego użytku.

 

4. W zapisach typu Wydatek KPiR należy ujmować zdarzenia związane z poniesieniem wydatku, np. faktury zakupu, wypłacone wynagrodzenia, wydatki związane z utrzymaniem lokalu, itp. 

  • Data zapisu – określa datę, pod którą dany zapis zostanie ujęty w KPiR. Wyznacza ona również kolejność zapisów oraz decyduje o ujęciu w rozliczeniach deklaracji.

  • Waluta – pole służy do określenia, w jakiej walucie będzie tworzony zapis. Dodatkowo, jeżeli zostanie wybrana inna waluta niż PLN, pojawiają się tu kolejne pola (np.: Rodzaj kursu, Data kursu, Linia kursów walut i Modyfikator daty kursu). 

  • Lp. – pole informuje, jaki numer pozycji dla KPiR zostanie wygenerowany dla danego zapisu.

  • Dotyczy pojazdu – pole związane z ewidencjonowaniem wydatków na eksploatację pojazdów (np. zakup paliwa). Jego zakreślenie uaktywni dodatkowe pola pozwalające na określenie wartości wydatku i wybrania sposobu ujmowania go w koszty.​

  • Wartość brutto/netto wydatku – można podać wartość netto lub brutto wydatku – ustawienie to wprowadza się w Parametrach eksploatacji i rozliczeń pojazdów, w polu Kwota rachunku liczona od.​

 

5. Po naciśnięciu klawiszy Ctrl+D lub z górnego menu Zapis powiązany można wywołać zakładkę VAT, która umożliwia wprowadzenie zapisu powiązanego VAT.​


Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki