e-Pomoc techniczna
Subiekt nexo – Jak przygotować system do wejścia nowej wersji pliku JPK_VAT od 1 października 2020 r.?
Program: InsERT nexo, Subiekt nexo
Kategoria: Asortyment, Matryca stawek VAT
1. Nowy plik JPK_VAT
Od 1 października 2020 r. obowiązuje nowa wersja pliku JPK_VAT zawierająca także dane deklaracji VAT-7, artykuł e–Pomocy technicznej dotyczący wyliczenia deklaracji JPK_V7M/K dostępny jest tutaj.
W Subiekcie nie jest możliwe złożenie pliku rozliczeniowego, natomiast dostępne jest wygenerowanie pliku wewnętrznego na potrzeby komunikacji z biurami rachunkowymi i w nim można zawrzeć niezbędne opisy.
Nowa wersja pliku wprowadza obowiązek stosowania specjalnych oznaczeń dla obrotu niektórymi grupami asortymentu (np. alkohol, wyroby tytoniowe, usługi o charakterze niematerialnym), jak i do dokumentów (np. metoda kasowa, procedura marży, podmioty powiązane). W przypadku asortymentu możliwe jest przypisanie oznaczeń na potrzeby JPK: albo z użyciem kreatora zmian VAT, albo ręcznie – za pomocą operacji zbiorczej w module asortymentu – Ustaw grupy JPK.
Dla asortymentu program domyślnie podpowiada część z tych oznaczeń na podstawie kodów CN lub PKWiU – o ile zostały one jednoznacznie określone prawnie. W pozostałych przypadkach przypisanie należy wykonać ręcznie.
Określa to Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.
Nowe oznaczenia są wymagane także dla dokumentów. Część z nich Subiekt zaznacza automatycznie na podstawie danych, jakie posiada. Pozostałe można nadawać ręcznie w edycji dokumentu na zakładce VAT.
W Subiekcie nie ma potrzeby nadawania znaczników – nie ma też obowiązku umieszczania ich na wydrukach (mimo to w Subiekcie udostępniona została taka możliwość – opcjonalny znacznik we wzorcach wydruku, informację jak to zrobić można znaleźć tutaj). Wówczas jednak obowiązek odpowiedniego oznaczania dokumentów zostanie scedowany na osobę przygotowującą rozliczeniowy plik kontrolny JPK. W przypadku biur rachunkowych może się to wiązać z dodatkowymi opłatami.
Wykaz dodatkowych oznaczeń asortymentu, jak i dokumentów dostępny jest w tutaj.
2. Kody PKWiU i CN
Do celów podatkowych dotychczas w ustawie o PTU stosowane były kody PKWiU z 2008 r. Od lipca 2020 r. w użyciu są kody CN (nomenklatura scalona) dla towarów oraz kody PKWiU z 2015 r. dla usług. Wg nowych zasad określono w ustawie stosowanie obniżonych stawek: 5% oraz 8%.
Wyjątkiem jest załącznik nr 15 do ustawy o PTU, który określa, jaki asortyment i usługi objęte są mechanizmem obowiązkowej podzielonej płatności, gdzie nadal ustawa posługuje się kodami PKWiU z 2008 r. W związku z tym, w ustawie towary i usługi nadal identyfikowane są albo po kodach CN, albo PKWiU z 2008, albo PKWIU 2015. Ponieważ jednak w Subiekcie niemożliwe jest utrzymywanie dwóch wersji słownika PKWiU, firma InsERT zmuszona była przejść na nową wersję słownika PKWiU (z 2015 r.). Oznacza to, że do czasu naprawienia tej sytuacji w ustawie o podatku od towarów i usług w Subiekcie podczas dodawania nowego asortymentu program nie będzie podpowiadał, czy towar lub usługa podlega pod mechanizm podzielonej płatności (na podstawie kodu PKWiU).
W związku z tym w wersji 31.0.0 Subiekta nexo zaktualizowany został słownik PKWIU na specyfikację z 2015 r. Aktualizacja słownika nie pociąga za sobą automatycznej aktualizacji danych w asortymencie, ponieważ w wielu przypadkach nie ma jednoznacznego przełożenia starych kodów na nowe (np. jeden stary kod może być podzielony na 8 nowych, bardziej szczegółowych).
UWAGA!! Funkcjonalności związane z nowym plikiem JPK wymagają posiadania aktywnego abonamentu na ulepszenia.
Łatwą, zbiorczą aktualizację kodów PKWiU w asortymencie można wykonać, korzystając z kreatora zmian VAT, instrukcja dostępna jest tutaj.
Można także skorzystać z operacji zbiorczej dostępnej w kartotece asortymentu (górne menu Zbiorczo – Podstawowe – Zmień PKWiU).