e-Pomoc techniczna
Zmiany prawne od lipca 2020 r. w Subiekcie nexo
Program: InsERT nexo, Subiekt nexo
Kategoria: Asortyment, Dokumenty, Matryca stawek VAT
Termin wprowadzenia nowej matrycy VAT został wyznaczony na 1 lipca 2020 r.
Od 1 lipca 2020 r. weszły w życie zmiany w podatku od towarów i usług:
- wykorzystanie do celów podatkowych kodów PKWiU z 2015 r. (zamiast z 2008 r.),
- nowa Matryca stawek VAT.
Poniżej znajduje się opis zmian w Subiekcie nexo wynikających z tych przepisów.
1. Kody PKWiU i CN
Dotychczas w ustawie o PTU do celów podatkowych stosowane były kody PKWiU z 2008 r. Od lipca w użyciu będą kody CN (nomenklatura scalona) dla towarów oraz kody PKWiU z 2015 r. dla usług. Według nowych zasad określono w ustawie stosowanie obniżonych stawek: 5% oraz 8%.
Wyjątkiem jest załącznik nr 15 do ustawy o PTU, który określa, jaki asortyment i usługi objęte są mechanizmem obowiązkowej podzielonej płatności, gdzie nadal ustawa posługuje się kodami PKWiU z 2008 r. W związku z tym, w ustawie towary i usługi nadal identyfikowane są albo po kodach CN, albo PKWiU z 2008, albo PKWIU 2015. Ponieważ jednak w Subiekcie niemożliwe jest utrzymywanie dwóch wersji słownika PKWiU, firma InsERT zmuszona była przejść na nową wersję słownika PKWiU (z 2015 r.). Oznacza to, że do czasu naprawienia tej sytuacji w ustawie o podatku od towarów i usług w Subiekcie podczas dodawania nowego asortymentu program nie będzie podpowiadał, czy towar lub usługa podlega pod mechanizm podzielonej płatności (na podstawie kodu PKWiU).
W związku z tym w wersji 31.0.0 Subiekta nexo zaktualizowany został słownik PKWIU zgodnie ze specyfikacją z 2015 r. Aktualizacja słownika nie pociąga za sobą automatycznej aktualizacji danych w asortymencie, ponieważ w wielu przypadkach nie ma jednoznacznego przełożenia starych kodów na nowe (np. jeden stary kod może być podzielony na 8 nowych, bardziej szczegółowych).
Uwaga! Aby skorzystać z nowości, które zostaną udostępnione wraz z wersją 31.0.0 niezbędne jest posiadanie praw do ww. wersji, natomiast funkcjonalności związane z nowym plikiem JPK wymagają posiadania Abonamentu na aktualizacje.
Łatwą, zbiorczą aktualizację kodów PKWiU w asortymencie można wykonać, korzystając z kreatora zmian VAT (instrukcja dostępna jest tutaj). Ewentualnie można także skorzystać z operacji zbiorczej dostępnej w kartotece asortymentu (górne menu Zbiorczo – Podstawowe – Zmień PKWiU).
2. Nowa matryca stawek VAT – liczne zmiany stawek VAT asortymentu
Od 1 lipca 2020 r. obowiązuje nowa matryca stawek VAT – znowelizowane zostały załączniki nr 3 i nr 10 do ustawy o PTU, które określają, jaki asortyment jest opodatkowany obniżonymi stawkami 8% oraz 5%. W związku z tym zmieni się opodatkowanie wielu asortymentów, szczególnie (choć nie tylko) w branży spożywczej, np. owoce tropikalne i cytrusy (z 8% do 5%).
Zmiana stawek w asortymencie
Odzwierciedleniem tej zmiany w Subiekcie nexo jest przypisanie domyślnej stawki VAT dla elementów słownika PKWiU oraz CN. W przypadkach, gdy z ustawy jednoznacznie to wynika, do elementów słowników przypisane zostały „fabrycznie" domyślne stawki podatku. Dzięki temu, kiedy dodawany jest nowy asortyment i wpisywany kod PKWiU lub CN, program podpowie stawkę VAT.
W pozostałych – niejednoznacznych – przypadkach (np. gdy stawka wynika z przeznaczenia towaru) wybór należy do użytkownika: program nic nie podpowiada i należy ręcznie ją wybrać.
Zbiorczej zmiany stawek w już istniejących pozycjach można dokonać:
- ręcznie w danych asortymentu.
W przypadku braku pewności, jaką stawkę zastosować, można wystąpić o Wiążącą Informację Stawkową do Ministerstwa Finansów.
Skutki zmiany stawek w asortymencie
Jeśli w przedsiębiorstwie wykorzystywane są urządzenia zewnętrzne (szczególnie kasy lub drukarki fiskalne), niezbędne będzie wykonanie dodatkowych prac, w których istotna jest kolejność wykonywania kroków. Dlatego, jeśli używane są kasy lub drukarki fiskalne, przed wykonaniem jakichkolwiek zmian należy zapoznać się z tematem e-Pomocy, który dostępny jest tutaj.
Aktualizacja stawek w asortymencie może wymagać także zaktualizowania dokumentów, które będą realizowane w przyszłości: zamówień i ofert. Dlatego kreator zmian VAT udostępnia możliwość zbiorczego wykonania takiej operacji dla dokumentów, dla których nie rozpoczęto jeszcze realizacji.
Przykładowo: 16 czerwca przyjęto zamówienie od klienta na 200 kg cytryn – ze stawką 8%. Zamówienie to będzie zrealizowane 5 lipca. Strony umówiły się, że po zmianie stawki VAT zachowana zostanie cena netto, a zmieni się – w związku ze zmianą stawki VAT – cena brutto. Dzięki kreatorowi zmian w łatwy sposób można będzie zaktualizować dokumenty tego typu, zachowując – jak opisano w przykładzie – ceny netto.
W dokumentach, dla których rozpoczęto już realizację, podczas wystawiania kolejnych dokumentów program podpowie, iż według kartoteki stawka powinna być inna i zaproponuje jej aktualizację.
Ostatnim, najtrudniejszym aspektem zmian stawek są faktury zaliczkowe w okresie przejściowym, czyli sytuacje, kiedy część zaliczki na towar przyjęto wtedy, gdy obowiązywała poprzednia stawka VAT. Od wersji 31.0.0 program umożliwia zmianę stawki VAT asortymentu w łańcuchu zaliczek. Z uwagi jednak na niejasność przepisów (np. jaka stawka ma być wykazana w obowiązkowej specyfikacji zamówienia), trudność odzwierciedlenia wszystkich scenariuszy użytkownika w świetle niejasnych przepisów oraz zaokrąglenia matematyczne po zmianie stawki zalecane jest, aby zamknąć łańcuchy zaliczek dla asortymentu zmieniającego stawki przed 1 lipca 2020 r.
3. Nowy plik JPK_VAT
Od 1 października 2020 r. obowiązuje nowa wersja pliku JPK_VAT zawierająca także dane deklaracji VAT-7. Artykuł e-Pomocy technicznej dotyczący wyliczenia deklaracji JPK_V7M/K dostępny jest tutaj. W Subiekcie nie jest możliwe złożenie pliku rozliczeniowego, natomiast dostępne jest wygenerowanie pliku wewnętrznego na potrzeby komunikacji z biurami rachunkowymi i w nim można zawrzeć niezbędne opisy.
Nowa wersja pliku wprowadza obowiązek stosowania specjalnych oznaczeń dla obrotu niektórymi grupami asortymentu (np. alkohol, wyroby tytoniowe, usługi o charakterze niematerialnym), jak i do dokumentów (np. metoda kasowa, procedura marży, podmioty powiązane). W przypadku asortymentu możliwe jest przypisanie oznaczeń na potrzeby JPK: albo z użyciem kreatora zmian VAT, albo ręcznie – za pomocą operacji zbiorczej w module asortymentu – Ustaw grupy JPK_VAT.
Dla asortymentu program domyślnie podpowiada część z tych oznaczeń na podstawie kodów CN lub PKWiU – o ile zostały one jednoznacznie określone prawnie. W pozostałych przypadkach przypisanie należy wykonać ręcznie.
Określa to Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.
Nowe oznaczenia są wymagane także dla dokumentów. Część z nich Subiekt zaznacza automatycznie na podstawie danych, jakie posiada. Pozostałe można nadawać ręcznie w edycji dokumentu w zakładce VAT.
W Subiekcie nie ma potrzeby nadawania znaczników – nie ma też obowiązku umieszczania ich na wydrukach (mimo to w Subiekcie udostępniona została taka możliwość – opcjonalny znacznik we wzorcach wydruku). Wówczas jednak obowiązek odpowiedniego oznaczania dokumentów zostanie scedowany na osobę przygotowującą rozliczeniowy plik kontrolny JPK. W przypadku biur rachunkowych może się to wiązać z dodatkowymi opłatami.
Wykaz dodatkowych oznaczeń asortymentu, jak i dokumentów dostępny jest w tutaj.