Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Zmiany prawne od lipca 2020 r. w Subiekcie nexo

Ostatnia modyfikacja: 28.09.2022

Program: InsERT nexo, Subiekt nexo

Kategoria: Asortyment, Dokumenty, Matryca stawek VAT

Termin wprowadzenia nowej ​matrycy VAT​ został wyznaczony na 1 lipca 2020 r.

​Od 1 lipca 2020 r. weszły w ży​cie z​miany w p​odatku od towarów i usług:

  • wykorzystanie do celów podatkowych kodów PKWiU z 2015 r. (zamiast z 2008 r.),
  • nowa Matryca staw​ek VAT.

Poniżej znajduje się opis zmian w Subiekcie nex​​o ​​wynikających z tych przepisów.

1. Kody PKWiU i ​CN

Dotychczas w ustawie o PTU do celów podatkowych stosowan​​​e były kody PKWiU z 2008 r. Od lipca w użyciu będą kody CN (nomenklatura scalona) dla towarów oraz kody PKWiU z 2015 r. dla usług. Według nowych zasad określono w ustawie stosowanie obniżonych stawek: 5% oraz 8%.

Wyjątkiem jest załącznik nr 15 do ustawy o PTU, który określa, jaki asortyment i usługi objęte są mechanizmem obowiązkowej podzielonej płatności, gdzie nadal ustawa posługuje się kodami PKWiU z 2008 r. W związku z tym, w ustawie towary i usługi nadal identyfikowane są albo po kodach CN, albo PKWiU z 2008, albo PKWIU 2015. Ponieważ jednak w Subiekcie niemożliwe jest utrzymywanie dwóch wersji słownika PKWiU, firma InsERT zmuszona była przejść na nową wersję słownika PKWiU (z 2015 r.). Oznacza to, że do czasu naprawienia tej sytuacji w ustawie o podatku od towarów i usług w Subiekcie podczas dodawania nowego asortymentu program nie będzie podpowiadał, czy towar lub usługa podlega pod mechanizm podzielonej płatności (na podstawie kodu PKWiU).​

W związku z tym w wersji 31.0.0 Subiekta nexo zaktualizowany został słownik PKWIU zgodnie ze specyfikacją z 2015 r. Aktualizacja słownika nie pociąga za sobą automatycznej aktualizacji danych w asortymencie, ponieważ w wielu przypadkach nie ma jednoznacznego przełożenia starych kodów na nowe (np. jeden stary kod może być podzielony na 8 nowych, bardziej szcze​gółowych).

​Uwaga! Aby skorzystać z nowości, które zostaną udostępnione wraz z wersją 31.0.0 niezbędne jest posiadanie praw do ww. wersji, natomiast funkcjonalności związane z nowym plikiem JPK wymagają posiadania Abonamentu na aktualizacje.​ 

Łatwą, zbiorczą aktualizację kodów PKWiU w asortymencie można wykonać, korzystając z kreatora zmian VAT (instrukcja dostępna jest tutaj). Ewentualnie można także skorzystać z operacji zbiorczej dostępnej w kartotece asortymentu (górne menu Zbiorczo – Podstawowe – Zmień PKWiU).

​​ ​

2. Nowa matryca stawek VAT – liczne zmiany stawek VAT asortymentu

Od 1 lipca 2020 r. obowiązuje nowa matryca stawek VAT – znowelizowane zostały załączniki nr 3 i nr 10​ do ustawy o PTU, które określają, jaki asortyment jest opodatkowany obniżonymi stawkami 8% oraz 5%. W związku z tym zmieni się opodatkowanie wielu asortymentów, szczególnie (choć nie tylko) w branży spożywczej, np. owoce tropikalne i cytrusy (z 8% do 5%).

Zmiana stawek w asortymencie

Odzwierciedleniem tej zmiany w Subiekcie nexo jest przypisanie domyślnej stawki VAT dla elementów słownika PKWiU oraz CN. W przypadkach, gdy z ustawy jednoznacznie to wynika, do elementów słowników przypisane zostały „fabrycznie" domyślne stawki podatku. Dzięki temu, kiedy dodawany jest nowy asortyment i wpisywany kod PKWiU lub CN, program podpowie stawkę VAT.

W pozostałych – niejednoznacznych – przypadkach (np. gdy stawka wynika z przeznaczenia towaru) wybór nal​eży do użytkownika: program nic nie podpowiada i należy ręcznie ją wybrać.

Zbiorczej zmiany stawek w już istniejących pozycjach można dokonać:

 
 
  • ręcznie w danych asortymentu.
​​

W przypadku braku pewności, jaką stawkę zastosować, można wystąpić o Wiążącą Informację Stawkową do Ministerstwa Finansów​.

Skutki zmiany stawek w asortymencie

Jeśli w przedsiębiorstwie wykorzystywane są urządzenia zewnętrzne (szczególnie kasy lub drukarki fiskalne), niezbędne będzie wykonanie dodatkowych prac, w których istotna jest kolejność wykonywania kroków. Dlatego, jeśli używane są kasy lub drukarki fiskalne, przed wykonaniem jakichkolwiek zmian należy zapoznać się z tematem e-Pomocy, który dostępny jest tutaj.​

Aktualizacja stawek w asortymencie może wymagać także zaktualizowania dokumentów, które będą realizowane w przyszłości: zamówień i ofert. Dlatego kreator zmian VAT udostępnia możliwość zbiorczego wykonania takiej operacji dla dokumentów, dla których nie rozpoczęto jeszcze realizacji.

Przykładowo: 16 czerwca przyjęto zamówienie od klienta na 200 kg cytryn – ze stawką 8%. Zamówienie to będzie zrealizowane 5 lipca. Strony umówiły się, że po zmianie stawki VAT zachowana zostanie cena netto, a zmieni się – w związku ze zmianą stawki VAT – cena brutto. Dzięki kreatorowi zmian w łatwy sposób można będzie zaktualizować dokumenty tego typu, zachowując – jak opisano w przykładzie – ceny netto.

W dokumentach, dla których rozpoczęto już realizację, podczas wystawiania kolejnych dokumentów program podpowie, iż według kartoteki stawka powinna być inna i zaproponuje jej aktualizację.

Ostatnim, najtrudniejszym aspektem zmian stawek są faktury zaliczkowe w okresie przejściowym, czyli sytuacje, kiedy część zaliczki na towar przyjęto wtedy, gdy obowiązywała poprzednia stawka VAT.  Od wersji 31.0.0 program umożliwia zmianę stawki VAT asortymentu w łańcuchu zaliczek. Z uwagi jednak na niejasność przepisów (np. jaka stawka ma być wykazana w obowiązkowej specyfikacji zamówienia), trudność odzwierciedlenia wszystkich scenariuszy użytkownika w świetle niejasnych przepisów oraz zaokrąglenia matematyczne po zmianie stawki zalecane jest, aby zamknąć łańcuchy zaliczek dla asortymentu zmieniającego stawki przed 1 lipca 2020 r.

3. Nowy plik JPK_VAT

Od 1 października 2020 r. obowiązuje nowa wersja pliku JPK_VAT zawierająca także dane deklaracji VAT-7. Artykuł e-Pomocy technicznej dotyczący wyliczenia deklaracji JPK_V7M/K dostępny jest tutaj​. W Subiekcie nie jest możliwe złożenie pliku rozliczeniowego, natomiast dostęp​ne jest wygenerowanie pliku wewnętrznego na potrzeby komunikacji z biurami rachunkowymi i w nim można zawrzeć niezbędne opisy.

Nowa wersja pliku wprowadza obowiązek stosowania specjalnych oznaczeń dla obrotu niektórymi grupami asortymentu (np. alkohol, wyroby tytoniowe, usługi o charakterze niematerialnym), jak i do dokumentów (np. metoda kasowa, procedura marży, podmioty powiązane). W przypadku asortymentu możliwe jest przypisanie oznaczeń na potrzeby JPK: albo z użyciem kreatora zmian VAT, albo ręcznie – za pomocą operacji zbiorczej w module asortymentu – Ustaw grupy JPK_VAT.

 

Dla asortymentu program domyślnie podpowiada część z tych oznaczeń na podstawie kodów CN lub PKWiU – o ile zostały one jednoznacznie określone prawnie. W pozostałych przypadkach przypisanie należy wykonać ręcznie.

Określa to Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług​.

 

Nowe oznaczenia są wymagane także dla dokumentów. Część z nich Subiekt zaznacza automatycznie na podstawie danych, jakie posiada. Pozostałe można nadawać ręcznie w edycji dokumentu w zakładce VAT.

 

W Subiekcie nie ma potrzeby nadawania znaczników – nie ma też obowiązku umieszczania ich na wydrukach (mimo to w Subiekcie udostępniona została taka możliwość – opcjonalny znacznik we wzorcach wydruku). Wówczas jednak obowiązek odpowiedniego oznaczania dokumentów zostanie scedowany na osobę przygotowującą rozliczeniowy plik kontrolny JPK. W przypadku biur rachunkowych może się to wiązać z dodatkowymi opłatami.

Wykaz dodatkowych oznaczeń asortymentu, jak i dokumentów dostępny jest w tutaj.

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki