e-Pomoc techniczna
Rachmistrz GT – Podstawowe parametry księgowe w kartotece kontrahenta
Program: InsERT GT, Rachmistrz GT
Kategoria: Klienci, Kontrahenci
Aby zdefiniować domyślne parametry księgowe dla kontrahenta, należy:
1. Przejść do modułu Kartoteki – Kontrahenci.
2. Otworzyć okno kartoteki (Dodaj dla nowego, Popraw dla istniejącego) i przejść na zakładkę Księgowe.
3. W sekcji możemy wybrać Kategorię dla wpisów wprowadzanych do KPiR lub EP, Opis operacji, Korektę KUP, Przypadek szczególny PIT oraz Wartości z faktury.
Korekta KUP (nieterminowe płatności) – każdy wydatek może mieć 3 stany:
-
Zwykły,
-
Korekta KUP,
-
Ponowne zaliczenie do KUP.
Podatnik, który płaci swoje zobowiązania w terminie, będzie miał tylko wydatki w stanie Zwykły i nie będzie musiał korzystać z żadnego elementu nowej funkcjonalności.
Przypadek szczególny PIT wpływa na prawidłowe wyliczenie wartości Kosztów uzyskania przychodu oraz wartości niepodlegającej zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu.
4. W sekcji Ewidencja VAT sprzedaży można zdefiniować ustawienia, które będą miały zastosowanie przy dodawaniu zapisu do ewidencji księgowej i po wybraniu kontrahenta.
Użytkownik w tym miejscu może zdefiniować następujące pola: Ewidencja, Kategoria, Transakcja VAT, Miesiąc odliczenia oraz Korekta VAT.
-
Transakcja VAT główny wyróżnik dla zapisów VAT. Jest on związany z nowelizacją Ustawy o podatku VAT i wejściem Polski w struktury Unii Europejskiej.
-
Miesiąc naliczenia w polu tym podpowiadany jest miesiąc, w którym wystawiono dokument, można go jednak zmienić na dowolny. Każdy zapis VAT jest wykazywany w wydrukach ewidencji VAT oraz w deklaracjach VAT wg miesiąca odliczenia.
-
Korekta VAT – pole decyduje o zaznaczeniu znacznika „Włącz korygowanie VAT" na zakładce Inne w zapisie ewidencji księgowej.
5. W sekcji Ewidencja VAT zakupu można zdefiniować ustawienia, które będą miały zastosowanie przy dodawaniu zapisu do ewidencji księgowej i po wybraniu kontrahenta.
Użytkownik w tym miejscu może zdefiniować następujące pola: Ewidencja, Kategoria, Odliczenie, Przypadek szczególny VAT, Transakcja VAT, Miesiąc odliczenia, Rodzaj, Cel zakupu oraz Korekta VAT.
Przypadek szczególny VAT za pomocą tego selektora można określić, czy wprowadzany zapis VAT ma być traktowany w sposób szczególny.
Miesiąc odliczenia w polu tym podpowiadany jest miesiąc otrzymania dokumentu, można go zmienić na miesiąc dowolny.
W polu Rodzaj do wyboru są następujące grupy zakupów:
-
zaopatrzeniowe (dotyczące zakupów handlowych),
-
inwestycyjne (dotyczące zakupów inwestycyjnych, np. zakupu środków trwałych),
-
kosztowe (związane z poniesionymi kosztami, np. kosztami transportu),
-
wszystkie (w tabeli pojawią się wszystkie wymienione wyżej rodzaje wydatków).
W polu Cel zakupu można ustalić, do jakich celów posłuży dany zakup:
-
gospodarczy (zakupy na cele związane z działalnością gospodarczą,
-
mieszane (zakupu na cele związane z działalnością gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza).
Korekta VAT – pole decyduje o zaznaczeniu znacznika „Włącz korygowanie VAT" na zakładce Inne w zapisie ewidencji księgowej.
6. W sekcji Stawka VAT możemy zdefiniować domyślną stawkę VAT (dla przychodu i wydatku).
Wprowadzone w tym miejscu systemu ustalenia staną się nadrzędne wobec pozostałych.