e-Pomoc techniczna
InsERT nexo – Jak działa dekretacja automatyczna?
Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo
Kategoria: Dekretacja dokumentów, Schematy
Dekretacja automatyczna w programach księgowych linii InsERT nexo wykorzystywana jest do utworzenia zapisu ewidencji VAT i/lub dekretu/wpisu do KPiR zgodnie z danymi wprowadzonymi do schematu dekretacji. W każdym schemacie istnieje możliwość wskazania Warunku wyboru, który determinuje jakie dane musi posiadać dokument, lub jakich danych nie może posiadać, aby schemat został wykorzystany.
Jeżeli dokument może być interpretowany na różne sposoby w zależności od zawartości (np. faktura sprzedaży krajowej i zagranicznej), możliwe jest utworzenie dwóch schematów z różnymi warunkami wyboru. Warunek wybiera się podczas edycji schematu.
Posiadanie dwóch lub większej ilości schematów związanych z tym samym typem dokumentu wymaga od użytkownika wskazania kolejności wykonania. Kolejność działa zgodnie ze wskazanymi warunkami, co sprawia, że warunek wyboru: Zawsze powinien być ostatnim w kolejności.
1. Faktura sprzedaży zagraniczna. Warunek wyboru: Transakcja VAT = WDT (Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów). Jeżeli warunek nie zostanie spełniony, automat przejdzie do kolejnego schematu.
2. Faktura sprzedaży krajowa. Warunek wyboru: Transakcja VAT = DK (Dostawa krajowa). Jeżeli warunek nie zostanie spełniony, automat przejdzie do kolejnego schematu.
3. Ponieważ kolejnego schematu nie ma, dokument nie zostanie zadekretowany. W tym miejscu może być również schemat z warunkiem wyboru Zawsze, który będzie stosowany gdy oba powyższe warunki nie zostaną spełnione.