e-Pomoc techniczna
Subiekt nexo – Testowanie szybkich płatności
Program: InsERT nexo, Subiekt nexo
Kategoria: Bank, Formy płatności
Program Subiekt nexo pozwala na przetestowanie działania szybkiej płatności, które umożliwiają opłacanie on-line wystawione faktury sprzedażowe. W celu przetestowania tej funkcjonalności należy:
1. Złożyć podmiot prezentacyjny (nie ma możliwości testowania na podmiotach licencjonowanych). Podczas uruchamiania programu wybrać Nowy podmiot i zaznaczyć Wersja prezentacyjna (demo) oraz kliknąć Uruchom.
2. System rozpocznie procedurę tworzenia podmiotu demo. Po zakończeniu należy zalogować się, używając hasła robocze.
3. System został wyposażony w dodatkową formę płatności Szybka płatność - demo. W omawianym artykule zostanie ona wykorzystana podczas dodawania dokumentu sprzedaży.
Wystawiając fakturę w sekcji płatności należy w płatnościach odroczonych wybrać przygotowaną formę płatności - Szybka płatność - demo.
Zapisanie faktury skutkuje wyświetleniem komunikatu związanego z koniecznością zarejestrowania transakcji szybkiej płatności. W przypadku brak rejestracji nie będzie możliwości przekazania klientowi linku do płatności internetowej.
Można to zrobić w dwóch formach: papierowej oraz plikowej. Forma papierowa zawiera kod QR, który klient może zeskanować i dokonać płatności (np. na smartfonie). Dzięki niemu możliwe jest bezpośrednie przejście do płatności on-line i opłacenie transakcji.
Dodatkowo po odpowiednim przygotowaniu treści szablonu wiadomości można przekazać link do płatności w e-mailu. Szablony dostępne są w module Konfiguracja – Szablony wiadomości.
Każdy dokument, który płatny jest formą płatności typu Szybka płatność, widoczny jest w widoku Szybkie płatności on-line dostępnym w module Bank.
Dzięki takiemu rozwiązaniu można łatwo sprawdzić, jaki jest jego status opłacenia. Dostępne są statusy:
- Brak – oznacza, że klient jeszcze nie skorzystał z linku do płatności on-line;
- Niezapłacone - oznacza, że klient skorzystał z linku do płatności on-line, ale z jakiś przyczyn nie dokonał płatności;
- Przedpłata – oznacza, że płatność jest realizowana;
- Zapłacone – oznacza, że klient dokonał płatności. Jest to najważniejszy status, ponieważ w tym momencie następuje cesja rozrachunku z płatnika (na fakturze) na podmiot obsługujący płatności on-line (kolejnym etapem przetwarzania będzie skojarzenie transakcji z operacją bankową – opisane poniżej);
- Zwrócone – oznacza, że płatność dokonana przez klienta została zwrócona na jego konto.
Aby sprawdzić, jaki jest aktualny status płatności on-line za dokument, należy skorzystać z górne menu Operacje –Pobierz status. Tylko ta operacja powoduje zmianę statusu transakcji.
W górnym menu Operacje znajduje się także przycisk Skojarz z operacją bankową. Pozwala on na skojarzenie opłaconej transakcji z wpłatą dokonaną przez podmiot obsługujący płatności on-line.
System wyświetli okno z listą dostępnych operacji bankowych.
W oknie kojarzenia transakcji z operacją bankową program (najczęściej wystąpi relacja wiele transakcji do jednej wpłaty bankowej), po wybraniu opcji Rozdziel, automatycznie rozliczy wartość wpłaty operatora płatności on-line z transakcjami. Dodatkowo, aby rozliczenie się zgadzało, program automatycznie utworzy operację prowizyjną na brakującą wartość wpłaty operatora, odzwierciedlającą fakt potrącenia prowizji z transakcji.
Wciśnięcie przycisku OK spowoduje skojarzenie transakcji oraz wpłaty bankowej (także z prowizją) i rozliczenie rozrachunków operatora płatności on-line.