Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

InsERT GT – Jak ustawić Mały ZUS lub ulgę na start w InsERT GT?

Ostatnia modyfikacja: 27.07.2022

Program: InsERT GT, Rachmistrz GT, Rewizor GT

Kategoria: Wspólnicy

​Od wersji 1.55 SP1 w programie udostępniono obsługę preferencyjnych metod rozliczania składek ZUS osób prowadzących działalność gospodarczą. Są to:​

1. Zwolnienie (ulga na start, 6 miesięcy)

Tak zwana „ulga na start” została wprowadzona 30.04.2018 r. przepisami Ustawy Prawo przedsiębiorców. Dzięki niej można zastosować zwolnienie ze składek ZUS w okresie pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Zwolnienie wynikające z przepisów ustawy odnosi się jedynie do składek na ubezpieczenie społeczne oraz składki na Fundusz Pracy. Nie dotyczy ono składki zdrowotnej.

Mały ZUS (podstawa: 30% min. wynagrodzenia, 2 lata)

Po zakończeniu stosowania „ulgi na start” można przejść na obniżone (preferencyjne) składki na ubezpieczenia społeczne. Można je opłacać przez 24 miesiące. Podstawą naliczania preferencyjnych składek na ubezpieczenia społeczne jest 30% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku.

3. Mały ZUS (wg przychodów)

Od początku 2019 roku weszły w życie przepisy, które pozwalają przedsiębiorcom działającym na niewielką skalę naliczać obniżone składki ZUS zależne od przychodów osiąganych w poprzednim roku kalendarzowym. „Mały ZUS wg przychodów” przysługuje przedsiębiorcom, których przychody za ubiegły rok z działalności gospodarczej nie przekraczają trzydziestokrotności minimalnego wynagrodzenia.
Ze względu na sposób liczenia okresy dla preferencji „Mały ZUS (wg przychodów)” nie powinny być dłuższe niż 1 rok kalendarzowy. Jeśli ktoś korzysta z tej referencji przez 2 kolejne lata – powinien zdefiniować 2 odrębne pozycje dla każdego roku kalendarzowego. W oknie Sposób rozliczania ZUS w momencie, gdy wybrana jest preferencja „Mały ZUS (wg przychodów)”, aktywują się pole Podstawa składek ZUS oraz link Kalkulator podstaw, który wspomaga wyliczenie podstawy składek na ubezpieczenia społeczne. Do wyliczenia podstawy składek ZUS niezbędne jest podanie przychodów osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym, liczby dni kalendarzowych prowadzenia działalności gospodarczej, oraz współczynnika, który jest aktualizowany w programie mechanizmem parametrów automatycznych. Po wprowadzeniu tych danych (w Rachmistrzu dostępny jest automat wyliczający przychód osiągnięty w poprzednim roku kalendarzowym) program wylicza podstawę składek ZUS. Należy pamiętać, że również w przypadku preferencji „Mały ZUS (wg przychodów)” składka zdrowotna ma być obliczana wg podstawy wymiaru obowiązującej dla wszystkich przedsiębiorców.

Ustawienie preferencyjnej metody odbywa się w kartotece Wspólnika. Aby utworzyć lub zmienić metodę należy:

1. Przejść do modułu Kartoteki ​ Wspólnicy i poprawić kartotekę danego wspólnika.


2. Na zakładce Składki przy użyciu przycisku Dodaj utworzyć nową metodę.


3. Wprowadzić okres obowiązywania, zaznaczyć opcję Preferencyjny i z rozwijanej listy wybrać jedną z dostępnych opcji. W przypadku małego ZUSu liczonego na podstawie przychodów należy również wyliczyć podstawę korzystając z linku Kalkulator podstaw. Po wprowadzeniu, zmiany zapisać przyciskiem OK.



Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki